تاثیر مواضع ترامپ بر جهت گیری رای دهندگان ایرانی

کدخبر: ۱۶۶۳۶۵
یکی از فاکتور های مهمی که نشان می دهد تبلیغات به چه سمتی حرکت می کند میزان رفتارهای تهاجمی واشنگتن در قبال تهران در هفته های آینده است.
تاثیر مواضع ترامپ بر جهت گیری رای دهندگان ایرانی

به گزارش «انتخاب» به نقل از بیزنس نیو یوروپ ؛ روحانی سال 2013 پیروز رقابت های انتخاباتی شد و این به یمن رای نسل جوان و زنان بود. او وعده داده بود که ایران را از انزوای بین المللی خارج کند و توافق هسته ای را به سرانجام برساند. و آزادی های اجتماعی را نیز گسترده تر کند.

برخی معتقدند اقتصاد ایران با وجود سفر هیات های متعدد اقتصادی به ایران بعد از برجام هنوز انچنان جان نگرفته است. برجام امید به سرمایه گذاری خارحی را در کشور افزایش داد. همچنین، دولت روحانی تورم را کاهش داده و آن را از 40 درصد به تورم تک رقمی رسانده است. این دولت رکود اقتصادی را نیز کاهش داده و میزان تولید نفت را به شدت بالا برده است.

پیروزی روحانی در دوره قبل به دلیل تشتت آرا میان جریان اصولگرا بود. این بار او با رییسی، قالیباف،میر سلیم و هاشمی طبا طرف است.

یکی از این شش کاندیدا معاون اول روحانی یعنی اسحاق جهانگیری است. او یکی از نزدیک ترین شخصیت ها به روحانی است که گفته می شود تنها برای حمایت از روحانی در مناظره های تلویزیونی وارد میدان شده است. جهانگیری گفته من تنها مکمل روحانی هستم.

یک استاد مرکز مطالعات علوم در کینگ کالج لندن گفته: این حرکت به نفع روحانی است. قالیباف و رییسی رای اصولگرایان را تقسیم می کنند در حالی که از سوی دیگر «شیخ دیپلمات» همه جریان اعتدال را متحد کرده است. 

یکی از فاکتور های مهمی که نشان می دهد تبلیغات به چه سمتی حرکت می کند میزان رفتارهای تهاجمی واشنگتن در قبال تهران در هفته های آینده است. این فاکتور تعیین کننده ایست. 19 آوریل رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا توافق هسته ای را به باد انتقاد گرفت و گفت این توافق تنها تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته ای را به تعویق انداخته است و نسبت به تحرکات بعدی ایران هشدار داد. جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در سفر خود به ریاض در همان روز این حرف ها را تکرار کرد و گفت: هرجایی را نگاه می کنید اگر مشکلی در منطقه باشد پای ایران درمیان است.

دولت ترامپ فرصت 90 روزه ای را برای بازبینی توافق هسته ای در نظر گرفته است تا ببیند آیا ایران به تعهداتش پایبند بوده است یا نه. رویکرد های سخت گیرانه واشنگتن در قبال ایران می تواند بر رای مردم تاثیر بگذارد و به خشم رای دهندگان منجر شده و رای اصولگرایان را افزایش دهد و به نوعی به ضرر اصلاح طلبان تمام شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید