محسن هاشمی در گفت‌وگو با «آرمان»:

توصیه مکرر هاشمی حمایت از روحانی بود

کدخبر: ۱۶۷۶۰۸
روزنامه آرمان- احسان انصاری: با رحلت آیت‌ا... هاشمی جریان اعتدال‌گرای کشور با غم و اندوه بزرگی مواجه شد و آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور برآمده از جریان اعتدال حامی بزرگ خود را از دست داد. با این وجود بیت آیت‌ا... هاشمی حمایت همه جانبه خود را از آقای روحانی در انتخابات اعلام کرده و عنوان کرده است که توصیه آیت‌ا... هاشمی حمایت از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال96 بوده است.
توصیه مکرر هاشمی حمایت از روحانی بود

به همین دلیل با مهندس محسن هاشمی رفسنجانی پسر ارشد آیت‌ا...‌هاشمی‌رفسنجانی در زمینه مهم‌ترین دغدغه‌های آیت‌ا... هاشمی نسبت به دولت آقای روحانی و مهم‌ترین چالش‌های پیش روی ایشان در انتخابات گفت‌وگو کردیم. مهندس هاشمی معتقد است: «آقای دکتر روحانی با دو چالش جدی مواجه است، چالش نخست تخریب‌های غیراخلاقی است که ایشان با توجه به جایگاه ریاست جمهوری و رویه خود، مصلحت نمی‌دانند وارد درگیری و تخریب شوند و از این نظر به نوعی مظلوم هست و مساله دوم سوء استفاده رقبا از وضعیت دشوار اقتصادی کشور و مشکلات گذشته است که از یک سو بدلیل عملکرد دولت قبل ایجاد شده و از سویی به‌دلیل کاهش شدید قیمت نفت، امکان حل آن در یک دوره وجود نداشته است». در ادامه متن این گفت‌وگو را از نظر می‌گذرانید.

ارزیابی شما از آرایش سیاسی انتخابات ریاست جمهوری سال96 چیست؟

در انتخابات ریاست‌جمهوری این دوره، شاهد حضور فعال دو جریان سیاسی اصلی کشور هستیم که در قطب اعتدال و اصلاحات، آقای دکتر‌روحانی کاندیدای اصلی و جناب جهانگیری کاندیدای سایه هستند، اما در جریان مقابل، ظاهرا یک رقابت درون جناحی وجود دارد تا کاندیدای اصلی شناخته شود و ممکن هم هست این جناح با هدف به دور دوم کشاندن انتخابات با دو کاندیدا به صحنه انتخابات آمده باشند.

مهم‌ترین چالش‌های پیش روی آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

 آقای دکتر روحانی با دو چالش جدی مواجه است، چالش نخست تخریب‌های غیراخلاقی است که ایشان با توجه به جایگاه ریاست جمهوری و رویه خود، مصلحت نمی‌دانند وارد درگیری و تخریب شوند و از این بعد به نوعی مظلوم هست و مساله دوم سوء استفاده رقبا از وضعیت دشوار اقتصادی کشور و مشکلات گذشته است که از یک سو به‌دلیل عملکرد دولت قبل ایجاد شده و از سویی به‌دلیل کاهش شدید قیمت نفت، امکان حل آن در یک دوره وجود نداشته است.

به نظر شما فقدان آیت‌ا... هاشمی چه تأثیری در پایگاه رأی آقای روحانی خواهد گذاشت؟

آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، بزرگترین حامی و پشتیبان و مشاور برای آقای روحانی بودند و قطعا از فقدان ایشان، آقای روحانی آسیب‌های درونی و بیرونی دیده است اما بدنه اجتماعی حامی آیت‌ا... هاشمی به‌دلیل توصیه‌های مکرر ایشان در جهت تداوم دولت آقای روحانی و به ثمر نشستن برنامه‌های ایشان با دولت تدبیر و امید همراهی خواهند داشت.

آیت‌ا... هاشمی چه توصیه‌هایی به آقای روحانی برای بهبود عملکرد دولت در چهار سال دوم داشتند؟

آیت‌ا... هاشمی مطالب مهمی را به دکتر روحانی منتقل می‌گردند که طبعا بنده در جریان همه آنها نیستم اما موضوع ایجاد رونق اقتصادی وحمایت از بخش تولید و حل معضل کمبود نقدینگی این بخش، از مهمترین مسائلی بود که ایشان به رئیس جمهور و مسئولان اقتصادی دولت توصیه می‌کردند.

مهم‌ترین مشکلات شهری مردم تهران چیست که جنابعالی تصمیم گرفتید در انتخابات شورای شهر کاندیدا شوید؟

شهر تهران با معضلات فراوانی مواجه است که زندگی را برای شهروندان تهرانی دشوار کرده است، اهم این مشکلات را می‌توانیم در حوزه‌هایی نظیر آلودگی هوا، ترافیک، بارگذاری نامناسب شهری و بافت‌های فرسوده در کنار کم‌توجهی به فرهنگ و هنر مشاهده کنیم که البته این مشکلات به‌هم مرتبط هستند و در یک برنامه جامع مدیریت شهری قابل مدیریت و کاهش می‌باشند.

شورای شهر چهارم تهران با چه چالش‌های مهمی روبه‌رو بود؟ آیا این شورا موفق شد از این چالش‌ها عبور کند؟

تصور نمی‌کنم که شهروندان تهرانی از وضعیت فعلی و عملکرد شورای چهارم رضایت زیادی داشته باشند، در واقع شورا یک نهاد مردمی برای سیاستگزاری و نظارت برعملکرد شهرداری تهران است و آنگونه که بخشی از اعضای شورا اظهار کرده‌اند این شورا در عمل به وظایف خود موفقیت چندانی نداشته است.

به نظر شما شهرداری تهران در 12 سال گذشته عملکرد قابل قبولی داشته است؟ چه انتقاداتی به شهرداری تهران وارد می‌دانید؟

ضمن قدردانی از فعالیت‌های انجام شده، یکی از مسایلی که موجب نارضایتی شهروندان تهرانی شده است موضوع ترافیک و فرهنگ خودرومحوری است که معلول آن نیز پدیده آلودگی هوا و آلودگی صوتی است، به نظر می‌رسد ریشه این معضل بر اولویت دادن ساخت بزرگراه و معابر خودروهای شخصی بر توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی است. اگر ما توانسته بودیم به اندازه مورد نیاز طی 12 سال گذشته منابع را به سیستم حمل‌ونقل عمومی یعنی راه‌آهن شهری و اتوبوسرانی اختصاص دهیم، طبعا شهروندان تهرانی جایگزین مناسبی برای خودرو شخصی داشتند اما ایجاد بزرگراه‌ها وتونل‌ها و فقدان مسیرهای مناسب حمل‌ونقل عمومی موجب استفاده بیشتر از خودروهای شخصی و افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است. از سوی دیگر برای تامین هزینه پروژه‌های بزرگراه و تونل و پل، شهرداری اقدام به بارگذاری نامناسب در شهر و فروش تراکم در مناطق شمال شهر نمود که به از بین رفتن باغات، کوه‌خواری و تزاحم بیش از حد واحدهای تجاری در این مناطق منجر گردید.

چرا شورای شهر چهارم تهران با حواشی زیادی مواجه بود؟ به نظر شما شورای شهر برای عبور از این حواشی چه راهکاری باید در دستور کار خود قرار دهد؟

شورای شهر باید تصمیمات برآمده از فرایندهای کارشناسی را به‌عنوان خط قرمز در مدیریت شهری پاس بدارد و از اختیارات خود در سیاستگزاری و نظارت بر مدیریت شهری در جهت تثبیت الگوی علمی اداره شهر استفاده کرده و اجازه افزایش بی‌رویه هزینه‌ها و تولید رانت را در مدیریت شهری ندهد.

مردم شهر تهران در زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی چه انتظاری از شورای شهر دارند؟

شهروندان تهرانی انتظار دارند، رویکرد اجتماعی و فرهنگی مدیریت شهری، مردم نهاد باشد، تبدیل کردن بخش فرهنگی و اجتماعی شهرداری که با اعتبار دو هزار میلیارد تومانی از مجموع بودجه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و وزارت ورزش وجوانان، هزینه بیشتری دارند، به سیستمی که رویکردی شعاری و تبلیغاتی دارد برای شهروندان پذیرفته نیست. این بخش از فعالیت‌ها یعنی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی شهری، باید به شهروندان و تشکل‌های مردم‌نهاد واگذار شده و مدیریت شهری عمدتا بر تامین زیرساخت و بستر این فعالیت‌ها متمرکز شود و از تصدی‌گری در حوزه فرهنگ و جامعه پرهیز کند تا هم هزینه اداره شهر کاهش یابد و هم بخش مردم‌نهاد از کارایی بهتر خود در حوزه فرهنگ و اجتماع برای اثربخشی مناسب استفاده کند.

به نظر شما شورای شهر پنجم باید چه مسائلی را در اولویت کاری خود قرار بدهد؟

چابک سازی بدنه مدیریت شهری، اولویت دادن به سیستم حمل‌ونقل عمومی، توجه ویژه به محیط زیست، عدم تصدی‌گری در حوزه فرهنگ و فعالیت‌های اجتماعی و سیاست‌های حمایتی جهت ایجاد رونق اقتصادی و کسب وکار شهری در کنار جذب اعتبارات و درآمدهای پایدار به‌جای درآمدهای ناشی از فروش تراکم ناشی از بارگذاری منفی و نامناسب و حل مشکل بارگذاری در بافت‌های فرسوده، رئوس برنامه شورای پنجم می‌تواند باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید