در مناظره دیروز جدال لفظی میان نامزدها از همان دقایق نخست آغاز شد

تمام حواشی دومین مناظره انتخابات 96

کدخبر: ۱۶۷۳۶۴
دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 96 در حالی برگزار شد که کاندیداهای رقیب حسن روحانی از همان بدو ورود به صدا و سیما و قبل از آغاز مناظره جنگ روانی را آغاز کردند. برخی کاندیداها با انتقاد از عملکرد مجری و اجرای کلی مناظره اول تلاش داشتند تا قبل از شروع مناظره فضا را به سود خود رقم بزنند. به این ترتیب مناظره دوم در فضایی انتقادی تر از اولین مناظره پیش رفت.
تمام حواشی دومین مناظره انتخابات 96

  به گزارش اقتصادنیوز ، از ساعتی قبل از برگزاری مناظره، نامزدهای انتخابات به تدریج در ساختمان صداوسیما حضور یافتند. ابتدا حسن روحانی و پس ازاو به ترتیب، سیدمصطفی آقامیرسلیم، محمدباقر قالیباف، سیدمصطفی هاشمی‌طبا، سیدابراهیم رئیسی و اسحاق جهانگیری وارد ساختمان شدند.

 *قالیباف پس ازورود به صداوسیما در گفت‌وگویی گفت: مناظره‌ها این دوره متفاوت است؛ از این جهت که در مناظره قبل دیدیم که رئیس‌جمهور و معاون اول باهم شرکت کردند تا دوبار از عملکرد دولت دفاع کنند و این از عدالت به دور است.

*حسن روحانی در بدو ورود به صداوسیما گفت:‌ اگر در مناظره نقل و قول‌ها درست باشد، افترا نباشد، تخریب و سیاه‌نمایی‌ها نباشد آن مناظره، مناظره واقعی است و می‌تواند به همه مردم کمک کند برای انتخابشان.

 * سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی سخنگوی کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات، زمان برابر اختصاص داده شده به هر یک از نامزدها را در مناظره دوم 244 دقیقه اعلام کرد و افزود: آقای حسن روحانی، یک دقیقه و هشت ثانیه بیش از زمان مقرر در مناظره نخست صحبت کرد که همین، مبنای اختصاص زمان جبرانی برای دیگر نامزدها است. وی گفت: در مناظره نخست اسحاق جهانگیری 25 دقیقه و 4 ثانیه، محمدباقر قالیباف 24 دقیقه و 42 ثانیه، سیدابراهیم رئیسی 24 دقیقه و 10 ثانیه و سیدمصطفی هاشمی‌طبا و سیدمصطفی میرسلیم هر دو کمتر از 24 دقیقه صحبت کردند.

* پس ازورود و استقبال علی عسگری رئیس صداوسیما ازنامزدها، قرعه‌کشی صورت گرفت. براساس این قرعه‌کشی، به ترتیب اسحاق جهانگیری بر صندلی یک، سید ابراهیم رئیسی بر صندلی دو، محمدباقر قالیباف در صندلی سه، ‌سیدمصطفی میرسلیم بر صندلی چهار، حسن روحانی در صندلی پنج و سید مصطفی هاشمی‌طبا بر صندلی شش نشستند.

 *هنگام اعلام شماره‌ها، قالیباف به شوخی گفت: من مثل قبل سر جای خودم هستم، حرف مرد یکی است! روحانی نیز با لحن شوخی به رئیسی گفت: من جای شما را گرفتم! یکی از افراد حاضر در اتاق نیز گفت: گویا علما جایشان را با هم عوض کردند. روحانی همچنین خطاب به قالیباف و رئیسی که کنار هم نشسته بودند، به شوخی گفت: شما دو نفر مشهدی کنار هم افتادین!

*پس از قرعه‌کشی جهانگیری، رئیسی، قالیباف، میرسلیم، روحانی و هاشمی‌طبا، به ترتیب شماره‌های یک تا شش را کسب کرده و با این ترتیب کنار یکدیگر در استودیوی مناظره نشستند.

 *در مناظره دیروز برخلاف مناظره اول، جدال لفظی میان نامزدها از همان دقایق نخست آغاز شد. آنجا که قالیباف در بخشی از سخنانش در پاسخ به سوال اول، مجددا اتهام خود به دانش‌آشتیانی وزیر آموزش و پررورش در مورد کشف محموله قاچاق پوشاک از منزل وزیر را تکرار کرد. این در حالی است که مصطفی پور محمدی وزیر دادگستری روز چهارشنبه در گزارشی با استناد به گزارش‌های مربوطه چنین خبری را تکذیب کرده بود. در این بخش، حسن روحانی در پاسخ به او گفت: ما اگر می‌خواهیم مساله فرهنگ و آموزش را بالا ببریم، باید به زیربناها توجه کنیم، اولین زیر بنا اخلاق است، باید حق‌الناس را رعایت کنیم. فرض کنیم فردی تخلف کرده، آن کسی که باید بگوید که تخلف کرده کیست؟ آقای قالیباف چطور در مصاحبه تلویزیونی به یک وزیر اتهام ناروا می‌زند؟ آقای قالیباف دوستان شما، به فرزند شهید مطهری در دانشگاه شیراز حمله کردند! نمی‌گذارید ربنا پخش شود، آن وقت چطور دنبال آموزش عالی و تعالی هستید؟

اسحاق جهانگیری هم به این اظهارات قالیباف واکنش نشان داد. او گفت: روز چهارشنبه معلوم شد که وزیر آموزش و پرورش این اتفاق برایش افتاده یکبار می‌گویند که قاچاق در خانه وزیری بوده است. کلا 200 میلیون لباسی بوده که وارد کرده از گمرک می‌آید همه چیز قانونی بوده است؛ اما ناگهان کلانتری به خانه او ریخت و تبدیل به موضوع مصاحبه معاون اول قوه قضائیه شد و مناظره امروز.

قالیباف هم در پاسخ به این دو نامزد انتخابات گفت: قاچاق کالا و ارز امروز بیشترین مشکل را ایجاد کرده؛ اما وزیر آموزش و پرورش ما لباس بچه از ایتالیا می‌آورد؛ اما درد اینجا است که دختر وزیر بیکار و مظلوم است برود این کار را انجام دهد. اصل این واردات خطا است. نتیجه این می‌شود که آموزش و پرورش این مشکلات را پیدا کند. اینها می‌خواهند بروند مشکلات را حل کنند؟ ما حقوق بگیر 100 میلیونی را می‌گوییم ذخیره انقلاب و وارداتچی را می‌گوییم مظلوم است. بعد می‌گویند قالیباف بد اخلاق است.

 * در سوال دوم درباره وحدت ملی و انسجام اجتماعی و نحوه تعامل با احزاب و جریان‌های مختلف و میزان نقدپذیری دولت هر سه نامزد اصولگرا (میرسلیم، رئیسی و قالیباف) به حسن روحانی و دولت او انتقاد شدید کردند. میرسلیم در این باره گفت: متاسفانه این انتقاد‌پذیری در دولت یازدهم بسیار کم وجود داشت، نمونه‌اش کلماتی مانند غیرانسان، تخریب‌گر، به جهنم، تندرو، عصر حجری، هوچی‌باز، بی‌شناسنامه و کم سواد بود که درباره منتقدان به کار بردند. با این شرایط منتقد دیگر جرات نمی‌کند جلو بیاید. باید فضا برای انتقاد مشفقانه فراهم شود. او در ادامه گفت: بارها پیشنهادهای خود را در حزب او در این باره از دولت خاتمی تمجید کرد و گفت: در دولت آقای خاتمی طرحی بردیم برای دولت، آقای عارف آن را بررسی و تایید و برای اجرا ابلاغ شد.

* هاشمی‌طبا در پاسخ به اظهارات میرسلیم گفت: کوچک‌ترین وابستگی را به دولت یازدهم ندارم؛ اما می‌گویم که بزرگ‌ترین حجمه‌ها و انتقادها علیه این دولت در رسانه‌ها اتفاق افتاده است. برخی کلمات و جملاتی را که در برخی جاها به کار رفته است اگر دستاویز قرار دهیم و به جمع رسانه‌هایی که به تخریب دولت دست می‌زنند، توجه کنیم، تعادل برقرار نکرده‌ایم و باید ببینیم، میزان دشنام‌هایی که می‌دهند با بعضا تعریف‌هایی که می‌شود چه تناسبی دارند.

*حسن روحانی نیز در پاسخ به انتقاد نامزدهای اصولگرا درباره انتقادپذیر نبودن دولت یازدهم گفت: ما باید ابتدا افکار مختلف را به رسمیت بشناسیم. در کشور ما برخی افکار به رسمیت شناخته نمی‌شود؛ در حالی که احزاب باید به صورت مساوی از امکانات بهره ببرند. در همین انتخابات ببینید که چه کسانی در فضای مجازی آزاد هستند و چه کسانی مرتب احضار می‌شوند؟

* میرسلیم خطاب به رئیسی که به انتقاد از برجام پرداخته بود، گفت: آقای رئیسی نفرمودید که برجام این حسن را داشت که ندای مظلومیت ما را به‌گوش جهان رساند و به مردم دنیا فهماند که ما به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. 

* روحانی هم در انتقاد به اظهارات قالیباف که گفته برجام توافقی است که به هرحال همه دولت‌ها به آن پایبند خواهند بود، گفت: کاندیداها باید صریح به مردم بگویند که برای اجرای برجام چه می‌خواهند بکنند! اگر برجام قابل احترام است چرا این همه بیلبورد در خیابان‌ها زدید، چرا وقتی دیپلمات‌های ما در میدان بودند شما پشت پرده چه کردید؟ همانند مخالفان مردم ایران، یک عده‌ای همپای آنها شروع به مخالفت با برجام کردند.

*هاشمی‌طبا هم درباره انتقاد برخی نامزدها درباره برجام گفت: ساختمان پلاسکو در سه ساعت فروریخت و در 20 روز آواربرداری شد؛ در حالی‌که از سوی قدرت‌های بزرگ تحریم شده بودیم بعضی‌ها سر خود را زیر برف بردند و گفتند که تحریم بر ما اثر ندارد؛ اما کالاهای همان کشورهایی را که ما را تحریم کرده بودند، از مبادی دیگری خریدند. یک چنین میراثی به این دولت رسیده است.

* قالیباف در میانه مناظره به دفاع دوباره از دولت نهم و دهم پرداخت. او گفت که من منتقد جدی دولت نهم و دهم هستم اما همان دولت، هم به محرومان رسید و هم به جوانان اعتماد کرد و همان جوان‌ها توانستند کارهای علمی زیادی انجام دهند.

* هاشمی‌طبا درباره اقتدار و امنیت ملی گفت: حرف‌هایی نظیر اینکه یک دختر 16 ساله با زودپز در زیرزمین خانه انرژی هسته‌ای تولید می‌کند شأن نظام و جوانان را زیر سوال برد. گداصفت خواندن ملت و توزیع پول بین مردم به‌جای اینکه شخصیت آنها را با شهدا پیوند دهیم کاری نمی‌کند.

* جهانگیری در ادامه مناظره گفت: خاتمی با گفت‌وگوی تمدن‌هایش به سیاست و اقتصاد کشور روح و جان داد و ایران را در جهان درخشاند. در همین بیلبوردهای تهران، چه تهمت‌هایی که به ظریف و همکارانش زده نشد اما امروز با برجام عکس یادگاری می‌گیرند.

* روحانی در پاسخ به سوالی درباره مساله فرهنگ و سبک زندگی به انتقاد از مخالفان دولت نیز پرداخت؛ او گفت: دیدیم در پایان دولت‌هایی که وعده و وعید می‌دادند وضع مردم چگونه شد؟ چگونه عزت مردم به بازی گرفته شد... امروز آرامشی در جامعه به‌وجود آمده. روی موشک شعار نوشتند و شهر زیرزمینی نشان دادند که برجام را به هم بزنند. سبک زندگی از اخلاق و ایمان آغاز می‌شود. مردم‌فریبی نمی‌کنیم با مردم با صداقت رفتار می‌کنیم... انشقاق ایجاد نمی‌کنیم... درصد درست نمی‌کنیم. کپی‌برداری‌های غیراخلاقی نکنیم. یک جایی جنبش 99 درصدی بود حالا ما در ایران چون سال 96 است بگوییم 96 درصدی؟ این کارها را نکنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید