«ایتالگزیت» پس از «برگزیت»

انتخابات ایتالیا رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا است

کدخبر: ۲۱۶۹۲۲
اقتصاد نیوز: جدال طرفداران اتحادیه اروپا و اتحادیه گریزان بیش از ۷ ماه این کشور را در بحران فرو برده است. برخی از تحلیلگران انتخابات بعدی ایتالیا را به رفراندوم خروج از یورو یا بقا در آن تشبیه کرده‌اند. آخرین تنش‌های سیاسی «رم» با مخالفت رئیس جمهوری این کشور با نامزد 2 حزب افراطی برای تصدی کرسی وزارت دارایی وارد مرحله جدیدی شد.
انتخابات ایتالیا رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا است

به گزارش اقتصاد نیوز، درحال‌حاضر جامعه ایتالیا دو قطبی شده است. برخی طرفدار اخراج مهاجران و اقدامات ضدریاضتی و برخی دیگر طرفدار اتحادیه اروپا. این درحالی است که رای حزب ضدمهاجرتی و ضداتحادیه اروپا، لیگ شمالی، در نظرسنجی‌های این کشور رشد عجیبی داشته است. درحالی‌که در ۴ مارس این حزب رای ۱۷درصدی داشت در آخرین نظرسنجی در ۲۵ ماه مه به ۷/ ۲۱ درصد رسیده است.

ایتالیا

تشبیه اتحادیه اروپا به «قفس آلمانی»

ایتالیا

ماتارلا گفت: با تمامی کاندیداهای معرفی شده از سوی این دو حزب برای کابینه دولت جدید موافق بوده و تنها با انتصاب ساوونا که یورو را یک «قفس آلمانی» خوانده و بر ضرورت ترک منطقه یورو از سوی ایتالیا در صورت لزوم تاکید کرده مشکل داشته است. لوئیجی دی‌مایو، رهبر حزب جنبش پنج ستاره و ماتئو سالوینی، رهبر حزب لیگ با محکوم کردن این اقدام رئیس‌جمهور در وتو کردن کاندیدای وزارت اقتصاد آن را ناشی از مداخله آلمان و اعمال نفوذ آژانس‌های مسوول در تعیین رتبه‌های اقتصادی و لابی‌های مالی دانستند. ماتارلا بعد از این تحولات کارلو کوتارلی، یک اقتصاددان و از مقام‌های سابق صندوق بین‌المللی پول را برای مذاکراتی که روز گذشته برگزار شد، مسوول برگزاری انتخابات جدید کرد. ماتارلا برای تشکیل یک دولت موقت تکنوکرات است که این مذاکرات را به پیش می‌برد. احتمال دارد که در پاییز انتخابات در این کشور مجددا برگزار شود.

«آقای قیچی» نخست وزیر جدید ایتالیا شد

3759505_2109_cottarelli

کوتارلی ۶۴ساله از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ مسوول واحد امور مالی در صندوق بین‌المللی پول بوده و به‌خاطر اقداماتش در راستای کاستن از بودجه دولتی در ایتالیا به «آقای قیچی» معروف است. با توجه به اینکه دو حزب جنبش پنج ستاره و حزب لیگ اکثریت را در پارلمان ایتالیا در اختیار دارند او کار سختی در کسب تایید پارلمان خواهد داشت. دی‌مایو در سخنرانی خطاب به حامیانش در تجمعی در نزدیکی شهر رم گفت: آنها اقدام به جایگزین کردن دولتی که اکثریت را در اختیار داشت با دولتی که حتی یک رای به دست نخواهد آورد، کرده‌اند.

وزارت دارایی ایتالیا از چنگ اتحادیه‌گریز بزرگ در آمد

ماتارلا هم اظهار کرد که تمامی تلاش‌های ممکن برای کمک به تشکیل یک دولت را انجام داده اما روی کارآمدن یک وزیر اقتصادی که آشکارا ضد یورو است، مغایر با وعده این دو حزب در راستای تغییر بهتر در اروپا از نظر ایتالیا است. ماتارلا تاکید کرد: من به‌دنبال آن بودم که در وزارت اقتصاد یک شخص معتبر از جانب اکثریت پارلمانی روی کار بیاید که با برنامه دولت هم راستا بوده و از خط‌‌مشی‌ای که موجب تحریک به خروج ایتالیا از یورو شود، حمایت نکند. وی افزود: کونته از پذیرفتن هرگونه راه‌حل دیگر خودداری کرد و درنهایت با دست رد رئیس‌جمهور به کاندیداتوری ساوونا مواجه شده و پس از آن کناره‌گیری کرد. کونته به شدت روی کار با ساوونا که سابقه خوبی هم دارد تاکید داشت.

پوپولیست‌های ضد مهاجر و ضد یورو

ایتالیا

این دو حزب ضدمهاجرتی قول داده‌اند در صورت تشکیل دولت، مهاجران غیرقانونی این کشور را اخراج خواهند کرد. سالوینی گفته بود در صورت تشکیل دولت ۶۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی را از این کشور اخراج خواهد کرد. این کشور در سال ۲۰۱۶ افزون بر ۵میلیون مهاجر داشت. این رقم در حدود ۳/ ۸ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد. درحال‌حاضر جامعه ایتالیا دو قطبی شده است. برخی طرفدار اخراج مهاجران و اقدامات ضدریاضتی و برخی دیگر طرفدار اتحادیه اروپا. این درحالی است که رای حزب ضدمهاجرتی و ضداتحادیه اروپا، لیگ شمالی، در نظرسنجی‌های این کشور رشد عجیبی داشته است. درحالی‌که در ۴ مارس این حزب رای ۱۷درصدی داشت در آخرین نظرسنجی در ۲۵ ماه مه به ۷/ ۲۱ درصد رسیده است.

از سویی سالوینی هم که بزرگ‌ترین حامی ساوونا و یک مخالف سرسخت یورو است روز یکشنبه گفت: ایتالیا یک مستعمره نیست و ما نمی‌گذاریم آلمان به ما بگوید که چه کار کنیم.

ایتالیا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید