اولین مناظره تحت تاثیر رویارویی قالیباف و جهانگیری قرار گرفت

تمام حاشیه های نخستین مناظره انتخابات ۹۶

کدخبر: ۱۶۶۵۷۶
نخستین مناظره تلویزیونی زنده کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی بعد از ظهر دیروز برگزار شد که این مناظره با مناظرات سال 92 دو تفاوت عمده داشت. از یک سو مدت زمان مناظره کاهش پیدا کرده بود و از سوی دیگر برخلاف دوره گذشته که تقابل نامزدها در جلسه سوم چالشی شد، مناظره امسال از همین ابتدا داغ و چالشی آغاز شده است.
تمام حاشیه های نخستین مناظره انتخابات ۹۶

*مجری‌گری مناظره‌های انتخابات 96 را مرتضی حیدری بر عهده دارد. او 4 سال پیش هم مجری مناظره‌های انتخاباتی بود. از سوی دیگر این بار مجری برنامه کارگردان اصلی مناظرات است و دستیار ندارد.

* پس از آغاز مناظره‌های انتخاباتی 6 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از 90 دقیقه می‌توانند 15 دقیقه با مشاوران خود جلسه برگزار کنند.

* مناظره‌ها از 210 دقیقه به 180 دقیقه کاهش پیدا کرده است.

* هر نامزد 4 دقیقه وقت داشت تا به بیان نظرات خود در مورد سوال مجری بپردازد و پنج کاندیدای دیگر به مدت 2 دقیقه به تحلیل نظرات نامزد مورد سوال بپردازند.

* رئیسی به همراه الیاس نادران، حسن روحانی به همراه حسام‌الدین آشنا، قالیباف به همراه حسین قربان‌زاده و میرسلیم به همراه جولایی در این مناظره حاضر شدند.

*مصطفی هاشمی‌طبا با اتومبیل شخصی‌اش (ال 90 ) به صداوسیما رفت. محمدباقر قالیباف هم با خودروی سمند سفید رنگ در محل مناظره حاضر شد.

* مجری برنامه تاکید کرد که گوشی‌هایی که در گوش نامزدها قرار دارد برای ارتباط با بیرون نیست.

* به باور بسیاری مناظره روز گذشته تا یک ساعت اول جذابیت چندانی نداشت و خسته‌کننده بود؛ اما این روند در میانه مناظره تغییر کرد.

* در میانه مناظره میان قالیباف و روحانی جدالی درباره ازدواج جوانان رخ داد؛ روحانی گفت که آمار قالیباف درباره وعده دولت به ایجاد اشتغال 4 میلیونی دروغ بوده و هیچ‌وقت در هیچ دوره‌ای به مردم قول چهار میلیون شغل را ندادم. روحانی در پاسخ به این حرف قالیباف که خطاب به او گفته بود «تحمل داشته باشید» گفت: اگر به آقای قالیباف گفتم که ادامه ندهند برای اینکه گناهشان زیاد نشود؛ چون دروغ بود وگرنه ایشان ادامه بدهند.

*جهانگیری با دفاع از دولت مناظره خود را آغاز کرد.

* جهانگیری خطالب به قالیباف: شما تحمل داشته باشید که یکی بیاید رقیب شما شود! ما نمی‌توانیم به سفارت حمله کنیم،آقای قالیباف! ما نمی‌توانیم زندگی مردم را به‌خاطر خودمان خراب کنیم. آنها در ستاد کدام کاندیدا الان فعالیت می‌کنند؟ کدام کاندیدا از آنها حمایت می‌کند؟

*هر چند سوال‌ها با محوریت مسائل اجتماعی مطرح شده بود؛ اما پاسخ‌ها اقتصادی بود.

* مجادله قالیباف و جهانگیری در ادامه مناظره نیز ادامه یافت؛ قالیباف خطاب به جهانگیری گفت: کاش خودتان اخلاق را رعایت می‌کردید؛ از پدیده‌های عجیب است که به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهوری نامزد انتخابات شده‌اید، مردم باید قضاوت کنند و صداقت شما را در چند روز آینده بفهمند. تعجب می‌کنم از شما که یک مدیر اجرایی هستید، اما دستاویز مقاصد سیاسی دیگران می‌شوید.

* جهانگیری در پاسخ به قالیباف: جالب است برخی با ژست جدید آمده‌اند به صحنه. اینکه آقای قالیباف می‌پرسند چرا کاندیدا شدی باید بگویم شما از کجا چنین حقی برای خود قائلید که چنین سوالی را از من می‌کنید؟ من از شما مسوولیتم بیشتر بوده است. شما اصلاح‌طلبان را از همه حقوق محروم کرده‌اید و حالا می‌گویید یک کاندیدا هم نداشته باشند که حرف این جریان را بزند. من به‌عنوان نماینده اصلاح‌طلبان آمده‌ام که مشکلات را بگویم و بگویم بعضی با کشور چه کردند. این جریان سیاسی با امثال آقای هاشمی‌رفسنجانی و ناطق نوری چه کردند. دولت قبلی با کشور چه کرد؟ در امور اجتماعی با برخوردهای گازانبری و قضایی مشکل حل نمی‌شود و با کتک زدن دستفروشان در خیابان و تشکیل گروه ضربت مشکل حل نمی‌شود. برخوردها باید علمی باشد.

* روحانی در پاسخ به قالیباف: آقای قالیباف گفت هوا را نباید از مردم بگیریم، در تهران چه کسی هوا را از مردم گرفته است؟ ایشان می‌خواهد و اصرار دارد جامعه فقیر و غنی درست کند، شما مجوز برج‌ها را به چهار درصد می‌دهید یا به فقرا؟ شما مجوز برج 33 طبقه را به همان فردی دادید که میلیاردها دلار پول مردم ایران را خورد. شما در کوچه‌های 10 متری و 12 متری مجوز برج می‌دهید، این بر چه اساسی است. تمام درخت‌های قدیمی تهران خشک شده‌اند، شما جای آن درخت یک ساله می‌کارید.

* قالیباف گفت که «از اینجا ناراحت هستیم که کسی که خانواده شهید و مدیر است» که پیش از اتمام جمله‌اش جهانگیری اظهار کرد: من به جای خودش اگر لازم شد می‌گویم که من چقدر ارزشی هستم و دیگرانی که ادعای ارزشی بودن می‌کنند چه کرده‌اند.‎

* جهانگیری خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف چطور بعد از 12 سال نتوانسته است مساله تفکیک زباله‌های شهری را حل کند. ایشان فقط شهردار سازه است که می‌بینید در منطقه 22 تهران چقدر برج‌های عظیمی در دوره ایشان رشد کرده است که نفس تهران را گرفته یا پل صدر که با پول آن بسیاری از مسائل زیست‌محیطی تهران می‌توانست از طریق تعویض ناوگان اتوبوس شهری تهران حل شود. او با انتقاد از صحبت‌های قالیباف در این مناظره گفت: شما شهردار تهران هستید نه بیشتر از آنکه حتی در حوزه ارگان‌های زیرنظر شهرداری نیز موفق عمل نکرده‌اید، اما یک‌جوری حرف می‌زنید که انگار مسوول کل عالمید. ما در دانشگاه‌های معتبر داخلی درس خوانده‌ایم. ما که در صنعتی شریف و علوم تحقیقات درس خوانده‌ایم، آیا ما مدیریت 60 سال پیش را داریم؟ آقای قالیباف با روحیه نظامی نمی‌شود کلانشهری مثل تهران را اداره کرد، بلکه باید رویکرد علمی داشته باشیم.

* قالیباف در پاسخ به خطر پیرشدن جمعیت درباره روحانی سخن گفت. قالیباف گفت: «این پدیده‌ای که با آن روبه‌رو هستیم و به دوربین نگاه می‌کنیم و حرف دیگری می‌زنیم گفتند از سایت‌های بی‌نام و نشان است و این سایت جناب رئیس‌جمهور است من خواستم که صوت و تصویر را پخش کنم که به من اجازه ندادند، مردم خودشان می‌خوانند. حتما تهمت زدن کار خوبی نیست.»

* روحانی در فرصت جمع‌بندی به ادعای قالیباف این‌گونه پاسخ داد: «می‌خواستم جمع‌بندی داشته باشم، اما چون سه نسبت نادرست داده شد، می‌گویم: درباره ایجاد شغل هم گفتم که اگر ده میلیون گردشگر در سال وارد کشور شود، می‌توانیم چهار میلیون شغل ایجاد کنیم.»

* سایت خبری انتخاب نوشت: سروصدا و عصبانیت شدید قالیباف و همراهانش پس از مناظره در خارج از استودیو به گوش رسید که می‌گفتند حق نداشتید اجازه دهید روحانی حرف بزند! باید به ما وقت مجدد دهید.

واکنش‌ها به مناظره اول

واکنش توئیتری معصومه ابتکار: ‏آقای قالیباف از وضع هوای شهرهای دیگر پرسید. با اجرای برنامه دولت در سال۹۵ شهروندان اصفهانی۵۰ درصد بیشتر از سال ۹۲، نفس راحت کشیدند.

عباس عبدی، فعال سیاسی: قالیباف در این مناظره سعی کرد رئیسی را حذف کند و خود را رقیب اصلی معرفی کند، ولی نکته مهم این بود که جهانگیری خود را طرف قالیباف کرد و اجازه نداد قالیباف دوگانه موردنظر را شکل دهد، به‌علاوه سخنان اصولی هاشمی‌طبا نقشه دو نفر اصولگرا را برای جدلی کردن مناظره تا حدی خنثی کرد. عباس سلیمی نمین، مدیر سابق روزنامه تهران تایمز: آمارهای قالیباف تا حد زیادی محسوس و منطقی بود؛ درحالی‌که جهانگیری و روحانی تهمت‌هایی زدند. مثل سیلی زدن به مادر دستفروش در شهرداری گیلان.

احمد توکلی: مواضعی که آقای جهانگیری در باب اصلاح‌طلبان بیان داشتند بیشتر یک نوع مظلوم‌نمایی بود و جز در دوره احمدی‌نژاد که او را اصولگرا نمی‌دانم همیشه دولت در اختیار اصلاح‌طلبان بود که البته نام‌های متفاوتی مثل چپ، دوم خردادی و اصلاح‌طلب داشتند. بعد از فتنه 88 محدودیت‌هایی رخ داد. طبعا نباید انتظار داشت در چنین شرایطی به عوامل فتنه جایزه داده شود.

مرتضی الویری: به‌رغم ادعاهای قالیباف در مناظره، در چهار سال اخیر روزهای آلوده هوای تهران 5/ 2 برابر شده است. اینکه مردم تهران ۱۵۰ روز در سال هوای سالم برای تنفس ندارند، نشانگر دروغ بودن ادعاهای قالیباف در زمینه محیط زیست شهری است. قالیباف باید در زمینه مرگ شهروندان تهرانی بر اثر آلودگی هوا پاسخگو باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید