نگرانی لندن از نزدیکی ترامپ و پوتین

کدخبر: ۲۲۲۶۸۴
هم‌زمان با اعلام برنامه دیدار رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه، یک روزنامه انگلیسی از نگرانی لندن نسبت به نزدیک شدن روابط واشنگتن و کرملین خبر داد.
نگرانی لندن از نزدیکی ترامپ و پوتین

به گزارش اقتصادنیوز، تارنمای روزنامه گاردین روز پنجشنبه نوشت: یک دیپلمات ارشد انگلیس می‌گوید: 'مردم معتقدند که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا دارای این توانمندی است که خارج از چارچوب فکر کند اما چنین چیزی صحت ندارد. او حتی نمی‌داند چارچوب چیست. 'این اظهارات را فردی بیان می‌کند که سال‌ها کار با روسای جمهوری آمریکا را تجربه کرده اما اکنون به‌شدت نگران شکاف در روابط فراآتلانتیکی است.
لندن موضع خاصی را در رابطه با دیدار ترامپ و پوتین اعلام نکرده و وانمود می‌کند که این نشست در چارچوب روابط میان دو کشور امری عادی است؛ بااین‌حال احتمال نزدیک‌تر شدن روابط روسیه و امریکا، انگلیسی‌ها را به‌شدت نگران کرده است. 
روزنامه انگلیسی در گزارش خود آورده است که به‌هرحال لندن به‌عنوان یک قدرت غربی در رویارویی با پوتین پیشرو بوده و اکنون موقعیت خود را در معرض خطر می‌بیند.
'ترزا می' نخست‌ وزیر انگلیس از تمام نفوذ خود استفاده کرده است تا رهبران اروپایی را وادار کند که تحریم‌های خود علیه مسکو را در جریان الحاق شبه‌ جزیره کریمه به روسیه حفظ کنند. 
بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس نیز دیروز طی اظهاراتی 'رفتار بی‌رحمانه و خشن روسیه در اوکراین و اشاعه اخبار دروغ' توسط این کشور را مورد انتقاد قرار داده بود. 
در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز انگلیس در مخاصمه با روسیه پیشرو است در همین رابطه 800 مستشار نظامی به استونی منتقل کرده است. مقامات امنیتی انگلیس به‌صورت رسمی و غیررسمی بارها اعلام کرده‌اند که روسیه تلاش کرده تا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت کند.
گاردین با این‌ حال عنوان کرد که پاره کردن بیانیه گروه جی 7 در دقیقه آخر توسط رئیس‌ جمهوری امریکا، تمام دیپلمات‌ها را در شوک فرو برده و آن‌ها درک کرده‌اند در سرزمین نامعلومی سیر می‌کنند. 
اشاره گاردین به نشست اخیر کشورهای گروه جی 7 در کانادا است که رئیس‌ جمهوری آمریکا به‌رغم موافقت با بیانیه پایانی این نشست، در پیامی توئیتری اعلام کرد که ازنظر خود برگشته است.
انگلیس نگران است که ترامپ در ملاقات با پوتین درباره تحولات سوریه و لغو تحریم‌ها علیه مسکو به توافق برسد و به‌تدریج روابط فراآتلانتیکی کاهش یابد. 
شبکه‌های روسی امروز اعلام کردند که پوتین و ترامپ قرار است پس از اجلاس سران ناتو در بروکسل در هلسینکی پایتخت فنلاند دیدار می‌کنند.
براین اساس، ترامپ با پوتین درباره اوضاع اوکراین و سوریه به‌عنوان دو موضوع مهم گفت‌وگو خواهند کرد. 
جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دیدار کرد و ملاقات و گفت‌وگوی سران روسیه و آمریکا در دستور کار این دیدار قرار داشت.
یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی پوتین پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که دو طرف در خصوص محل و مکان دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا توافق کردند.
روابط روسیه و آمریکا تیره است و واشنگتن از سال 2014 و در رابطه با مساله اوکراین چندین بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد مسکو وضع کرده است.

منبع: ایرنا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید