روحانی در جمع نمایندگان : آیت الله هاشمی گفت اگر در انتخابات حاضر نشوید وضع بدتر از قبل می‌شود

کدخبر: ۱۶۸۱۱۳
خانه ملت نوشت: کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مجلس گفت: عده‌ای به دنبال این هستند که بیان کنند دولت تمام تمرکز خود را روی برجام گذاشته بود این در حالی است که طرح چنین مسائلی منطبق بر واقعیت نیست.
روحانی در جمع نمایندگان : آیت الله هاشمی گفت اگر در انتخابات حاضر نشوید وضع بدتر از قبل می‌شود

حسن روحانی صبح امروز در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تالار شهید مدرس ساختمان مشروطه اظهار داشت: وارد یک دوران مهم به نام انتخابات شده‌ایم، همه انتخابات‌ها برای ما اهمیت دارد به خصوص این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراها که به صورت همزمان برگزار می‌شود، اهمیت مضاعفی دارد.

رئیس جمهور بیان کرد: این انتخابات در یک شرایط بسیار مهمی واقع می‌شود؛ باید توجه داشت که مردم در سال‌های 90 و 91 دچار یأس و سردرگمی بودند و نمی‌دانستند کشور به چه سمتی می رود، در عرصه خارجی موضوعاتی مانند اختلاف با سایر کشورها مطرح بود و نمی‌دانستند باید برای روزهای سخت و حتی جنگ آماده شوند یا خیر.

اهم اظهارات ریاست جمهوری را بخوانید؛

*در عرصه داخلی بدهی‌های عظیم به بانک‌ها، بانک مرکزی، بخش خصوصی، بخش‌های خصولتی وجود داشت. شرایط تورم نیز کم نظیر بود زیرا در گذشته تورم حدود 46 درصدی کمتر اتفاق افتاده بود علاوه بر این‌ها رکود و رشد منفی بسیار بالا نیز مشکلاتی را به وجود آورده بود، در ابتدا گمان می‌کردیم رشد منفی 5 درصد است ولی بعد از محاسبه متوجه رشد منفی 6.8 درصدی شدیم.

*در اوایل سال 92 و پیش از آغاز دولت یازدهم یک دستگاهی مدعی بود می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند و نفت را به فروش برساند که فروش نفت را بر عهده آن دستگاه قرار داده بودند. بعد از استقرار دولت یازدهم از این دستگاه سوال کردیم که آیا نفت را فروخته‌اید یا خیر که آنها پاسخ دادند نفت به فروش رفته و به زودی پول‌های آن می آید. نهایتا بعد از 7 ماه پیگیری متوجه شدیم که همه نفت را داخل کشتی قرار داده‌اند و در آب‌های بین‌المللی می‌چرخاندند و پول کرایه کشتی را پرداخت می‌کنند ولی مشتری برای فروش نفت پیدا نشده بود. در چنین شرایطی دولت را تحویل گرفتیم، حتی توان فروش یک بشکه نفت بیشتر را نداشتیم به عبارتی در شرایطی بودیم که نه جنگ بود و نه صلح.

*دراوایل دولت یازدهم از پتروشیمی‌های جنوب کشور بازدید کردم و متعجب شدم به علت نبود گاز تنها 40 درصد ظرفیت آنها فعال است، انبارها و حتی حیاط این پتروشیمی‌ها از محصولات تولیدی پر شده بود ولی امکان فروش آنها را نداشتند.

*پول‌های ما در کشورهای مختلف وجود داشت، در ازای فروش محصولات قراردادی را منعقد ساخته بودند که 55 درصد با پول ملی آن کشور و مابقی پول نیز با پول غیرملی باز هم در حساب آن کشورها بود. در این شرایط این کشورها نیز از دادن پول ملی طفره می‌رفتند و به جای آن به دنبال تحویل اجناس خود به ما بودند. پول غیرملی را نیز به ما نمی‌دادند زیرا تحریم بودیم.

*یکی از تندترین افراد در زمینه هسته‌ای به من گفت امکان حل معضل هسته‌ای با وجود نگه داشتن یک سانتریفیوژ را نیز به شما نمی‌دهم و برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باید همه سانتریفیوژها را خرد کنید.

* هیچ کس نمی‌گوید برجام نعوذبالله کلام خداست و هیچ ایرادی ندارد، کلام بزرگانی همچون آخوند خراسانی و شیخ انصاری به نقد کشیده می شود و از آنها ایراد می‌گیرند و در خصوص برجام نیز می‌توان گفت برجام ایراد دارد اما بهترینی بود که می‌شد و امکان‌پذیر بود، نتیجه برجام به گونه ای است که هیچ زمان در تاریخ شرمنده نخواهیم بود.

*در دولت یازدهم به جای واردات 6 میلیون تن گندم به کشاورزی و آبیاری مدرن توجه شد و به جایی رسیدیم که توان صادرات 3 میلیون تن گندم نیز فراهم شد، بخشی از این 3 میلیون تن گندم مازاد نیاز را صادر کردیم و بخش دیگر را نیز صادر خواهیم کرد.

*ادعا نداریم که در هیچ جایی به صد درصد موفقیت رسیده‌ایم اما هیچ بخشی را نمی‌توان یافت که کار مهمی در آن انجام نشده باشد.

*شما نمایندگان می‌توانید بهترین قضاوت را نسبت به شعارهای انتخاباتی داشته باشید زیرا بر اقتصاد، برنامه و بودجه مسلط هستد.

*وعده چند برابر شدن یارانه‌ها دروغ است، البته می‌توان یارانه را از هزار تا 500 هزار تومان پرداخت کرد که برای رسیدن به این هدف از بانک مرکزی استقراض کرده و در نهایت مانند ونزئلا 800 درصد تورم را شاهد بود.

*می‌توان یارانه‌ها را 3 تا 4 برابر افزایش داد اما لازم است که بگویند منابع آن را از کجا می آورند، آیا از حقوق کارمندان، از بودجه بهداشت یا از حقوق نیروهای مسلح تأمین می‌شود؟ می‌توان قیمت بنزین را از هزار تومان به 20 هزار تومان افزایش داد تا بتوان یارانه‌ها را چند برابر کرد حال سوال این است که آیا این اقدام عملی است و سرنوشت تورم چه خواهد شد؟

* در ابتدای دولت یازدهم یکی از وزرا قصد دریافت 8 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی را داشت که من در جلسه آن وزیر را نهی کردم و به همه وزرا گفتم که تا زمانی که من رئیس جمهور هستم نمی‌گذارم دستتان به جیب بانک مرکزی برود.

*مقام معظم رهبری به من گفتند من از شما می‌خواهم که تورم تک رقمی شود من نیز قول دادم تا پایان کار دولت تورم تک رقمی شود. با تلاش‌هایی که انجام شد در سال 95 تورم تک رقمی شد، این در حالی بود که مسئولان اقتصادی معتقدند بودند تک رقمی شدن تورم صرفا در سال 96 امکان دارد.

*بر اساس قانون دولت می‌بایست یارانه زیر 20 هزار تومان را پرداخت می‌کرد که تخلفات دولت قبل در این زمینه محرز است و در دیوان محاسبات پرونده‌ها در حال بررسی است، دولت یازدهم برای پرداخت یارانه‌ها دچار مشکل شده بود زیرا نمی‌خواست تخلفی را انجام دهد.

*پرداخت پول هیچ دستگاهی را برای 15 روز به تأخیر نیانداختیم و تلاش کردیم به تعهداتمان وفادار باشیم. دولت یازدهم بودجه دفاعی را 148 درصد افزایش داده و قابل ذکر است که در این 3 سال و نیم به اندازه 10 سال قبل سلاح راهبردی تولید و انبار شده این در شرایطی است که هنوز قیمت فروش نفت زیر45 دلار است و نفت 150 دلاری به فروش نرسانده‌ایم.

*سال گذشته در جلسه‌ای به برخی از دوستان گفتم که هنوز برای کاندیداتوری در انتخابات تصمیم نگرفته‌ام که این موضوع به اطلاع آیت الله هاشمی رفسنجانی رسیده بود. در جلسه‌ای آیت الله هاشمی از من پرسیدند شما برای حضور در انتخابات بعدی شک دارید؟ و بعد ایشان یک ساعت استدلال کردند و نتایج عدم حضور اینجانب در انتخابات را تشریح کردند. آیت الله هاشمی گفت اگر در انتخابات حاضر نشوید وضع بدتر از قبل می‌شود. صندلی ریاست جمهوری چیزی جز زحمت روز و بی‌خوابی شب ندارد، گفت: اگر خداوند توفیق خدمت به مردم بدهد پاداش خوبی برای این سختی‌ها است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارس «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید