بازتاب انتخابات ریاست جمهوری در رسانه های خارجی

انتخابات تاریخ ساز / ایران به صف شد

کدخبر: ۱۶۹۰۸۴
سرانجام موعد انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم فرا رسید و مردم ایران دیروز در اقدامی کم‌نظیر، مشارکتی چشمگیر را رقم زدند؛ مشارکتی که گواه آن صف‌های طولانی مردم برای رای‌دهی بود. تا لحظه تنظیم این گزارش بر اساس آمار رسمی حدود 25 میلیون نفر از شهرنشینان در انتخابات شرکت کرده بودند اما آرای روستایی به دلیل بر خط نبودن اعلام نشده بود. اقشار مختلف مردم با وجود گرمای هوا، به دلیل ازدحام رای‌دهندگان و تشکیل صف‌های طولانی، ساعت‌ها در صف ماندند تا آرای خود را به صندوق بیندازند. حضوری که تا نیمه شب همچنان ادامه دارد.
انتخابات تاریخ ساز / ایران به صف شد

به گزارش اقتصادنیوز ، این حضور به نحوی بود که حتی در هنگام ظهر نیز از میزان رای‌دهندگان کاسته نشد.در این میان نمی‌توان حضور چهره‌های فرهنگی و هنری و نیز شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی را نادیده انگاشت. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی دیروز حضور در پای صندوق‌های رای و شرکت در انتخابات را، به نمایش گذاشتن همبستگی و اتحاد ملی، موجب ارتقای سطح امنیت و اقتدار کشور توصیف کرد و گفت: فارغ از نتیجه نهایی، قطعا ملت ایران پیروز واقعی این انتخابات است.

به گزارش «ایسنا» به نقل از قوه قضائیه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی پس از انداختن رای خود به صندوق اظهار کرد: فارغ از نتیجه، مسلما پیروز واقعی این انتخابات، ملت بزرگ ایران است که با حضور خود، همبستگی، اتحاد و حمایت از نظام را نشان می‌دهند و ضمن خنثی ساختن توطئه‌های دشمنان در منطقه و جهان، سطح اقتدار و امنیت ملی را ارتقا می‌بخشند. رئیس دستگاه قضا افزود: امروز دشمنان ما هم اعتراف می‌کنند که در جمهوری اسلامی، مردم با وجود همه فشارها و تحریم‌ها پای نظام ایستاده‌اند و بنا به تعبیر آنها یک روند دموکراتیک در کشورمان برقرار است و مردم آزادانه رای می‌دهند.

تاکید مراجع بر لزوم انتخاب نامزد اصلح

مراجع تقلید و علما نیز در کنار قشرهای مختلف مردم از همان ساعات اولیه صبح دیروز در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین انتخابات شوراهای شهر و روستا شرکت کردند.

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی با تاکید بر اینکه ملت شریف ایران بداند هر کسی که انتخاب شده همه باید او را یاری کنند و گفت‌وگوهای زمان انتخابات و تبلیغات باید فراموش شده و برای رفع مشکلات همه به کمک رئیس‌جمهوری منتخب بیایند، گفت: نامزد منتخب برای رفع مشکلات و چینش کابینه‌ تنها در جناح‌ها و ستادهای خود منحصر نشود. آیت‌الله حسین نوری‌همدانی نیز دیروز تاکید کرده بود که لازم است همه مردم متعهد و انقلابی ایران که در تمام جریان‌ها حماسه‌آفرین و موثر حضور داشته‌اند، به میدان بیایند. آیت‌الله جعفر سبحانی هم دیروز پس از انداختن رای خود به صندوق تاکید کرد: هر چه حضور پای صندوق‌های رای گسترده‌تر و فرد صالح و مومن را انتخاب کنیم به حفظ نظام که از واجبات است، کمک کرده‌ایم.

به گفته او حفظ جمهوریت و نظام اسلامی در گرو انتخاب فرد اصلح است و منتخبان مردم هم شورا و هم قوه مجریه باید براساس قوانین اسلامی حرکت کنند. آیت‌الله علوی‌گرگانی نیز با بیان اینکه انتظار ما از ملت بزرگ و نجیب ایران اسلامی این است که سرنوشت مملکت را به دست شخصی اصلح بسپارند تا سرنوشت این ملت را به وجه احسن رقم بزند، تاکید کرد: باید فرد منتخب، رضایت خدا و مردم را در نظر داشته باشد.

باید سرنوشت کشور را به دست کسی داد که صلاحیت پیاده کردن امر خدا در دنیا را داشته باشد و رضایت خدا و مردم را فراهم سازد. آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی هم انتخابات را مظهر مردم‌سالاری دینی و اسلامی خواند و تاکید کرد که امروز به‌عنوان یوم‌الله نامیده می‌شود؛ چراکه در این روز مردم با شادی و نشاط در سرنوشت خود دخیل بوده و با انتخاب فرد اصلح، برگ زرین دیگری رقم خواهد خورد. آیت‌الله محمد یزدی هم دیروز پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: این انتخابات برکت فوق‌العاده‌ای دارد که امیدواریم برای ثبات، دوام و استمرار نظام الهی مردم‌سالاری اسلامی نقش مفیدی داشته باشد. همچنین آیت‌الله ابراهیم امینی دیروز ابراز امیدواری کرد که با شرکت پرشور مردم در انتخابات، مسوولان نیز در حل مشکلات مردم به‌ویژه مساله بیکاری، مشکلات معیشتی و مشکلات جوانان از نظر ازدواج و فرهنگی موفق باشند. همچنین آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی نیز که در بیمارستان بستری است رای خود را به صندوق انداخت.

حضور چهره‌ها

چهره‌های هنری و سیاسی نیز در این انتخابات مشارکت کرده‌اند؛ از هنرمندانی چون فاطمه معتمدآریا، رضا عطاران، ترانه علیدوستی، رضا کیانیان، هدیه تهرانی، هوشنگ ابتهاج، محمدعلی کشاورز، کیومرث پوراحمد، پوران درخشنده و باران کوثری، تا چهره‌های سیاسی چون غلامعلی حداد عادل، عبدالله نوری، سعید حجاریان، بهزاد نبوی، وزیران دولت یازدهم و... از میان این چهره‌ها، بهنوش طباطبایی در جمهوری چک و اصغر فرهادی در کن فرانسه رای خود را به صندوق انداختند. همچنین حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت رای خود را در حالی که لباس جراحی به تن داشت، در یکی از بیمارستان‌های تهران به صندوق آرا انداخت.

سیدیاسر خمینی، بیژن زنگنه وزیر نفت، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، حجت‌الاسلام شهیدی معاون رئیس‌جمهوری و مرتضی اشراقی نوه امام، با حضور در حسینیه جماران رای خود را به صندوق انداختند. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پس از ارائه رای خود، حضور و مشارکت مردم را خوب توصیف کرد و خطاب به آنان‌که هنوز برای حضور در انتخابات تصمیم نگرفته‌اند به خبرنگاران گفت: همواره نظرم این بوده که این انتخابات یک ویژگی پیچیده‌ دارد. انتخاب بین خوب و خوب‌تر نیست بلکه انتخاب بین راه و بیراهه است. او در ارزیابی نتیجه انتخابات هم گفت: امیدوارم آگاهی در انتخابات پیروز شود. محسن هاشمی نیز در این انتخابات با تاکید بر اینکه، نتیجه انتخابات هر چه باشد برنده اصلی مردم هستند، گفت: انتخابات امسال نسبت به گذشته بسیار پرشورتر و شلوغ‌تر بود و درصد مشارکت مردم در این دوره بسیار بالا است. همچنین غلامعلی حدادعادل دیروز پس از انداختن رای خود به صندوق، حضور گسترده مردم پای صندوق‌ها را نشانه اعتقاد به آزادی و اعتماد به نظام خواند. او تاکید کرد: این مساله در حفظ ثبات نظام اسلامی موثر است بنابراین ملت ایران پیروز نهایی است چون با یک عمل ملیت خود را نشان می‌دهد. این انتخابات ملیت ما را نشان می‌دهد. عبدالله نوری وزیر کشور دولت اصلاحات هم پس از شرکت در انتخابات، تاکید کرد که شرکت در انتخابات برای ملت ایران نتیجه‌بخش خواهد بود و هر انتخاباتی تاثیر خودش را خواهد داشت.

بازتاب مشارکت مردم

مشارکت مردم در انتخابات 29 اردیبهشت ماه واکنش رسانه‌های خارجی را برانگیخت؛ شبکه سی‌ان‌ان آمریکا حضور مردم در این انتخابات را چشمگیر خواند و اعلام کرد که پشت درهای بسیاری از شعب صف‌های طولانی ایجاد شده است. خبرگزاری رویترز هم گزارش داد که مردم ایران با حضور در صف‌های طولانی رای‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهوری آینده خود پای صندوق‌های رای رفتند. شبکه بی‌بی‌سی نیز با اشاره به فضای انتخاباتی کنونی در کشورمان گزارش داد: مردم ایران برای حضور در انتخاباتی پای صندوق‌های رای رفته‌اند که در آن حسن روحانی برای دور دوم خود رقابت می‌کند. شبکه تلویزیونی المیادین لبنان میزان مشارکت مردم ایران در انتخابات را بالا اعلام کرد و گفت که صف‌های طولانی در تهران برای مشارکت در انتخابات شکل گرفته است. روزنامه ژاپن تایمز گزارش داد که در مراکز رای‌گیری حضور ایرانی‌ها خوب است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید