این خبر به روز می شود:

پوشش لحظه به لحظه دومین مناظره انتخاب ریاست جمهوری / پایان مناظره

کدخبر: ۱۶۷۳۵۱
دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری امروز جمعه 15 اردیبهشت ماه 96 بین 6 کاندیدای این دوره برگزار می شود. این مناظره به موضوعات سیاسی و فرهنگی اختصاص دارد. در لینک زیر می توانید پوشش زنده این مناظره را دنبال کنید.
پوشش لحظه به لحظه دومین مناظره انتخاب ریاست جمهوری / پایان مناظره

جمع بندی نهایی کاندیداها

در این بخش، براساس قرعه‌کشی هر کدام از نامزدها به یک سوال در مدت زمان 2 دقیقه پاسخ می‌دهند. 

مجری: یک دقیقه و 20 ثانیه آقای جهانگیری وقت دارند، تقاضا می‌کنم ایشان جمع بندی بفرمایند.

جهانگیری: من دو مطلب که در جلسه قبل آقای قالیباف گفتند یکی در مورد زباله و شورایاری هر دو مورد خلاف گفتند ایشان گفتند که از زباله برق تولید می‌کند الان 8 هزارتن زباله جمع می شود که تنها 200 تن آن به برق تبدیل می شود. در مورد شورایاری ها نیز این دولت قانون را تصویب کرد.

مردم از گذشته باید عبرت گرفت انتخابات پیش رو انتخاب بین بد و بدتر نیست، باید به تدام راه بیندیشیم و از تغییر و تحول نترسیم. من نگرانی ها در مورد آینده گفتم. بیماریهای مزمن با مسکن دوا نمی شود. ایران فرصت های زیاد و بی نظیری دارد. شما مردم و جوانان که برای اولین بار رای می دهید شما معلمین و دانشجویان بزرگوار شما روستائیان عشایر، هنرمندان، اندیشمندان، بازنشستگان عزیز شما زنان و مردان و همه اقوام پای صندوق رای بیایید و سرنوشت انتخابات را تعیین کنید.

مجری آقای رئیسی 2 دقیقه و 36 ثانیه وقت دارید.

رئیسی: موضوعی که لازم است خدمت هموطنان عزیز عرض کنم آنچه نه بازگشت به گذشته و نه تحمل وضع موجود بلکه تغییر به نفع مردم و آنچه باید تحقق پیدا کند در مورد برنامه هایی که بتواند گره گشایی کند از مشکلات مردم. 

 

دولت مستقر دو راه دارد بگوید یک: بگوید کارهایی که انجام دادم و می خواهم تکمیل کنم. من قضاوت نمی کنم شما مردم پاسخ بدهید آیا به وعده ها عمل شده است. دوم رقیب هراسی را موج می زنند در صحبت هایشان مشخص است این نوع برخورد کردن حتما اخلاقی نیست. ما برنامه داریم سخنی داریم بر اساس آنچه که از منابع می شناسیم. ما می گوییم 12 درصد بیکاری در برنامه ششم را تبدیل به 8 درصد که عین قانون است باید دولت این کار را بکند وظیفه اش این است نیروی جوان داریم پای کار داریم. امام جوانان را باور کرد رهبری جوانان را باور کرد جوانان می توانند گره گشایی کنند. ما باید یک نگاهی کنیم آیا آنچه که دارد انجام می شود و آنچه باید انجام شود چه تفاوتی دارد؟ می توان از همه نیروهای سالم و دغدغه مند ایران اسلامی که شرطش کار و کرامت همه ملت است می توان انجام داد.اقای جهانگیری بدهی دولت به بانک ها چقدر افزایش یافته دو برابر شده است حتما قبول دارید.

 

مجری: یک دقیقه و 50 ثانیه از وقت امروز شما مانده و 26 ثانیه از هفته قبل اضافه می شود مجموعا 2 دقیقه و 16 ثانیه وقت شماست.

قالیباف: ما در دولت مردم بر این اعتقاد هستیم که اگر شفافیت و هوشمندی در دولت شکل بگیرد هوشمندی اینکه ما سیستم های هوشمند را برای اصلاح ساختارها به کار بگیریم و شفافیت از این باب که مردم بر اساس اصل هشتم قانون اساسی نظارت بر مدیران و مسئولان داشته باشند. یعنی بدانند که رئیس دولت و وزرا کجا زندگی می کنند کجا کار دارند و چه کاری انجام می دهند؟ اموالشان چیست؟

من پیشنهاد دارم به همه اعضا که هفته اینده بیاییم لیستمان را به مردم اعلام کنیم. به قوه قضائیه بگوییم که به عنوان نامزد اموالمان چقدر است؟ ثروت همه اعضای دولتمان روشن باشد و این شفافیت معلوم باشد که کجا هستیم فرزندانمان چه می کنند اگر اینگونه شد فساد اینگونه از بین میرود با هوشمند سازی سیستم ها فساد از بین می رود.

چرا می گویم به خاطر اینکه دست 4 درصدیها را از اموال و قانون کوتاه کنیم. 96 درصدیها که توده هی مردم هستند می شود مشکلاتشان حل شود. مردم به عرصه اقتصاد برگردند ما از بحران اقتصادی نجات پیدا می کنیم. ما می توانیم شغل پیدا کنیم،

اختلاف طبقاتی از بین خواهد رفت؛ معضلات اجتماعی از بین خواهد رفت و هر روز شاهد فروپاشی خانواده ها نیستیم افزایش طلاق نیستیم افزایش اعتیاد نیستیم مهاجرت به شهرها به حاشیه شهرها نیستیم اینهاست که می تواند به ما کمک کند.

مجری: آقای میرسلیم مجموعا 4 دقیقه و 8 ثانیه وقت دارید بفرمایید.

میرسلیم: هموطنان عزیز اداره کشور ما میسر نخواهد بود مگر با مشارکت مردمی. مشارکتی صرفنظر از وابستگی‌های طایفه ای مذهبی و سیاسی باشد. با انتخاب مدیران شایسته از میان خود شما مدیرانی که متعلق به این نظام مقدس هستند و از شایستگی برخوردار هستند این شایستگی نیز به لحاظ دانش و تجربه مفید و وجدان اخلاقی آنها باید باشد. ما باید بها بدهیم به اهل فرهنگ و هنر بسیاری از تحلیل هایی که آنها می کنند دقیق تر از تحلیل های سیاستمداران است.

مثلا کارگردان جوان ما سعید روستایی که در فیلم ابد و یک روز با زبانی هنرمندانه روایت مشکلات بیکاری، اعتیاد و ضعف روابط عاطفی در گوشه های جامعه است مفتخر شد به دریافت جایزه بهترین فیلم در سال 94 اما دولت همچنان اصرار می کند بر وجود جامعه نشاط و شاداب یا آن طرف دیگر در زمینه فرهنگ رضا امیر خانی در کتاب نفحات نفت فرهنگ نفتی را نقد می کنند اما دولت همچنان می گوید که نفت را به 2 و نیم بشکه در روز فروخته است.

با فروش نفت در واقع مانع اشتغالات جوانان شده است با یک تیر دو نشانه منفی متوجه کشور می شود ما باید احترام بگذاریم به مشارکت عمومی و حضور تشکلهای علمی و رفتار نقادانه به دولت در همه زمینه ها. ما باید اهتمام بورزیم به موضوع صداقت. این پرده آویزانهایی که در داخل کشور نصب شده و موضع فازهای جنوبی به برجام ربط می دهد این موضوع 50 درصد آن در دولت قبلی انجام بوده این عدم صداقت است و کار برجام نبوده است. موضوع 8 درصد رشد اقتصادی که 6 درصد آن مربوط به فروش نفت خام است 2 درصد آن موضوعی غیر از این است. صداقت آن است که رئیس جمهور بگوید که 6 درصد مربوط به فروش نفت بوده است موضوع رشد اقتصادی.

ما باید پاسخگو باشیم. باید توجه کنیم به اینکه در دنیا دنبال صلح بوده ایم و هستیم هیچ گاه به دنبال تجاوز نبودیم. به ما تجاوز شده است ما از خود دفاع کرده ایم اما در عین حال ما بنا به قانون اساسیمان همواره مدافع محرومان و مستضعفان بوده و خواهیم بود و در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد. 

 

مجری: جناب آقای روحانی زمان باقیمانده شما از برنامه امروز یک دقیقه و 59 ثانیه بوده است.

روحانی: گفته شد که ما به دنبال صداقت هستیم و بیان واقعیت کاملا درست است من از مردم شریف و عزیز ایران می پرسم که کاندیداهای عزیزی که در طول این دو هفته در  برنامه هایشان از دولت انتقاد می کنند. من سوال من این است که دولت هیچ کار مفیدی نکرده؟ طرح تحول سلامت، بیمه همگانی، خودکفایی گندم، گازوئیل، در بنزین که به زودی انجام میشود، زندگی کشاورزان که بهتر از گذشته شده است، سالی که گذشت 15 هزار میلیارد دولت پول گندم آنها را پرداخت کرده، راههای روستایی، برقی که الان خانوار 10 خانوار به پایین تر در روستا نداریم که برق نداشته باشند، گازرسانی که تا الان 9 هزار روستا گازرسانی شده، افزایش صادرات غیر نفتی که در تاریخ 60 ساله گذشته بی نظیر بوده، بهره برداری پارس جنوبی اگر کمپرسورها توقیف بود و با برجام درست شد، اینجا انجام نشده؟

مجری: آقای هاشمی طبا شما یک دقیقه و 2 ثانیه وقت دارید.

هاشمی طبا: مردم ایران وارثان آن هنرمندان والاتبار هستند. مردم ایران باید به فرهنگی توجه کنند و به فرهنگی برسند که ادامه دهند و میراث خوار آن هنرمندان بزرگ باشد. اگر ما هنر خوب زیستن را سرلوحه کار خودمان قرار بدهیم می توانیم به مراحلی برسیم که ایران را سربلند کنیم ایران را بسازیم و ایران را عاری از هرگونه عدم صداقت کنیم و با هنر صادق بودن و با هنر صریح بودن و راست بودن آینده نکویی داشته باشیم. 

 

سوال مجری از قالیباف: برنامه عملی شما برای تقویت بعد پرورش نظام آموزشی کشور چیست به نحوی که فارغ التحصیلان کشور بهره مندی برای زندگی و کار و ساختن جامعه‌ای پویا باشند؟

قالیباف: برای اجرای هر برنامه‌ای من جمله همین برنامه که چالش بین حوزه‌های دانشگاهی با حوزه ای مربوط به صنعت و کارگاه های ماست، قبل از آن باید بدانیم که رویکرد ما چیست؟ در همین جلسه صحبت ها نشان می دهد که دو تفکر اینجا وجود دارد. یک تفکر این است که معتقد است نداریم یعنی به منابع داخلی، نیروهای داخلی، به منابع مادی و انسانی.

خیلی توجه ندارند بیشتر به دنبال سرمایه خارجی هستند ما هم به آن معتقد هستیم که سرمایه خارجی لازم است ولی اساس داخل است. می‌گویند نمی شود، به نوع رویکردها و روش‌های مدیریتی کار و یا نمی‌توانیم در حقیقت بحث تفکری که باعث شده است که ما نه از منابع استفاده کنیم و نه اینکه می شود و نه اینکه می توانیم این از مشکلات ماست یعنی ما بسنده کردیم به حرف و شعار و من فکر می‌کنم واقعا این چهار سال گذشته برای شعار و حرف بس است.

یک تفکر هم تفکر دولت مردم است که تفکر دولت مردم معتقد است که ما به اندازه کافی سرمایه های مادی و انسانی داریم روشهای مناسب خوب را با جوانان عزیزمان و تکنولوژی داریم و می توانیم 5 میلیون شغل را ایجاد کنیم می توانیم سامانه ملی کارانه را سازمان بدهیم و بتوانیم این ارتباط را مخصوصا همین محیط دانشگاهی برقرار کنیم و می‌توانیم به قشر محروم و کم درآمد بتوانیم یارانه آنها را افزایش بدهیم و میتوانیم رونق اقتصادی و تحول اقتصادی را در طول 4 سال آینده به جامعه بیاوریم و دست به دست هم بدهیم و مشکلات را حل کنیم.

سوال مجری از میرسلیم: سیاست و رویکرد شما در ایجاد اتحاد و همکاری میان قوا چیست و در صورت بروز اختلاف تا چه اندازه خود را ملتزم به قانون می دانید؟

میرسلیم: اهمیت قوه مجریه بسیار بسیار زیاد است و قابل مقایسه نیست با سایر قوا. خود باید در درجه اول مجری قانون باشد، ایین نامه های را هر چه سریعتر اجرا کند این اساس کا راست. اگر ایرادی گرفته شد از سوی قوه مقننه به قوه مجریه باید سریعا برطرف شود. ما در دولت های قبل شاهد آن بودیم که برخی قوانین نادیده گرفته می شد و مجلس اعتراض داشت و بی توجهی می شد حتما باید توجه داشت به تذکرات مجلس محترم شمرده شود و قابل ایراد نباشد.

یک همکاری نزدیک و مستمر بین قوه مجریه و قوه قضائیه باشد. ما یک مبحث بسیار مهمی داریم در قوه قضائیه که جز با همکاری قوه مجریه همکاری نیست و آن پیشگیری از جرائم است. ما می دانیم منشاء اصلی جرائم در قوه مجریه است بنابراین اگر همه وزرا و در راس آنها رئیس جمهور تدبیری داشته باشد برای اینکه چگونگی پدیدار شدن جرائم مختلف و علل آن را مشخص کنند و سعی کنند با بررسی دقیق آماری این علل و عوامل با همکاری دستگاه قضایی نسبت به پیشگیری آن اقدام کنند ما بسیاری از موانعی که داریم دیگر شاهد نخواهیم بود.

دیگر تخلفات نیز در دستگاه قضایی باید حل شود. با توجه به ضرورت اهتمام دولت نسبت به مراعات مقررات و قوانین و جلوگیری از جرائم ما اغلب مسائلمان حل خواهد شد. مسائلی که لازم باشد بین قوا تفاهم صورت بگیرد با توجه به اینکه محور اصلی اتحاد و هماهنگی بین قوا رهبری است قاعدتا ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت و فصل الخطاب آن چیزی است که رهبری می فرمایند بنابراین ما به هماهنگی می رسیم برای اداره کشور. 

 

سوال مجری از هاشمی طبا: با توجه به ضرورت بهره مندی از کارکردهای مثبت و مفید فضای مجازی برنامه دولت شما در زمینه مدیریت و کاهش آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی فضای مجازی چیست؟

هاشمی طبا: همینطوری که اشاره شد فضای مجازی هم فرصتی است هم تهدید که به نظر من در شرایط فعلی نوعی تهدید است. دلیل آن هم این است که یک حرص و ولعی در دارندگان موبایل های هوشمند است که اطلاعات بیشتر کسب کنند. بعد از مدتی این حرص فرو می نشیند و به طور طبیعی سعی می شود در مواردی که لازم است فقط استفاده کنند. اما به هر حال دولت هم دو ظیفه دارد یک وظیفه این است که واقعا کنترل کند فرض کنید موبایل هایی که برای کودکان است روی آن؛ همانطور که در ژاپن و آمریکا است کنترلی است و بدون هیچ گونه پرده پوشی کانال هایی که مشکل افرین است کنترل و روی آن نظارت کند.

اصلا این مسئله با آزادی مغایرت ندارد دولت وظیفه دارند آنچه که به صلاح و نیاز مردم هست را آزاد بگذارد و در زمینه های علمی و فرهنگی و هنری به صورت مشخص آزادی‌های لازم را بدهد و بتوانند دانشمندان از آن استفاده کنند اما در مواردی که باعث انحراف می شود کنترل کند. من یقین دارم استفاده مکرر از فضای مجازی که در اختیار بعضی ها است خودشان خسته و به صورت گزینشی در اینده روی این مسئله کار خواهند کرد و در مواقع ضروری عمل خواهند کرد.

سوال مجری از روحانی: با عنایت به ضرورت گسترش فرهنگ ساده زیستی در جامعه اگر رئیس جمهور شدید تا چه اندازه سطح زندگی وزرای شما در طراز جامعه خواهد بود؟

 

روحانی: مسئله ساده زیستی ما در مقام عمل باید با قوانین و مقررات و آیین نامه ها تنظیم کنیم. والا با شعار یک کسی لباس ساده می پوشد من ساده زیست هستم و بعد می بینیم بزرگترین فسادها در همانجا نشات می گیرد در سالهای گذشته دیدیم که چه فسادهایی صورت گرفت. عده‌ای آمدند که ما ساده‌زیست هستیم و گفتند که ما از اموال مردم حفاظت می‌کنیم دیدیم که به خاطر بی‌توجهی و عدم استفاده از فرصت 2 میلیارد دلار آمریکایی‌ها پول ما را ضبط کردند. آن مبلغ چقدر می‌توانست به زندگی مردم کمک کند.

3 و 4 میلیاردی که تحت عنوان دور زدن تحریم بردند چه شد؟ این پول‌ها دست چه کسانی بود؟ چه کسانی به اینها اجازه دادند: دستگاه قضا باید به مردم جواب بدهد در این زمینه. ما باید شبکه ای ایجاد کنیم که همه چیز شفاف باشد. دولت دنبال قانون شفافیت است آئین نامه ها را نوشته و دارد اجرا می شود دولت الکترونیک برای این است و اگر همه چیز شفاف شد آن وقت اعتماد و ساده زیستی هم حاصل می شود.

سوال از رئیسی: برای ارتقاء شان و منزلت فرهنگیان و بهبود سطح معیشتی آنان چه برنامه ای دارید؟ 

 

رئیسی: معلمان شغل ممتازی دارند که اینده کشور را تربیت می کنند و حقیقتا باید در کشور محترم و منزلت و جایگاهشان محترم شمرده شود اما اینکه با بخشنامه و سخنرانی و هفته معلم بگوییم اینها محترم هستند اینها کافی نیست. این مسئله باید کاملا زمینه آن فراهم شود که معلمان ما بتوانند دانش افزایی کنند و به هنگام و بروز تر شوند. دوم مسئله معیشت آنها است یک معلم در شان آن نیست که بخواهد در مشاغل دیگری فعالیت کند.

 

این مسئله معلمان هر وقت یادم هست مسئله بود و این مسئله باید تمام شود به نحوی که به معلمان باید واقعی توجه شود آنها فرهیختگان ما هستند اینها باید در اقصی نقاط کشور مورد توجه جدی نه شعاری قرار بگیرند. در دولت کار و کرامت مسئله فرهنگیان مورد توجه است چون اینها اینده سازان کشور را تربیت می کنند.

نکته سوم که قابل توجه است نقش دادن به اینها در امور فرهنگی و آموزش و پرورش است. نمی‌شود در مسائل آموزش و پرورش در مسائل درسی در استانداردسازی آموزش، عدالت آموزشی در بسیاری از زمینه ها اینها را به حساب نیاوریم؛ وقتی می‌گوییم منزلت حفظ می شود مهمترین مسئله به حساب آوردن معلمان است.

 

پس از سخنان حسن روحانی به عنوان ششمین کاندیدایی که به پرسش‌ها پاسخ داد، 15 دقیقه استراحت برای کاندیداها در نظر گرفته شد؛ سپس کاندیداها در استودیو حضور یافتند تا بخش دوم این مناظره برگزار شود. در این بخش از هر کاندیدا یک سوال می‌شود که دو دقیقه فرصت پاسخگویی دارد و در ادامه اگر زمانی برای کاندیدایی باقی مانده باشد، به عنوان زمان جمع بندی لحاظ می‌شود.

 

سوال مجری از جهانگیری: در این بخش، براساس قرعه‌کشی هر کدام از نامزدها به یک سوال در مدت زمان 2 دقیقه پاسخ می‌دهند. 

 

جهانگیری: فرهنگ ایرانی و اسلامی سهم مهمی در اقتدار کشور دارد و ما قادر خواهیم بود در این خصوص مسائل را حل کنیم. هم مسائل بین المللی و هم مسائل داخلی کشور را حل کنیم. خوشبختانه هنرمندان کشور در تولیدات هنری که منطبق با مسائل اسلامی و ایرانی باشد گام‌های بلندی برداشتند ما باید به آنها آزادی عمل بیشتری بدهند.

نباید آنها نسبت به کارهای هنری که در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی انجام می دهند با محدودیت روبرو شوند. به هیچ وجه از کسی پذیرفته نیست هنرمندی که تمام مراحل قانونیش را طی کرده یک مقامی بخواهد مانعش شود. در کشور باید قانون مبنای کار باشد. هنرمنددی فیلم سینمایی را تهیه کند همه مراحلش را طی کند اما با مشکل روبرو شود.

دولت تمام همتش را به کار می‌گیرد که هنرمندان بتوانند فعالیت‌شان را انجام بدهند. در آموزش و پروزش به عنوان مبنای آموزشی کشور مورد توجه جدی دولت آینده خواهد بود. دانشگاه‌های به عنوان منبع تولید علم و فناوری که مهمترین نقش برای توسعه کشور دارند باید از آزادی عمل و از امنیت کامل برخوردار باشند.

 

18:54 : پایان بخش اول مناظره - شروع بخش دوم بعد از 15 دقیقه تنفس

 

رئیسی: مصرف منابع حداکثری،‌تولید سودآور، گسستهای اجتماعی بویژه در حوزه خانواده از ویژگی های غربی است. در اسلامی مصرف بهینه و وحدت و انسجام و ایثار و فداکاری و گذشت هست. اقدام در این رابطه یک باور جدی میخواد. انهم یک دولت انقلابی میخواهد که با نگاه به مردم این سبک زندگی را شکل دهد. آقای جهانگیری من خواهش می‌کنم قبل از فضای انتخابات روزنامه هایی که ایشان می فرمایند اصلاح طلب، چقدر عملکرد این دولت را مورد نقد قرار دادند؟

بیاید دنبال جلب توجه و شعار انتخاباتی نباشیم. آیا وعده های دولت در اول کارش عمل شده یا نه؟ کرمانشاه و کردستان رفتم، مردم کردستان اشک ریختند. در همدان و ... هم همینطور. ما مدتها یک پشتوانه علمی دانشگاه های معتبر علمی را داریم، یک برنامه برای دولت برای کار و کرامت. تمام بخش‌های کشور تمام وعده هایش را داریم. اگر آقایان که گفتید از ما سوال می کردند منابعش را می گفتیم چون در کار ما محرمانگی نیست.

 

قالیباف: فرهنگ حتما دستوری نیست. قیم مابانه نیست. باید به مردم اعتماد کرد و فرهنگ را به دست خودشان سپرد و اولین تکریم اهالی فرهنگ واگذاری امور فرهنگ به خودشان است نه اینکه کسی را به کار بگیریم که نه او اهل فرهنگ را بشناسد نه او فرهنگ را. اگر نام می‌بریم از یک اهل موسیقی خوب نیست. بگوییم برای موسیقی چه کردید؟ خانه موسیقی را در شهر تهران همه مجموعه را دهها میلیارد کمک شد.

در سینما امروز اقتصاد سینما را در شهر تهران اثرش کشوری بوده در شهرداری این اتفاق افتاد. برای تئاتر همینطور. ده ها سالن تئاتر. چندین هزار صندلی سینما. خانه هنرمندان و خانه سینما و خانه تئاتر و موسیقی را 12 سال است توفیق خدمت داریم. شعار ندهیم که برایمان مهم اند ولی کاری نکنیم. چرا مردم را از جنگ می‌ترسانیم؟ اگر کسی قدر صلح را بدانید بنده و امثال بنده ایم.

انقدر که آسیب دیدیم و بهترین یاران خود را از دست دادیم برادرمان را از دست دادیم قدر صلح را میدانیم ولی از آن طرف هم می‌دانیم که اگر قدربت نداشته باشیم عزت ما را زیر پا می‌گذارند و ذلت را تحریم می‌کنند. مردم را از جنگ نترسانیم این زیبنده نیست. آن کسی هم که وعده می‌دهد، سابقه من روشن است اگر برنامه گفتم برای 5 میلیون شغل حتما متعهدم و انجام می‌دهم. اگر وعده‌ای دادید و نتوانستید عمل کنید به دیگران نسبت ندهید.

میرسلیم: آقای روحانی سبک زندگی ایرانی اسلامی خیلی مسئله  مهمی است. اما در دوران شما شاهد رشد دنیاطلبی هستیم. رشد حقوق های نجومی هستیم. شاهد اختلاسها و مفاسد هستیم به صورت سرسام آور. به یاس آورنده مردم. این سازگار است با سبک زندگی ایرانی اسلامی. 

 

این است سبک زندگی اسلامی ایرانی؟ وقتی شاهدیم خانواده تضعیف می‌شود که سوال مجری بود و شما پاسخ ندادید، طلاق رشد و ازدواج کاهش، آیا این سبک زندگی ایرانی اسلامی است؟ با اسراف سازگار است؟ خود دولت نمونه بد این اسراف است. آیا اصالت را به اشتغال و فعالیت نمیدهد؟ در دوران شما که رکود سراسر کشور را فراگرفته. آیا با سبک زندگی اسلامی ایرانی نباید شاهد رشد فضائل اخلاقی باشیم؟ برعکس شاهد دروغگویی و عدم صداقت و عدم پاسخگویی در دولت رشد می‌کند. آیا در سبک زندگی اسلامی ایرانی باید شاهد خودباوری و افتخار ملی باشیم یا جوانان ما دچار بحران هویت می شوند؟

جمع بندی پایانی روحانی: یک نکته درباره کرسنت بگویم چون گفتند 14 میلیارد چون ممکن است ذهن مردم مشوش شود این نیست هنوز به داوری نرسیده و باید در داوری به نتیجه برسیم و رقمها این رقم ها نیست که در شایعات گفته می شود. 

 

جمع بندی نهایی جهانگیری: اقتدار کشور مولفه های مخلتفی دارد از جمله تقویت بنیه دفاعی، حضور مردم، مسائل سیاسی و فرهنگی است من چون در این جلسه امروز بحث فرهنگ و سیاست است از این مولفه بیشتر صحبت می کنیم. قدرت ایران در فرهنگش است اما چرخ فرهنگ با دستور و چکشی اداره نمی شود و نمی چرخد. مردم مهمترین سرمایه کشور هستند. در دفاع مقدس آمدند مشکلات راحل کردند، در 92 آمدند مشکلات را حل کردند.

مردم عزیز ما یادتان می آید وضع اقتصادی ما چطور بود دارو پیدا نمی شد بیماران خاص چه عذابی می کشیدند؟ کره و شیرخشک پیدا نمی شد؟ مردم شب ها در صف می خوابیدند تا چند سکه بخرند. تهدیدات بزرگی علیه کشور بود همانطور که رهبری فرمودند شما به صحنه آمدید و مشکلات را حل کردید و تهدیدات را رفع کردید. در دوره اصلاحات خاتمی با گفتگوی تمدنها به ایران بعد داد. من می دانم دو قطبی کردن جامعه و به جان انداختن مردم به بلایی سر کشور می اورد. وعده های توخالی سبب می شود که مردم به کارآمدی نظام بدبین شوند به جایی رسید که رئیس مجلس فریاد زد.

این وعده ها عملی نمی شود. امروز دو تفکر برای اداره مملکت مقابل هم قرار گرفته است در یک طرف جریانی سعی داشت با جنجال آفرینی بگم بگم های دروغین، ناپختگی و بی تجرگی خود را در سیاست داخلی و خارجی پنهان کند. امروز ممکن است با چهره دیگر به صحنه بیاید. عملکردها را ببینیم، برخوردها چگونه بوده است؟ مگر در همین بیلبوردهای خیابانهای تهران برای خالی کردن دل ظریف و یارانش چه تهمت هایی زده نشد؟ ولی امروز عکس یادگاری با برجام می گیرند.

من به عنوان مدیری که سال‌های گرم و سرد کار در حوزه اقتصاد را چشیده ام اعتراف می کنم هر چند تلاش بسیاری شده اما هنوز راه درازی مانده است ما توانستیم ماشین اقتصاد را از دره بیرون بیاوریم ولی هنوز به سرعت خودش نرسانیدم. ما به اتحاد همه برای توسعه ایران نیاز داریم. ما از مردان، زنان و جوانان بازنشستگان و همه نیروها و سرمایه های انقلاب باید استفاده کنیم. من مطمئن هستم که با محوریت رهبری و مشارکت مردم بزرگترین چالشهای سیاسی و پیش روی کشور را حل کنیم.

 

من یک مدیر جهادی هستم؛ من جهادگر هستم که این حرف را می زنم. رهبری در جلسه سران سه قوه فرمودند این اقای جهانگیری چپ بود حالا اصلاح طلب است من از روز اول ایشان را با صداقت می شناسم. من با صداقت با شما ای مردم صحبت می کنم ما با آوردن همه ظرفیت های کشور می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. روش من برای حل بحران به اعتماد سازی بین بزرگان نظام و همه سرمایه های کشور است.

 

 مجادله قالیباف، جهانگیری و روحانی بر سر واردات لباس دختر وزیر / رئیسی: وقتی می‌شنویم صندوق فرهنگیان به یغما برده شده، به شدت عذاب دارد / برجام چکی است که باید رفت و نقد کرد / جهانگیری: در بیلبوردها به ظریف توهین شد اما حالا با برجام عکس یادگاری می‌گیرند / روحانی: انشقاق جامعه امنیت را از بین می‌برد

 

سوال مجری از روحانی: وجه تمایز سبک زندگی ایرانی اسلامی از سبک زندگی غربی چیست؟ و چه برنامه ای برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی دارید؟

روحانی: مسئله فرهنگ و سبک زندگی جامعه ما یک مسئله بنیادین است و در این زمینه تلاشهای بسیار خوبی شده است و ما امروز شاهد آن هستیم که مردم احساس آزادی بیشتری می کنند. این جلسه جلسه فرهنگی و سیاسیت داخلی و خارجی است. باید بدانیم چگونه میخواهیم با مردم رفتار کنیم.

آیا می‌خواهیم آنها را در همه زمینه ها توانمندتر کنیم یا میخواهیم در زندگی مردم بیشتر مداخله کنیم؟ این چیزی است که پیش روی مردم است و باید انتخاب کنند. دولتی که اتکایش به مردم است و همه چیز را از طریق کمک به مردم میخواهد حل کند و از طریق انحصار و مداخله میخواهد حل و فصل کند. آمار و ارقامی که این روزها داده می شود برای مردم ما بسیار جالب است و یادآور آن روزهایی است که افرادی به مردم وعده و وعید می‌دادند و دیدیم پایان آن دولت‌ها مردم به چه روزی افتادند و تورم و بهداشت چگونه شد و مردم وقتی به بیمارستان یم رفتند حتی ملافه و دمپایی هم باید از بیرون میخریدند. عزت مردم زیر پا گذاشته شد. اطمینان ندشاتند از صبح تا بعد از ظهر قیمت‌ها چه می شود.

نمی‌دانسنتند شرایط فردا چگونه است. ذخیره می کردند. امروز آرایشی به وجود آمده است. سبک زندگی از اخلاق و ایمان آغاز می شود. اگر ما معتقد باشیم به انقلاب و نظام و اسلاممان، مردم فریبی نمیکنیم و. صداقت رفتار می‌کنیم. انشقاق ایجاد نمی‌کنیم. درصد ایجاد نمی‌کنیم. رئیس جمهور رئیس جمهور 100 درصد مردم است. امام فرمود همه با هم تقسیم بندی های بیخود نکنیم.

کپی پردازی های ناشیانه نکنیم. یک جایی جنبش 99 درصدی شده حالا چون سال 96 است بکنیم 96 درصدی؟ نکنیم. انشقاق جامعه امنیت را از بین می برد. هر جا موفق شدیم آنجا بود که موفق شدیم. آنجایی از برجام توانستیم استفاده کنیم که متحد بودیم. آنجا که میخواستیم برجام را به هم بزنند، روی موشک شعار نوشتند، شهرهای زیرزمینی را نشان دادند تا برجام را به هم بزنند. اخلاق و اسلام را قاطبه جامعه ما دنبال می کند.

 

سوال مجری از جهانگیری: کشور عزیز ما ایران امن ترین و قدرتمندترین کشور منطقه است؛ برنامه و راهکار جنابعالی برای استمرار استحکام و توسعه قدرت دفاعی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران چیست؟


جهانگیری: تسلیت عرض می‌کنم به خانواده های عزیزی که فرزندانشان و اعضای خانواده را در حادثه تلخ و دردناک معدن در استان گلستان جان خودشان را از دست دادند. به عنوان کسی که در زندگی معدن کارها بوده است پدرم کارگر معدن بود. درک می کنم خانواده را وقتی فرزند خانواده و پدر خانواده وقتی داخل تونل معدن می رفت دلهره داشتند خداوندد به آنها صبر عنایت کند.

این بحث سیاست و فرهنگ با قدرت دفاعی کشور، اگر بتوانم این مسائل را خوب توضیح بدهم. چند نکته لازم می دانم که عرض کنم یکی از مهمترین مهارتهای رئیس جمهور این است که باید چم و خم سیاست ورزی و دیپلماسی در عرصه متلاطم بین المللی به طور کامل آگاه باشد لازمه آن صداقت با مردم است و داشتن تجربه عملی در حل مسائل ملی و دشوار بین المللی.

من اصلاح طلبم  در دولت بوده ام در مجلس هم بوده ام بحث های کلان کشور یا در دولت انجام می شود یا در مجلس دغدغه اهم همیشه توسعه ایران بوده و با این نگاه و تجربه است که می گویم قدرت فرهنگی ایران باید با قدرت فرهنگی ایران ما اکنون باید قدرت اول منطقه می بودیم چرا نیستیم؟ در ادامه بحث به این خواهم پرداخت که ماشین اقتصاد و فرهنگ از ته دره بیرون آمده و در مسیر توسعه قرار گرفته مانیاز داریم که فرهنگ ایران و اسلامی را بر پایه گفتگو و صلح و آرامش بنا کنیم. فرهنگ غنی ما می توانیم حتی قدرت‌های مهاجم مثل اسکندر را مغلوب کند.

متاسفانه ما از این قدرت آنطور باید استفاده نکردم. نگاه نادرست فرهنگ را به حاشیه برد. بی تجرگی و تخصص ناکافی فرهنگ را به عقب برد. ما باید بر اساس فرهنگ غنی صلح طلب ایرانی به مردم دنیا نشان داد اگر چنین کاری کردیم اقتصاد و قدرت دفاعی و سیاست خارجی ما خوب می شود و اگر نکنیم ما در داخل به جان هم می‌افتیم برخوردهای محدود کننده و امنیتی و ضربتی و اقتصادی ایرانیان را پژمرده می کند من به عنوان یک ایرانی مسلمان و ایرانی و انقلابی به فرهنگ خودمان افتخار می کنم احساس قدرت می کنم باید جلوی ماجراجویی را در این کشور گرفت جلوی خامی را گرفت جایگاه ریاست جمهوری محل کارآموزی نیست اقتصاد این مملکت و مردم این کشور تحمل و حوصله تنش و دعوا و کارآمونزی سیاستمداران تازه کار را ندارند. مردم عزیز شما الان دارید مناظره را با خانواده و دوستانتان مشاهده می کنید هوشیار باشید باشید که آینده شما چطور باشد توسعه می خواهید یا اشتفگی، عزت می خواهید یا انزوای بین المللی، یک لحظه رای می دهید آینده کشور را رقم می زنید.

رئیسی: چون موضوع در خصوص امنیت ملی بود، شاخصه ها و مولفه های آن چیست؟ مولفه های امنیت ملی در نظامات مختلف ممکن است اختلاف داشته باشد اما در کشور ما مهمترین مولفه آن حضور مردم در صحنه هستند. و همواره مردم با دلدادگی به خدا در صحنه بوده و اثبات کرده اند مهمترین مولفه امنیت ملی هستند در کشور.

اگر ما از نیروهای مسلح نام می بریم اگر از بسیج نام می بریم اگر از مدافعان حرم نام می بریم اینها مزیت و امنیت سخت برای کشور هستند اما در کنار این امنیت، امنیت اقتصادی، امنیت اجتماعی، امنیت فرهنگی، تمام این امنیت‌ها در کنار آن امنیت می تواند جامع را امن کند.

اگر توجه نشود به مشکلات اجتماعی اگر شاهد باشیم در کشور فقر، بیکاری را، اگر در کشور شاهد باشیم دانشجویان مدرک به دست که امروز آماده کار و کسب هستند و فاقد کار و کسب هستند اینها می تواند زمینه های بحرانها و مشکلات امنیتی را در جامعه ما فراهم کند اینها شاخص های امنیتی هستند چون بالاخره شاخص امنیت مردم عزیز هستند و باید به اینها کامل توجه شود. ابعاد مختلف امنیت را ببینیم اینها همه شاخص امنیت در کشور هستند.
 
قالیباف: بحث قدرت دفاعی همانطور که در بحث قبلی اشاره کردم در حقیقت دیپلماسی قدرت بسیار مهم است. اگر این موضوع  نبود، اگر رشد علمی در حوزه دفاعی نبود، اگر شهدای مدافع حرم، شهدای دفاع مقدس هرگز امکان در برقراری مذاکره و دیپلماسی نبود. آقای جهانگیری باید با مردم در این بخش با صداقت بیشتری سخن گفت. شما طوری حرف می زنید که یک طایفه خاصی هستند که فقط ظاهرا آنها درس خوانده، تخصص دارند، سیاست متوجه هستند.، بقیه تندخو هستند، کاربلد نیستند و اگر بیایند شما را ته جاده می روید. شما بهتر می دانید که من منتقد جدی دولتهای نهم و دهم بودم گفتم با تمام انتقاد. 
 
دولت‌های نهم و دهم به محرومین رسید. امروز هم می‌گویم که به جوانها اعتماد کرد جوانهایی آورد که توانستند کارهای بزرگی در رشد علمی انجام بدهند. امروز روندی که در دولت شماست که نه شرایط جسمی افراد و نه شرایط فکری آنها دنبال تجارت خودشان هستند. فرصت را به دیگران بدهیم مطمئن باشید که بهتر از شما اداره خواهند کرد انشاءالله. 
 
 
 
 
 
میرسلیم: آقای دکتر جهانگیری شعارهای زیبایی دادید انصافا. سوال درباره اقتدار بود. اقتدار ما مستلزم تجهیزات، اطلاعات، برتری علمی است باید به اینها توجه کرد. ما در نوآوری چطور جلو برویم؟ چه برنامه ای باید داشت که این اقتدار را حفظ کرد؟ صنایع دفاعی ما باید تقویت بشود. آقای جهانگیری اگر می بینید که امروز حرفی برای گفتن داریم در صنایع موشکی و نگرانی آمریکا هم از این اقتدار ماست، این به پشتوانه 30 سال کار تحقیقاتی است که در کشور انجام شده است مجانی به دست نیامده است.

در دولت شما اعتبارات تحقیقات دفاعی را زیر نیم درصد رساندند باید 4 درصد می رساندید. اینها پشتیبانی می خواهد، آنهایی که دارای دانش هستند در زمینه پیشرانه، سوخت هسته ای اینها باید تقویت شوند. شما اگر می خواهید اقتدار خودتان را حفظ کنید باید اینها را تقویت کنید. صرف شعار دادن که کفایت نمی کنید بفرمایید چه کار کرده اید؟ فرصت های بسیار مهمی را از دست داده اید شما متاسفانه بر این اساس نمی شود به شما اعتماد کرد.

روحانی: قدرت یک کشور از مولفه های مختلف تشکیل می شود باید ببینیم امروز قدرت ما از3، 4 و 5 سال پیش چگونه است؟ در زمینه سیاست داخلی و خارجی و چه مسائل فرهنگی. امروز ما در شرایطی هستیم که ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه از دید همه جهانیان مطرح است. این نکته کوچکی نیست که مهمترین معضل منطقه یعنی دولت سوریه الان در دنیا دارد مذاکره می شود ایران ترکیه و روسیه الان دارند بار را بر دوش می کشند کی بوده تا حالا؟

کی بوده که ایران در مذاکرات بین المللی نقش چنین تاثیرگذاری داشته باشد؟ من در طول این مدت 3 سال و نیم که با 120 نفر از سران کشورهای جهان ملاقات داشته ام در تمام این ملاقات ها کاملا روشن بوده که جایگاه ایران نسبت به گذشته تغییر کرده است این ادعا که جوانان ما در دولت های قبل وضعشان بهتر بوده چرا اشتغال وضعش آنگونه بود؟ چرا جوان های ما نیامدند و در زمینه مسائل شرکت‌های دانش بنیان با اینکه قانونش تصویب شده بود هیچ اقدامی نشد امروز ما می بینیم 3 هزار شرکت دانش بنیان در کشور ما فعال شده است اینها قدرت تکنولوژیکی است. امروز 100 هزار شغل در زمینه دانش بنیان تولید شده است. امروز صادرات ما در بخش های مختلف بیشتر شده است. 
 
هاشمی طبا: خیلی خوشحالیم که با تدبیر مقام معظم رهبری با خون شهدای ما اعم از شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع  حرم، این اقتدار ملی ما و امنیت ملی ما از لحاظ مرزی حفظ شده است و بدون تردید ما اگر وارث خون شهدا هستیم باید همه ملت در این راه 

 

جهانگیری: فکر می‌کنم که ما در زمینه سیاست خارجی نیازمند این هستیم که از تمام ظرفیتی که در کشور وجود دارد استفاده کنیم. هم وزارت خارجه به عنوان مرکز اصلی که مسئولیت تنظیم روابط خارجی کشور برعهده اوست بر اساس جهت گیری‌هایی که این جهت گیری ها مرتبط با امنیت ملی و منافع ملی ایران باید سیاست خارجی و راهبرد خارجی ایران عمل کند. در کنار دیپلماسی رسمی کشور باید ما به دیپلماسی عمومی کشور هم توجه کنیم. به این معنی که در اقشار مختلف جامعه که قادر هستند در جامعه بین المللی چهره دقیقی از ایران ترسیم کنند باید به دیپلماسی عمل کنیم. هنرمندان ما باید در این عرصه بدرخشند. به آنها افتخار کنیم.

فرهادی یک فرد است در اسکار جایزه می گیرد تبدیل می شود به یک فرهنگ که ملت ایران چنین جایگاهی دارد با همه محدویت ها می تواند فیلم تولید کند و عرضه کند. ورزشکاران ما می توانند جایگاه کسب کنند ،توریسم یکی از مهمترین دیپلماسیهای عمومی است. با تقویت با ملت ها و کشورهای دیگر می توانند این روابط را تقویت کنیم. مهمترین قدرت نرم جمهوری اسلامی انسجام داخلی کشور است و قدرت اقتصاد و اقتدار کشور است من راجع به سوالات اقتصادی چون دوستان مطالب زیادی فرمودند من در جلسه آینده به طور مشروح صحبت می کنم که چه اتفاقاتی افتاده است.

رئیسی: ما در دیپلماسی عمومی باید با توجه به اولویت های کشور باید این نقش را بخواهیم. اولویت کشور الان اقتصاد مقاومتی است و دیپلماسی ما هم باید متاثر از این موضوع باشد. ما امروز در منطقه دو هزار و 300 میلیارد دلار تجارت داریم. سهم جمهوری اسلامی چقدر است از این مبلغ، اگر بتوانیم سهمی داشته باشیم ولو 10 درصد این چند برابر پول نفت ماست؟ این نقش فعالی برای جمهوری اسلامی می طلبد.

در ارتباط با ترانزیت کالا نقش بسیار بالاست. در موضوع همسایگان خود ما باید روابط بسیار خوبی از این حیث داشته باشیم. عراق اینقدر وابط خوب با هم داریم اما سهم در خصوص تجارت کالا و واردات و صادرات چقدر است؟ با ترکیه چقدراست؟ آیا آن نقشی که با عراق باید داشته باشید به عنوان یک دوست داریم یا خیر؟ با کشورها یدیگر هم همینطور. الان مسئله اقتصادی، فقر، بیکاری که مسائل مهم کشور هستند مسائل دیپلماسی باید متاثر از این مسائل باشد.

شان جمهوری اسلامی در سراسر علم، حفظ شان شهروندان ایرانی، ما نمی توانیم مقابل مسئله اینکه یک شهروندی ایرانی مورد بی حرمتی در کشوری قرار می‌گیرد، باید حساس باشیم و اجازه ندهیم که این پاسپورت مورد بی حرمتی قرا ر بگیرد که متاسفانه این موضوعات به صورت عدیده اتفاق افتاده است.

قالیباف: سیاست خارجی یکی از مهمترین موضوع هر حکومتی است. دولت ها همانطور که به مسائل  داخلی توجه دارند با توجه به اتفاقاتی که در جهان می افتد یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که اشراف داشته باشند. هم باید به قدرت و دیپلماسی توجه بکنیم، هم به دیپلماسی مذاکره و عمومی توجه کنیم و هم به دیپلماسی اقتصادی توجه کنیم. دولت مردم در سیاست خارجی خود در این شرایط موجود اولویت را به دیپلماسی اقتصادی داده است.

اگر دولت یازدهم امروز به حق می گوید من در دیپلماسی مذاکره موفق بوده ام دلیلش این بوده که ما در دیپلماسی قدرت قبلا ما موق بودیم این اقتدار را دشته ایم که آنها در دیپلماسی مذاکره پای مذاکره آمده اند.

یکی از اشکالات امروز ما در دولت این است که انسجامی در حوزه تجارت بین الملل نداریم این کار در وزارتخانه های مختلف توزیع شده است و اشکال دارد ما انشاءالله در برنامه مدون ماست که ما وزارت امور خارجه و تجارت بین الملل داشته باشیم با اولویت دیپلماسی خارجی برای همسایگان و کشورهای منطقه ما 400 میلیون نفر بازار منطقه ماست که باید به آن توجه کنیم و رویکردمان را نیز عوض کنیم کشور ما از ابتدا قبل و بعد از انقلاب رویکردش واردات است ما باید این را تغییر بدهیم به صادرات و همه سفارتخانه های ما در خدمت تجار و صنعتگران و کارافرینان ما و هر کدام از آنها نماینده فروش کالای ایرانی برای اشتغال و تولید برای جوانان عزیزمان باشند انشاءالله. 

 

میرسلیم: مهندس هاشمی نفرمودید چطور می خواهید از حق این شهدایی که دادیم و دنیا مدیون آن است چون ما امنیت را در جهان بهبود بخشیدیم در مبارزه با این جاهلان تکفیری، چطور می خواهید جبران این ضعف دولت یازدهم که از خود نشان داد در مذاکره با کشور افغانستان و گرفتن حقمان از رود هیرمند، منطقه سیستان ما بیابان شده است، چطور می‌خواهید دفاع کنید، چطور می خواهید در خصوص مسئله ریزگردها برخورد کنید؟

این چه سیاست خارجی است چه می خواهید بکنید چطور می خواهید از حیثیت ایرانی ها دفاع کنیم ایرانی ها را ماموران ترکیه کتک می زدید، چطور می خواهید با گرجستانی ها که زن ایران را لخت می کنند؟ چقدر اید این ضعف ها را تحمل کرد. سیاست خارجی فقط این نیست که بگوییم ما در مذاکرات شرکت کرده ایم. 4 سال مذاکره کردیم اما حقمان احقاق نشده است. چه کار باید کرد؟

روحانی: بسیار مهم است ما بتوانیم از قدرت دیپلماسی هم برای امنیت خودمان و ثبات منطقه استفاده کنیم و هم بتوانیم قدرت خودمان را از لحاظ اقتصادی، سیاسی بالا ببریم. در این دولت خوب از روز اول از اهرم سیاست خارجی استفاده شد.

سالها بود که این اهرم کنار گذاشته شده بود به خوبی از این اهرم بهره برداری نمی شد ما دیدیدم در این مذاکرات هسته ای با دولت های شش گانه و قدرتمند ما توانستیم حق خودمان را به کرسی بنشانیم چیزی که باورش نمی کرد همه به ما می گفتند اگر هم بر فرض روزی هم توافق هسته‌ای به ثمر برسد پی ام دی را چه می کنید؟ ما متهم هستید این اتهام را چه می کنید؟ ما این مسئله را حل کردیم آژانس آمد و گفت که همه مسائل با ایران حل شده است.

این قدرت دیپلماسی ایران است فکر نکنیم این قدرت کم است با همین قدرت است که ما داریم برای سوریه مذاکره می کنیم. در سوریه رفته اند عزیزانی به عنوان مستشار نظامی دتلاش کرده اند و شهید داده ایم. ما باید بتوانیم این مسائل را در میز مذاکره حل کنیم. من در دفاع مقدس و در مذاکرات سیاسی حضور داشته ایم. خوب ؛دفاع مقدس تمام شد آیا تمام حقوق ما استیفا شد. 

 

روحانی: بسیار مهم است که ما بتوانیم از قدرت دیپلماسی هم برای امنیت خودمان و ثبات منطقه استفاده کنیم و هم قدرت خود را از لحاظ سیاسی و اقتصادی بالا ببریم./در این دولت از روز اول از اهرم سیاست خارجی استفاده شد. سال‌ها بود که این اهرم کنار گذاشته شده بود و به خوبی از این اهرم بهره‌برداری نمی‌شد./در این مذاکرات هسته‌ای توانستیم حق خودمان را به کرسی بنشانیم./همه می‌گفتند بر فرض روزی توافق هسته‌ای به ثمر برسد، پی‌ام‌دی را می‌خواهید چه کار کنید؟ چون ما در آن متهم شده‌ایم. ما این مسئله را حل کردیم. آژانس اعلام کرد همه مسائل گذشته با ایران بسته شده/با همین قدرت دیپلماسی امروز برای سوریه مذاکره می‌کنیم./اگر ما می‌خواهیم از مسائل منطقه درست استفاده کنیم باید بتوانیم در میز مذاکره حل کنیم./من مسئولیت‌هایی در دفاع مقدس داشتم و در مذاکرات سیاسی حضور داشتم./دفاع مقدس ما تمام شد، آیا همه حقوق ما استیفاء شد؟ خب دیپلمات‌های ما باید این را حل کنند.

روحانی در پاسخ به رئیسی: مگر نمی گویید که مذاکره صحنه جنگ هست، شما علیه دیپلمات های ما که در میدان جنگ بودند چه حرف های نامربوطی زدید؟

هاشمی طبا: شعارهای برخی دوستان بر حل همه ی مسائل کشور با یک جرقه است/نگوییم سرمایه دار زالوصفت؛ باید سرمایه دار خارجی را بپذیریم

 

17:51 : رئیسی: آقای روحانی شاید در ذهنشان باشد چون یک ملاقاتی بود بین ما و ایشان قبل از این قضایا. من در رابطه با مسائلی در خصوص ان پی تی گفتند که گزارشاتی شده شما در جریان هستید گفتند که الان فرصت نیست و بعدا صحبت می کنیم. من اطلاعاتم در خصوص برجام و موضوعات سیاست خارجی در جلساتی که شرکت کردم نمی گویم به اندازه دیپلمات ها اما بسیار زیاده بود و در جریان مسائل سیاست خارجی هستم.

نکته دوم برای سیاستمدارانی که برای برجام زحمت کشیدند ارزش قائلم. اما در این قضیه چه اتفاقی قرار بود بیفتد. قرا ببود هم چرخ اقتصاد بچرخد و هم چرخ سانتیرفیوژها. واردات و صادرات الان این رکودی که جملگی وارد شده است تحریم های بانکی، از آقای سیف گفتیم چه می کنید در این خصوص گفتند تا الان هیچ. آقای طیب نیا وزیر اقتصاد گفتند که ما مسئله بانکی مان مسئله همچنان باقی است و فلج است مسائل اقتصادی. آقای ظریف گفتند که آمریکاییها نه به متن و نه به روح آن پایبند هستند.

الان تحریمی که در رابطه با حوزه بانکی است یک بانک دست چندم متوسط در ترکیه یک بانک متوسط در فلان کشور گفته اند ال سی ها بی اعتبار هستند. ما در رابطه با تحریم بانکی که اساس گردش مسائل بانکی کشور است، حوزه اقتصادی در مسائل بانکی است این تحریم ها باقی است خودشان می گویند بر نمی داریم. ما نمی توانیم از سوی آنها حرف بزنیم. ما معقتدیم در مقابل دشمن به هیچ عنوان نباید ضعف نشان داد آنچه من بیان کردم به عنوان ضعف های حین مذاکره، اظهاراتی که نباید می‌شد، اگر آنها ببینند با یک دولت مقتدر طرف هستند، دولتی که حقوق ملت ایران گذشت ندارد این مسئله نمود پیدا می کند در بازار. مثلا در مسئله منا، جریانی که اتفاق افتاد، 500 خانواده ما کسانشان در منا جان دادند و جان باختند به شهادت رسیدند چند روز دولت شما ببینید روزها گذشت و همچنان اینها جنازه ها نمی دادند اگر رهبری با اقتدار آن اظهارات را نمی گفتند بعد از یک ساعت ورق برگشت. نگاه ملتمسانه با نگاه اقتدار متفاوت است. ما معتقدیم آن چیزی که الان اتفاق می افتد، برجام، هر دولتی سر کار بیاید باید نسبت به آن تعهد داشته باشد. اگر مجلس شورای اسلامی تعهد را رد نکند و مورد توافق جمهوری اسلامی باشد باید به آن متعهد باشیم. ما به تعهدات وفداریم اما باید بدانیم نسبت به گره و مشکلات اقتصادی مردم چه کنیم؟ 

 

جهانگیری: فکر می‌کنم که مردم ایران به طور کامل در جریان هستند که وقتی دولت یازدهم سر کار آمد کشور وضعش چه بود. مردم برای تهیه دارو چه کار می کردند برای تهیه شیرخشک چه می‌کردند، وضع سیلوها چطور بود این دولت موفق بود. ممکن است ما نواقصی داشته باشیم و قبول داریم که باید رفع کنیم یکی از مهمترین موفقیت‌ترین کارها برجام است در طول تاریخ انقلاب. ما حق هسته‌ای خود را به ثبت رساندیم ما تحریم‌ها را از ایران برداشتیم. ما ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کردیم چرا فراموش کردیم؟ اگر برجام به توافق نمی‌رسید و این قدرت های استکباری زورگو می خواستند همان کارهایی که ادامه داشت ادامه بدهند صادرات نفت ما متوقف می شد مردم ایران می دانید چه می شد جوری می شد که تمام مردم باید وضع نابسامانی از نظر اقتصادی داشتند توفیق برجام در این بود که ما امروز با افتخار می گوییم کشورمان آماده توسعه است. ما به جای یک میلیون بشکه نفت الان 2.5 میلیون بشکه نفت داریم صادر می کنیم. ما 30 درصد صادرات پتروشیمی افزایش یافته است. بیمه کشتی ها برقرار شده است کشتی های خارجی از ایران کالا می برند و می آورند بندرهای ایران تحریم بود. دهها میلیارد تومان از اعتبارات ما آزاد شد. البته به بدعهدی آمریکاییها هم اذعان داریم.

 

17:49 : روحانی: خیلی مهم است که مردم ما به این مسئله مهم توجه کنند که افرادی که امروز کاندیدا هستند باید به طور خیلی صریح به مردم بگویند با برجام می‌خواهند چکار کنند با دنیا چطور می خواهند تعامل کنند و برای اجرای برجام اگر برجام یک توافقی هست که مورد قبول است پس چرا این همه در خیابانهای تهران بیلبورد زدید و فحاشی کردید به مذاکره کننده، اگر می‌گویید میدان جنگ است که درست هم است وقتی دیپلماتهای ما در مذاکره بودند شما چه کردید؟

چه حرف‌های نامربوطی بعضی ها زدید همانند مخالفین مردم ایران که صهونیست ها و وهابی ها و تندروهای آمریکا مخالف بودند یک عده ای همراه آنها شروع کردند به مخالفت کردند. مردم باید بدانند با زحمات فراوان برجام به دست آمده برجام یعنی تمام تحریم های هسته ای بردشته شده است اگر شما می گویید، برادشته شده است اگر شما می‌گویید تحریم‌ها مانند بگویید کدام است.

اگر برجام نبود نفت ما به جای یک میلیون بشکه می شد دویست هزار بشکه و شما این وعده و عیدها را امروز چطور برآورده می شد کما اینکه هیچ کدام برنامه و حساب و کتاب ندارد. به صراحت به مردم بگویید در برابر برجام چه می کنید همه شما مخالف بودید وقتی ترامپ آمد خوشحال بودید که برجام را پاره می کند. امروز مردم باید بدانند که دوباره تحریم بر می گردد تقابل بر می گردد یا نه؟ شما چقدر در مسائل خارجی و داخلی؟ آقای رئیسی در مسئله هسته‌ای چه اطلاعاتی دارید که دارید قضاوت می‌کنید؟ در فناوری وضع ما امروز بهتر شده از گذشته، اراک ما دارد به بهترین شکل بازسازی می شود. 

 

هاشمی طبا: ما اگر می خواهیم یک مسئله ای را بررسی کنیم به سابقه تاریخی آن باید نگاه کنیم. ساختمان پلاسکو در سه ساعت فرو ریخت و در بیست روز آواربرداری شد. در حالیکه ما از طرف قدرت های بزرگ تحریم شده بودیم چون کبک بعضی ها سر خودشان را زیر برف بردند و گفتند که تحریم اثر ندارد. از همان کشورهایی که ما را تحریم کرده بودند کالاها را گرانتر خریدند و 50 دستگاه اتومبیل سوپر لوکس با همان پول نفت که با واسطه می فروختند خریدند و وارد کشور کردند تا بگویند ما تحریم نیستیم. برجام مشکلاتی دارد که یقینا در هر معاهده ای مشکلاتی هست و هر دولتی در یک معاهده دو طرفه یا چند طرفه می خواهد به نفع خود بهره ببرد.

همانند دولت جنگ دولت آن موقع با سهمیه بندی کالاها با کنترل قیمت کالاها با کنترل ارز، با 500 هزار بشکه فروش نفت و نفت 7 دلار توانست مملکت را اداره کند در زمان تحریم نیز باید چنین کاری را انجام می دادیم. وقتی برای پز دادن شروع به ولخرجی کردیم و خزانه مملکت را تهی کردیم بعضی از دوستان کف می زدند و تایید می کردند. ولی الان که تحریم ها برطرف شده است این شکل و حالت را بر خودشان می گیرند. 

 

17:35 : روحانی شما در زمان روی کار آمدن ترامپ خوشحالی کردید که او برجام را پاره می کند.

 

17:28 :  رئیسی: در حین مذاکره برای برجام ، نکاتی مطرح شد، اینکه گفته شود از ناحیه دولت و جناب روحانی که خزانه خالی است، این پیامی بسیار بد از جانب جمهوری اسلامی است / اینکه گفته شده باشد، اگر ما توافق نکنیم، ممکن است با یک اقدام تاسیسات ما را مورد هجوم قرار دهد، این بد است

 

17:21 : میرسلیم: وقتی وزیر با خبرنگار برخورد میکند این یعنی حقوق شهروندی؟/نمی توان با لفظی بازیگری کنیم و مردم را فریب دهیم/مردم قول و قرارهای دولت را شنیده اند و عملکرد را دیده اند، نتایج ان را با تحمل سختی و حق کشی و اثار درداور تخلفات و رشوه ها لمس کرده اند/برخی از وزرا از اطلاعات استفاده می کنند و کاسبند

 

17:18 : قالیباف: به گونه ای صحبت نکنیم که امروز انقلاب مانع حقوق شهروندی افراد است/همه باید از حقوق برخوردار باشند/نمی دانم منظور روحانی چه بود؟/ امروز دانشگاه های ما در دولت شما، دانشگاه های ما سیاسی نیستند

 

17:17 : رئیسی: مگر انسان باید به منتقد اهانت کند، و این برای کسی که می گوید پناه می برم از بستن دهان منتقدین/حقوق شهروندی عبارت نیست از رونمایی از یک سند، حقوق شهروندی حق کار کردن است

 

17:16 : جهانگیری: ما خانه احزاب را در دولت یازدهم احیا کردیم / ما 8 هزار سازمان مردم نهاد را مجوز داده ایم / ما از ازادی مطبوعات به طور کامل حمایت کرده ایم/از فضای مجازی با تمام قدرت دفاع کردیم، جلوی تمام کسانی که می خواستند شبکه های اجتماعی را فیلتر کنند، ایستادیم

 

17:11 : هاشمی طبا: گواهی میدهم که بزرگترین هجمه ها علیع این دولت اتفاق افتاده است

 

روحانی: ما اگر می خواهیم در مسائل سیاسی و اجتماعی به اهدامان برسیم، باید به افکار مختلف را به رسمیت بشناسیم/ در همین انتخابات، چه کسانی هستند که در فضای مجازی کاری  به انها ندارند، و چه کسانی هستند که هروز کارشان دارند به بهانه های مختلف/اگر میخواهیم به شرایط مناسب برسیم باید حقوق مساوی را برای احزاب و گروه ها را رعایت کنیم/ وقتی خانمی از اهل سنت منصوب می کنیم، مورد حمله قرار میگیریم که چرا یک خام و یک نفر از اهل سنت منصوب شده/ حقوق شهروندی انشا نیست، ما یک ایران داریم و همه باید از حقوق مساوی برخوردار باشیم.

 

17:06 : مصطفی میرسلیم به سوالی درباره با توجه به ضرورت حفظ وحدت ملی و انسجام اجتماعی چه نوع تعاملی با احزاب و جریانات مخالف با دولت قائل هستید؟ پاسخ داد.

 

17:03 : قالیباف:  من واقعا متعجم جناب اقای روحانی، من دارم درد مردم را می گویم، اخلاق را رعایت نمی کنم، اما شما جابعالی از کسی دفاع می کنید که پاسخگوی این مشکلات نیست / وقتی میگویم دولت 4 درصدی ها برای همین است/ وزیر اموزش ما چطور درست می شود از ایتالیا لباس کودک وارد می کند /واقعا این شرم اور است که برای یک جامعه ی فرهنگی که این وضع معیشتی معلمین باشد، بعد وزیر برود واردات انجام دهد / وارداتچی را مظلوم می گویید، بعد هم اگر درد مردم را بگوییم، میگویند قالیباف بداخلاق است /مردم باید تصمیم بگیرند، نه 4 درصد در این دولت

رئیسی: صندوق فرهنگیان به یغما برده شده/این به شدت فرهنگیان را عذاب می دهد امروز اقای روحانی بعنوان رئیس جمهور مستقر پاسخگوی این سئوالات باشند. رئیسی ضمن انتقاد غیر مستقیم از قالیباف خواست که او وارد مسائل حاشیه ای نشود

 

16:58 : قالیباف واردات پوشاک از ایتالیا توسط وزیر آموزش و پرورش را شرم آور خواند و گفت علت اینکه 5 میلیون شغل ایجاد نمی شود همین است.

 

16:56 : میرسلیم خطاب به قالیباف: شما پاسخ دقیقی به سئوالات ندادید.میرسلیم ضمن انتقاد مجدد از قالیباف گفت: شما اصلا به مسئله پژوهش اشاره نکردید/  از اینکه هواپیما وارد می کنند خوشحال می شوند و برای جوانان دیگر کشورها کار درست می کنند

روحانی: ما اگر می خواهیم مسئله ی فرهنگ و اموزش را بالا ببریم، باید به زیر بناها توجه کنیم، اولین زیر بنا اخلاق است، باید حق الناس را رعایت کنیم/روحانی: فرض کنیم فردی تخلف کرده، ان کسی که باید بگوید که تخلف کرده کیست؟ / اقای قالیباف چطور در مصاحبه تلویزیونی به یک وزیر اتهام ناروا می زند/روحانی: اگر ازادی نباشد، چطور جوانان می تواند به ازادی برسد/روحانی: اقای قالیباف دوستان شما، به فرزند شهید مطهری در دانشگاه شیراز حمله کردند/ نمی گذارید ربنا پخش شود، ان وقت چطور دبال اموزش عالی و تعالی هستید؟ /انتخاب 

نقد هاشمی طبا به قالیباف" من به خود تذکر میدهم که در مورد سوال پاسخ دهم و به حاشیه نروم

جهانگیری: مظلومیت دولت و ملت را ببینید/یه دفعه گفته می شود در خانه ی وزیری قاقچاق بوده/ دویست میلیون کل ارزش پوشاکی بوده که وارد کرده به طور قانونی از طریق گمرک.این وضعیت است.

 

16:53 : محمد باقر قالیباف پاسخ خود به اولین پرسش مناظره دوم مبنی بر اینکه چطور می‌توان به رشد علمی کشور شتاب بخشید، را به اتهام وارد شده به وزیر آموزش و پرورش در مورد قاچاق که صحت آن از سوی مراجع ذی صلاح رد شد اختصاص داد.محمدباقر قالیباف در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان بر شتاب رشد علمی و افزایش کیفیت آموزش،‌پژوهش و نوآوری در نظام آموزشی کشور اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی افزود و جایگاه علمی ایران را در جهان ارتقاء داد با تسلیت به مناسبت حادثه معدن استان گلستان، اظهار کرد: موضوع فرهنگ یکی از مهمترین موضوعات همه جوامع است. در این حوزه همواره دو نگاه بدبینانه و خوشبینانه وجود دارد.وی خاطرنشان کرد: نگاه اول نگاه قیم‌مآبانه و کنترل نظارت بر همه موضوعات فرهنگی است، اما در نگاه دوم اصل بر آگاهی بخشی بر مردم است تا آنها بتوانند با توانمندسازی و همچنین کمک نهادهای مردمی ایفای نقش کنند.این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه ریشه اساسی مشکلات اقتصادی به فرهنگ و تربیت برمی‌گردد، گفت: معتقدم آموزش و پرورش می‌تواند مهمترین وزارتخانه‌ای باشد که در این زمینه فعالیت می‌کند. اگر این وزارتخانه درست عمل کند شاهد آثاری مثبت و در صورت عملکرد بد این وزارتخانه شاهد آثاری منفی در این زمینه خواهیم بود.قالیباف با بیان اینکه در هفته گذشته محموله مشکوکی در یک ویلایی پیدا شد اظهار کرد: رسیدگی به این پرونده ظرف دو روز به صورت فشرده انجام شد، اما سوال این است که در یک وزارت خانه که آموزش و پرورش است و در این زمینه مسئولیت دارد می بینیم واردات به این صورت انجام می‌شود.وی ادامه داد: حالا این واردات می‌تواند قانونی یا غیرقانونی باشد، ولی غیر ضروری است . این بحث پیش می آید که این وزارت خانه صنعتی و اقتصادی نیست و آموزش و پرورش است و آن هم چنین وارداتی در آن صورت می گیرد این مسئله باعث نگرانی مردم می‌شود که در راس این وزارت خانه چنین حرکتی صورت می گیرد.این کاندیدای انتخابات همچنین بیان کرد: چگونه مردم قشر فرهیخته ، بازنشستگان آموزشی و آن‌ها که در حق التدریس باقی مانده اند اعتماد کنند. اگر بخواهیم مشکل اقتصاد را حل کنیم ، پنج  میلیون شغل ایجاد کنیم و یارانه طبقه محروم را تقویت کنیم باید نظام اصلاحی در نظام پولی، مالی و گمرکی انجام دهیم. این نمونه ای بود که در این هفته اتفاق افتادو حتما در روزها، ماه ها و سالهای متمادی از این اتفاقات خواهیم داشت.این کاندیدای ریاست جمهوری 4 دقیقه وقت دارد، تا به این سوال پاسخ دهد  و پس از آن دیگر کاندیداها ظرف دو دقیقه نقطه نظرات خود را قبال سخنان قالیباف تشریح می‌کنند.

 

16:40 : سوال از قالیباف : چگونه می توان کیفیت نظام آموزشی کشور و جایگاه علمی کشور را ارتقا بخشید؟

 

16:39 : براساس قرعه محمدباقر قالیباف به اولین سوال پاسخ می دهد.

 

16:36 : مناظره سوم در سه بخش برگزار می شود. بخش اول پاسخ به سوال به قید قرعه، بخش دوم پاسخ به سوال دوم به قید قرعه و بخش سوم جمع بندی خواهد بود. هر نامزد در مجموع 24 دقیقه وقت صحبت دارد.

 

16:22 : با وجود انتقاد شماری از کاندیداهای ریاست جمهوری، تغییری در روند مناظره‌ها رخ نداده و مجری مناظره دوم نیز مرتضی حیدری است. همچنین به کاندیداهایی که در مناظره اول کمتر صحبت کردند زمان جبرانی داده می شود.

 

16:20 : دومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت مسائل سیاسی و فرهنکی، 10 دقیقه دیگر روی آنتن می‌رود.

 

16:16 : قرعه کشی محل صندلی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در مناظره دوم برگزار شد. بر اساس این قرعه کشی به ترتیب اسحاق جهانگیری بر صندلی یک ، سید ابراهیم رئیسی بر صندلی دو ، محمدباقر قالیباف در صندلی سه ،‌سید مصطفی میرسلیم بر صندلی چهار، حسن روحانی در صندلی پنج  و سید مصطفی هاشمی طبا بر صندلی شش در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم خواهند نشست.

 

16:09 : نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری پس از ورود به صداوسیما و استقبال از سوی رئیس این سازمان در اتاق انتظاری نشستند تا قرعه کشی مکان حضورشان و ترتیب سوالات در دومین مناظره انتخاباتی انجام شود. به گزارش خبرآنلاین، این بار برخلاف هفته گذشته که نخستین مناظره برگزار شد؛ نامزدهای دو جریان سیاسی، کاملا روبروی هم نشستند نه در کنار هم. در یکسوی اتاق، اسحاق جهانگیری، حسن روحانی و مصطفی هاشمی طبا نامزدهای جریان اصلاحات و اعتدال نشسته بودند و سوی دیگر آن مصطفی میرسلیم، محمدباقر قالیباف و ابراهیم رئیسی نامزدهای جریان اصولگرا نشسته بودند. این در حالی است که در مناظره پیشین، میرسلیم و هاشمی طبا، در کنار دو نامزد جناح مقابلشان نشسته بودند.

 

16:02 : قرعه کشی محل استقرار هر یک از کاندیداها در استودیوی مناظره انجام شد

 

16:00 : حسن روحانی در بدو ورود به سازمان صداوسیما با استقبال قائم مقام صداوسیما روبرو شد. روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار سازمان صداوسیما مبنی براینکه ایا برای مناظره دوم به همان شیوه مناظره اول خواهد بود یا تغییر تاکتیک خواهید داشت، گفت: اصل مناظره برای آشنایی مردم به افکار و برنامه های کاندیداهاست، ما همه باید تلاش کنیم در این مناظره به این هدف کمک کنیم. اگر در مناظره نقل قول ها دقیق باشد و افترا نباشد، تخریب و سیاهنمایی نباشد آن مناظره واقعی خواهد بود و به مردم در انتخابشان کمک خواهد کرد.

 

15:49 : حسن روحانی ، به عنوان ششمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری، برای مناظره دوم وارد سازمان صدا و سیما شد.

 

15:48 : میرسلیم نیز در لحظه ورود در پاسخ به سوالی مشابه درباره اینکه آیا تاکتیکی متفاوت در این مناظره دارید یا نه اظهار کرد: امروز موضوع مناظره،‌ مسائل سیاسی و فرهنگی است و هر موضوعی شأن خودش را دارد. در موضوع قبل که اجتماعی بود، نیز ما می توانستیم بهتر از فرصت استفاده کنیم. امیدواریم امروز به نحو خوبی از فرصت استفاده شود تا حق مردم ادا شود.

 

15:47 : سیدمصطفی آقا میرسلیم، به عنوان پنجمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری، برای مناظره دوم وارد سازمان صدا و سیما شد.

 

15:45 : قالیباف در لحظه ورود به سازمان صداوسیما در پاسخ به سوالی درباره تاکتیک مناظره اش اظهار کرد: مناظره های این دوره متفاوت است. از این جهت که در منظره قبلی هم رئیس جمهور و هم معاون اول با هم شرکت کردند دو فرصت دارند و دوبار می توانند برای دفاع از عملکرد خود استفاده کنند و شاید از عدالت به دور باشد. وی ادامه داد: در مناظره اول هم دیدیم که وقت بیشتری هم داده شد. البته کمیته نظارت به آن رسیدگی کرد و قرار است امروز لحاظ شود. البته در اجرا نیز ضعف هایی بود. شهردار تهران گفت: امیدواریم اشکالات برطرف شود و مناظره خوبی را داشته باشیم. مناظره باید بیشتر جنبه ایجابی داشته باشد تا مردم با برنامه ها و تعهدات کاندیداها آشنا شوند.

 

15:41 : محمدباقر قالیباف چهارمین کاندیدایی بود که وارد سازمان صداوسیما شد.

 

15:31 : مصطفی هاشمی طبا در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مبنی براینکه آیا در مناظره دوم هم مثل مناظره اول عمل خواهد کرد یا تاکتیک متفاوتی دارد، گفت: تاکتیک خاصی ندارم هر سوالی باشد جواب خواهم داد. وی درباره مهمترین دغدغه فرهنگی مردم گفت: منظورتان دغدغه جامعه است یا اشخاص خاص؟ به نظر من مردم راستی و درستی را ازهمه می خواهند. وی درباره اولویتش در سیاست داخلی و خارجی هم گفت: در سیاست داخلی باید اطلاعات کافی به مردم داده شود. در سیاست خارجی هم باید عاقلانه و با استقامت و انعطاف پیش رفت.

 

15:30 : ابراهیم رئیسی در بدو ورود به صداوسیما بعد از استقبال از سوی قائم مقام سازمان، در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما درباره اینکه دور دوم مناظره را مثل دور اول برگزار می کنید یا تاکتیک جدیدتری دارید؟ گفت: آنچه مهم است این است که مردم احساس صداقت کنند مردم باید در رفتار و نگاه کسی که در کسوت ریاست جمهوری قرار گرفته است راستی و صداقت را ببیند. وی تاکید کرد: بحث روش ها و تاکتیک ها بحث های فرعی است.

 

15:28 : جهانگیری در ابتدای ورود در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما که از او پرسید آیا روش تان در این مناظره مدل مناظره قبل خواهد بود؟ گفت:  مناظره از دیدنی ترین بخش هایی است که صداوسیما پیش بینی کرده است که هم نامزدها خودشان را معرفی کنند هم برنامه هایشان به مردم اعلام کنند. کاندیداها هم سعی می کنند مطالب اصلی خودشان را در مناظره مطرح کنند. وی تاکید کرد: تلاشم این است که با نهایت اخلاق و ادب و صداقت آنچه را که برای آینده کشور است مطرح کنم. در مناظره جدی هستم. دیگر نمی دانم مثل بار قبل خواهد شد یا نه.

 

15:26 : سیدمصطفی هاشمی طبا، به عنوان سومین نامزد انتخابات ریاست جمهوری، برای مناظره دوم وارد سازمان صدا و سیما شد.

 

15:24 : قرار بر این است که درباره نحوه حضور نامزدها در استودیو مناظره میان این شش نامزد قرعه کشی شود. همچنین به قید قرعه اعلام می‎شود که نخستین سوال از کدام نامزد پرسیده شود.

 

15:15 : سیدابراهیم رئیسی دومین کاندیدایی بود که با اسکورت ویژه ای که از سوی مجری مناظره در نظر گرفته شده وارد سازمان صداوسیما شد.

 

15:10 : هر نامزد با اسکورت ویژه وارد سازمان صداوسیما می‎شود. اسکورتی که به شکل ویژه برای هر نامزد طراحی شده است. مجری این برنامه اعلام کرد که رویکرد این رسانه بی طرفانه است و برای همه نامزدها امکانات مشابهی قائل شده‎اند.

 

15:05 : اسحاق جهانگیری اولین کاندیدایی بود که وارد صدا و سیما شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید