به گزارش «نیوزویک»:

تحریم ایران هدیه ویژه آمریکا به روسیه است

کدخبر: ۲۱۷۴۵۶
اقتصاد نیوز: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در ماه مه اعلام کرد که از معاهده هسته‌ای ایران عقب‌نشینی می‌کند و قول داد «قوی‌ترین تحریم‌هایی را که تا به حال علیه کشوری برقرار شده را مجددا اعمال کند». از جمله مهم‌ترین اهداف تحریم‌ها موتور نفتی ایران بود که آسیا و اروپا را با 4 میلیون بشکه نفت خام در روز تغذیه می‌کند. به عقیده «نیوزویک»، همزمان با اینکه مقامات ایران و سایر رهبران جهان واکنش منفی به این سیاست آمریکا نشان دادند، یک کشور جشن تجدید تحریم‌ها علیه ایران را برپا کرده است: روسیه.
تحریم ایران هدیه ویژه آمریکا به روسیه است

اقتصاد نیوز: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در ماه مه اعلام کرد که از معاهده هسته‌ای ایران عقب‌نشینی می‌کند و قول داد «قوی‌ترین تحریم‌هایی را که تا به حال علیه کشوری برقرار شده را مجددا اعمال کند». از جمله مهم‌ترین اهداف تحریم‌ها موتور نفتی ایران بود که آسیا و اروپا را با 4 میلیون بشکه نفت خام در روز تغذیه می‌کند. به عقیده «نیوزویک» همزمان با اینکه مقامات ایران و سایر رهبران جهان واکنش منفی به این سیاست آمریکا نشان دادند، یک کشور جشن تجدید تحریم‌ها علیه ایران را برپا کرده است: روسیه.

دلیل خوشنودی روسیه از تحریم نفتی علیه ایران چیست؟

عرضه و تقاضا پس از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران احتمالا یک میلیون بشکه نفت در روز را از بازارهای جهانی حذف خواهد کرد، زمانی که محدودیت‌ها در پاییز امسال اجرایی شوند، تعداد معدودی به اندازه روسیه از این ماجرا سودگیری خواهند کرد. روسیه جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان انرژی در جهان است. همانطور که ظرف چهار سال گذشته، کاهش قیمت جهانی نفت به اقتصاد این کشور لطمه شدیدی وارد کرده بود، اقدامات دونالد ترامپ در خصوص ایران، می‌تواند روند معکوس آن دوره را برای کرملین به ارمغان بیاورد. «الکسی گاوریلوف»، تحلیلگر نفتی مستقر در مسکو در این رابطه گفته است: «باید از دونالد ترامپ برای هدیه غیرمنتظره‌ای که به ما داده تشکر کنیم، آنچه ایران از دست داد  را روسیه به‌دست می‌آورد.»

نفت و ریاست 24 ساله پوتین بر کرملین

پوتین و نفت

رقابت نفتی جدید در بازار جهانی طلای سیاه برای رییس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، به یک حیات سیاسی تازه بدل شده است. وی در ماه مارس سال جاری میلادی، چهارمین سوگند سیاسی خود را در کاخ کرملین یاد کرد و خطاب به نخبگان سیاسی این کشور گفت: «خود را برای مسیر توسعه آینده آماده کنید تا هیچ مانعی نتواند بر سر راه پیشرفت روسیه قرار گیرد. تنها خود ما هستیم که آینده کشور‌مان را در دست داریم».

سورپرایز اقتصادی واشنگتن برای مسکو

روسیه از سال 2008 میلادی صندوق ذخایر به ارزش 125 میلیارد دلار تاسیس کرد تا در مواجهه با افت ارزش نفت قدرت مانور داشته باشد. پس از سقوط قیمت جهانی نفت در سال 2014، ذخایر این صندوق به تدریج کاهش یافت. تا انتهای سال 2017 میلادی تنها 17 میلیارد دلار در این صندوق باقی مانده بود که زنگ خطری برای کرملین محسوب می‌شد؛ اما حالا که قیمت جهانی نفت افزایش قابل توجهی را تجربه کرده و تحریم‌های آمریکا علیه ایران و ونزوئلا گسترش یافته، افزایش بهای نفت همزمان با افت عرضه، فرصت سوخت‌گیری تازه‌ای برای روسیه ایجاد کرده که به سورپرایز اقتصادی واشنگتن برای مسکو تشبیه می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید