هفت سوال بازجویی جنجالی ترامپ + عکس

کدخبر: ۲۱۱۲۶۸
اقتصادنیوز: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای مصاحبه با شورای ویژه تحقیقات درباره روسیه آماده می‌شود. مذاکره تیم بازرس مولر با حضور تیم حقوقی دونالد ترامپ در حال انجام است. واشنگتن پست و نیویورک تایمز 7 سوال را برای جلسه بازجویی برگزیده‌اند:
هفت سوال بازجویی جنجالی ترامپ + عکس

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا چندان آمادگی ندارد و وکلای او تنها ایده‌هایی به ترامپ داده‌اند که این شورای ویژه ممکن است درباره چه موضوعاتی سوال بپرسد. ترامپ هرگز رسما تایید نکرد که در تحقیقات مرتبط با همدستی کمپین او با روسیه با تیم رابرت مولر همکاری می‌کند اما به صورت شفاهی اعلام آمادگی کرده بود. واشنگتن پست و نیویورک تایمز 7 سوال را که به احتمال زیادی از ترامپ پرسیده خواهند شد را منتشر کردند.

  1. آگاهی شما از روابط کمپین انتخاباتی‌تان- به واسطه پل منافورت- با روسیه در چه حدی بود؟

  2. دلیل اخراج غیرمنتظره آقای فلین در فوریه 2017 چه بود؟

  3. واکنش شما به خبر مصاحبه تیم بازرسی از مایک پمپئو و آقای راجرز چیست؟

  4. آیا با جف سشنز، دادستان آمریکا در رابطه با درخواست محافظت مذاکره کرده‌اید؟

  5. در خصوص تیم بازرسی و اخبار آنها چه فکری میکنید؟

  6. نظرتان راجع به گزارش ماه ژانویه که درباره پرونده شما منتشر شد، چیست؟

  7. در سفر سال 2013 شمت به روسیه چه گذشت و با چه افراد و نهادهایی دیدار داشتید؟

trump mueller3

 

trump mueller

پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا

 

مولر که درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا تحقیق می‌کند درحال بررسی این موضوع است که آیا کوشنر در اخراج جیمز کومی، مدیر سابق اف‌بی‌آی نقش داشته است یا نه. یکی از منابع که با روند این‌گونه تحقیقات آشنا است، می‌گوید که ماموران مولر علاقه‌مندند تا روی کوشنر، داماد و مشاور ارشد کاخ سفید تحقیق کنند و ببینند آیا با اخراج کومی، وی مانع تحقق عدالت شده است یا نه. در ایالات‌متحده مانع‌تراشی در راستای تحقق عدالت جرم سنگینی به حساب می‌آید.

روند تحقیقات نشان می‌دهد که بازرسان مولر به حلقه درونی رئیس‌جمهوری آمریکا رسیده‌اند و تحقیقات به فراتر از بررسی ارتباط روسیه با مقامات کارزار انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۱۶ رسیده است. البته هنوز مشخص نشده چگونه مشورت کوشنر ممکن است با پرونده دخالت روسیه در انتخابات ارتباط پیدا کند یا اینکه وی به چه طریقی مانع تحقق عدالت شده است.

کوشنر اسناد فعالیت‌های خود را در کارزار انتخاباتی ترامپ، به شکل داوطلبانه در اختیار کنگره قرار داد. یکی از خبرگان آشنا به موضوع به سی‌ان‌ان گفته است که این اسناد احتمالا مربوط به تماس‌های وی با روس‌ها است و بسیار شبیه آن چیزی است که وی داوطلبانه در اختیار کمیته تحقیق در کنگره قرار داده بود.  در این ارتباط دو منبع جداگانه هم به سی‌ان‌ان گفتند که بازرسان مولر از دیگر شهود درباره ارتباط کوشنر با اخراج کومی تحقیق کرده‌اند. یک منبع دیگر هم تاکید کرد که سوالاتی هم در زمینه دونالد ترامپ جونیور، فرزند رئیس‌جمهوری آمریکا در داخل حلقه تیم ترامپ شده است.

وی پیش‌تر اعتراف کرده بود که با یک وکیل روسی به این دلیل که مدعی شده بود اطلاعاتی در مورد تیم هیلاری کلینتون دارد، دیدار داشته است. همچنین به گفته این منبع بازرسان در مورد شرایط اخراج یا سایر کسانی که به نحوی از کاخ سفید جدا شده‌اند، پرسش‌هایی مطرح کرده‌اند. کوشنر نیز جزو کسانی است که در سال ۲۰۱۶ جزو نیروهای ارشد کارزار انتخاباتی ترامپ بود و وی نیز همپای دونالد ترامپ جونیور در مظان اتهام قرار دارد. پسر و داماد ترامپ پیش از انتخابات با در ژوئن سال ۲۰۱۶ با یک خانم وکیل روس در برج ترامپ دیدار داشتند و گفته می‌شود وی از چهره‌های نزدیک به کرملین است.

کوشنر و فرزند ترامپ زمانی بیشتر زیر ذره‌بین رفتند که پسر وی اعتراف کرد این وکیل روسی مدعی شده بود اطلاعات مخربی از هیلاری کلینتون در اختیار دارد. در این جلسه همچنین پل مانافورت، اولین مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ هم حضور داشته است. پل مانافورت اخیرا نامش جزو کسانی مطرح شده که به دلیل پرونده «روس‌گیت» دستگیر شده است.

یکی از مقامات کاخ سفید اما قرار گرفتن نام کوشنر را در فهرست تحقیقات مولر موضوعی عادی دانست و گفت که در مورد او هم از شهود چند سوال پرسیده شده است. سی‌ان‌ان در این زمینه از یکی از وکلای کوشنر سوالی پرسید که این وکیل از ارائه هرگونه توضیحی خودداری کرد. کاخ سفید هم در اینکه کوشنر تا چه حد در اخراج کومی نقش و نفوذ داشته است، توضیح بیشتری ارائه نداد. اما یکی از مقامات کاخ سفید مدعی شده است که رئیس‌جمهوری آمریکا در اخراج جیمز کومی راسا تصمیم گرفته است. این منبع البته تاکید کرد که کوشنر و برخی دیگر از مشاوران حاضر در کاخ سفید این تصمیم ترامپ را عاقلانه خطاب کرده بودند.

در این شرایط اما این سوال مطرح است که چرا کوشنر باید از اخراج کومی خشنود باشد. افرادی که نزدیک به کاخ سفید هستند معتقدند یک نیروی سیاسی در کاخ سفید وجود دارد که بر این باور است باید دشمنان رئیس‌جمهوری حذف شوند یا اینکه فردی مثل کوشنر برای اینکه پدرزنش را خوشحال نگه دارد از تصمیمات وی حمایت می‌کند. اما فرضیه دیگری هم ارائه شده و آن این است که کوشنر دوست نداشته تا کومی به اسناد مالی وی پی ببرد و به این طریق می‌خواست روند تحقیقات را آرام کند.

بازرس مولر: تلاش برای شکار دونالد ترامپ

دنیای اقتصاد : سلسله حوادث خیره‌کننده کاخ سفید را احاطه کرده است. در این راستا دو مورد متوجه جرد کوشنر، داماد و مشاور ویژه دونالد ترامپ است و یک مورد نیز به خود رئیس‌جمهوری آمریکا باز می‌گردد. مجموع این عوامل و افشاگری‌ها موجب لرزه افتادن به اندام حلقه داخلی ترامپ در کاخ سفید شده است. به گزارش سی‌ان‌ان، با حوادث مطرح‌شده در روز سه‌شنبه به‌نظر می‌رسد که لحظه چرخش حیاتی در بخش غربی کاخ سفید فرا رسیده و همین امر مسبب عصبانیت رئیس‌جمهوری شده است.

 

در راستای این حوادث سریالی، ابتدا روز سه‌شنبه جان کلی، رئیس کارکنانکاخ سفید سطح دسترسی جرد کوشنر را به اطلاعات فوق محرمانه کاهش داد. کوشنر پیش‌تر مجوز امنیتی موقت داشت و می‌توانست به برخی از محرمانه‌ترین اطلاعات دسترسی داشته باشد. او اکنون «مجوز موقت مخفی» دارد که سطح پایین‌تری از دسترسی را برای او به همراه دارد. کوشنردر گذشته بارها تاخیر در بررسی سوابق از طرف اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) را تجربه کرده است و منجر شد تا برخی گمان کنند که او هرگز نمی‌تواند مجوز امنیتی دائم دریافت کند.

پس از این اقدام اما واشنگتن پست سه‌شنبه گزارش داد، مقام‌هایی از چهار کشور پیش از ورود کوشنر به کاخ سفید به راه‌هایی اندیشیده بودند که در پی آن با استفاده از قراردادهای تجاری‌ با داماد ترامپ که در کار املاک است، روی او نفوذ پیدا کنند.  کوشنر بدون مطلع کردن شورای امنیت ملی آمریکا با مقام‌های خارجی مذاکره کرده و این مساله نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که آیا مقام‌های خارجی می‌توانند از کوشنر سوءاستفاده کنند یا خیر. به‌رغم‌ این مسائل، دونالد ترامپ می‌تواند به‌صورت یکجانبه وارد عمل شود و مجوز امنیت درجه بالا به کوشنر بدهد. در عوض او این مساله را به رئیس دفتر خود واگذار کرده است که ظاهرا سابقه درگیری با اعضای خانواده رئیس‌جمهوری آمریکا را هم در کارنامه خود دارد. این در حالی است که سه‌شنبه روز خوبی برای کاخ سفید نبود و اخبار به همین‌جا محدود نشد. چند ساعت از مطرح شدن این داستان نیز نگذشته بود که سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده «روس‌گیت» قصد دارد از رابطه تجاری ترامپ با روس‌ها پیش از کارزار انتخاباتی تحقیق و از وی در این مورد سوال کند. کارشناسان می‌گویند، این شاید یک قدم بزرگ در پرونده موسوم به «روس‌گیت» باشد.

این حوادث سه‌گانه باعث شده است تا فشار زیادی به کاخ سفید و حلقه داخلی دونالد ترامپ وارد شود. این وقایع در زمانی رخ داده که اطلاعات زیادی علیه جرد کوشنر در حال جمع‌آوری است و این نشانگر آن است که ترامپ با تهدیدهای شدیدتری در آینده نزدیک روبه‌رو خواهد شد. تحولات اخیر بیش از اینکه تحقیر کوشنر به حساب آید، نشان از فعالیت‌های مرموز وی در دولت دارد. این در حالی است که در دولت ترامپ به کوشنر نقش‌های مهم و برجسته‌ای در حوزه سیاست خارجی داده شده است. در شرایطی که او قرار است نقش مهمی در صلح خاورمیانه داشته باشد، محدود شدن دسترسی وی به اطلاعات فوق محرمانه می‌تواند موجب برکنار ماندن وی از امور شود. مقام‌های سابق آمریکایی این مساله را مطرح کرده‌اند که چطور یک مشاور ارشد که نقشی حیاتی در روابط با چین، ‌مکزیک و در خاورمیانه دارد می‌تواند بدون مجوز امنیتی سطح بالا وظایفش را اجرا کند.

جان سایفر از مقام‌های سابق سیا می‌گوید: «گمان نمی‌کنم او بتواند به کارش ادامه دهد.» ژنرال جان کلی درباره روشن کردن وضعیت مجوزهای امنیتی تحت فشار قرار گرفته بود و این مساله خصوصا پس از بروز اتهاماتی علیه راب پورتر، رئیس کارکنان سابق کاخ سفید که او هم مثل کوشنر مجوز موقت داشت، بالا گرفت. طبق گزارش‌ها، تصمیم‌گیری درباره مجوز امنیتی کوشنر جمعه گذشته گرفته شد که این روز پایان مهلت مقام‌هایی بود که با مجوز موقت فعالیت می‌کردند. ترامپ متهم به خویشاوندسالاری است و از ابتدای انتصاب داماد خود متهم به نادیده گرفتن قوانین ایالات‌متحده بوده است.

trump mueller4

trump mueller2

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید