16 نکته از سومین مناظره

کدخبر: ۱۶۸۴۱۲
سرویس سیاسی «انتخاب»؛ سهراب زند: به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران مناظره سوم بر خلاف انتظار تمام بد اخلاقی هایی که از رقیبان روحانی سر زد ، تنها یک پیروز قطعی داشت و آن حسن روحانی بود که بار دیگر بارقه امید را در بین ملت ایران دمید و با سخنان منطقی خود ثابت کرد که در جامعه با فرهنگ ایرانی هنوز هم در هر شرایطی صداقت بر خلاف گویی و اخلاق بر بد اخلاقی پیروز است.
16 نکته از سومین مناظره

1- در مناظره سوم دکتر روحانی در مقابل دیدگان 80 میلیون هموطن به طور قاطع و محکم و منطقی و در عین حال به دور از هرگونه اضطراب  و دغدغه تمام حرف های هر چند تلخی را که هوادارانش انتظار داشتند در مناظره های پیشین مطرح سازد ، قاطعانه به رخ رقیبانش کشید ، حرفهایی که به هر دلیلی در مناظره اول و دوم مطرح نکرده بود و گویا باعث آزردگی عده ای از هوادارانش شده بود .

2- در این مناظره روحانی با لحنی آرام و دور از خشم و با صدایی رسا و لحنی مخاطب پسند با مردم مطالب مهمی را در میان گذاشت که البته این مطالب همه و همه در پاسخ به اتهاماتی بود که رقیب او محمد باقر قالیباف در اقدامی غیر اخلاق و غیر معمول و به نوعی گستاخانه به او و معاون اولش وارد ساخته بود.

3-  او مانند انتخابات یازدهم توانست واژه ماندگاری را در مقابل شهردار تهران به یادگار بگذارد ، او این بار هم واژه گزنده و گویای "لوله" را وارد ادبیات سیاسی کرد که برای همیشه در کنار واژه معروف "گازانبری" جا خوش کند ، واژه هایی که مدتها از ذهن طنز پرداز ملت ایران پاک نخواهد شد.

4- همانگونه که انتظار می رفت او این بار با اعتماد به نفسی بالا و مثال زدنی و در قد و قواره یک رییس جمهور در کسوت روحانیت و عالم دینی و سیاست مداری نکته سنج و متبحر به صحنه آمد تا به هوداران خود ثابت کند که همچنان تنها کاندیدای قدرتمند و لایق و قابل اعتماد انتخابات دوازدهم است.

5- روحانی دیروز با سخنان منطقی و با کلمات شمرده و تاثیر گذارش این پیام را به جامعه جهانی داد که رییس جمهوری آینده ایران است و به رقیبان هم ثابت کرد که همواره منطق در برابر هوچی گری پیروز است. هر چند که رقیب از آن به عنوان فرار به جلو روحانی یاد کند.

6- در مقابل ، به نظر می رسید که رقیب او محمد باقر قالیباف تمام توان و تمرکزش را همچنان صرف بحث تقسیم جامعه به دو گروه 4 و 96 درصدی کرد که گویا بحثی بی نتیجه است .

7- نشان دادن چند برگ کاغذ به دوربین در خصوص موضوع واگذاری دو قطعه زمین شهری به رییس جمهور و معاون اولش که امری کاملا طبیعی و پذیرفته شده در جامعه است ، تنها چهره ای احمدی نژادی در ذهنها از خود بر جای گذاشت.

8-  قالیباف به رغم تلاش برای آرام جلوه دادن خود که با لبخندهای ساختگی همراه بود ، کاملا و آشکارا کلافه و نگران به نطر می رسید و به طور کلی ثابت کرد که در شرایط بحرانی از مدیریت زمان بی بهره است که این در ادبیاتی که به کار می برد کاملا هویدا بود.

9- تاکید بر واژه "دروغ" خطاب به رئیس جمهوری به عنوان مقام رسمی کشور و برخلاف تصور قالیباف اصلا به نفع او نبود و تجربه ثابت می کند که این نوع ادبیات در جامعه ما جایگاهی ندارد و رای آور هم نیست . 

10 – ابراهیم رییسی دیگر رقیب روحانی هم در مناظره دیروز هر پیش رفت با سخنان بی روحش از درصد مقبولیت خود کاست و بر خلاف انتظار هواداران خود نتوانست حتی در حد و اندازه یک عالم دینی و نکته سنج و قانونمدار هم ظاهر شود . 

11 - تکرار این جمله نه چندان سنجیده که من نماینده فقرا هستم به تنهایی نمی تواند برای او در انتخابات رای آور باشد چون سخنان رییسی از عدم تسلط او به مسایل مهم جامعه و آشنا نبودن او با اصولا علمی کشور داری حکایت داشت .

12 – او هر چند کوشید در این مناظره لبخند زدن را فراموش نکند ولی با عصبانی شدن های گاه و بیگاه نشان داد که لبخند ساختگی بر لب دارد و نمی تواند خود را چندان کنترل کند که در لحظات پایانی مناظره نیز چنین امری را شاهد بودیم.

13 - جمله ی عجیب "آزاد شدن زبان کُردی به وسیله خدا" در مناظره و بازتاب آن در فضای مجازی هم  به نفع رییسی نبود. او در جمع بندی جملات و استفاده به  موقع از افعال هم هرگز نتوانست خود را در قامت یک خطیب نشان دهد و به طور کلی او در مقایسه با روحانی و حتی قالیباف از قدرت کلام اقناعی ، اثر گذاری و کاریزمای لازم برخوردار نبود هر چند که کماکان بخت بزرگ اصولگرایان باشد.

14 – اما اسحاق جهانگیری در مناظره سوم نقش خود را به عنوان معاون اول رییس جمهوری به خوبی بازی کرد و  حضورش در مناظره ها به هوداران روحانی آرامش و توان مضاعف می داد.

15 - جهانگیری خود را در سایه روحانی او قرار داد و بیش از تمام کاندیداها به آمار اقتصادی و فراز و فرودهای دولت های گذشته مسلط نشان داد.

16 – به قولی جهانگیری در این مناظره هم  مانند دو مناظره قبلی برای روحانی در نقش گوگل ظاهر شد و اطلاعات روحانی را تکمیل کرد و نشان داد که یک معاون مقتدر و واقعی است و می تواند این نقش را در دولت دوازدهم هم داشته باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید