اختصاصی اقتصاد نیوز:

حقیقت ماجرای 2500 مجوز شهروندی ایرانیان، اوباما و برجام کشف شد!

کدخبر: ۲۲۴۰۶۴
اقتصادنیوز: کمپین‌های حقیقت‌یاب بین‌المللی نیز آماری مبنی بر اعطای حق شهروندی به 2500 ایرانی به دلیل مذاکرات هسته‌ای پیدا نکردند و این خبر را که از تهران تا حساب توییتری دونالد ترامپ نیز کشیده شده بود را در زمره ادعاهای اثبات‌نشده جای دادند.
حقیقت ماجرای 2500 مجوز شهروندی ایرانیان، اوباما و برجام کشف شد!

به گزارش اقتصادنیوز: پایگاه حقیقت‌یاب «اسنوپز» و محققان واشنگتن‌پست، خبر اعطای شهروندی آمریکا به 2500 ایرانی را رد کردند. براساس داده‌های رسمی اداره مهاجرت آمریکا در حالت ماکزیمم، 10 هزار و 334 نفر متولد ایران در سال 2015 میلادی، اجازه اقامت دائم قانونی دریافت کرده‌اند که شواهدی مبنی بر ارتباط اعطای اقامت با مذاکرات برجام وجود ندارد. علاوه بر این، تعداد مجوزهای صادرشده نیز نسبت به سال‌های قبل از آن و حتی سال 2016 میلادی نیز تغییر یا جهش خاصی نداشته است.

اقتصادنیوز در راستای بررسی صحت یا عدم‌صحت خبر منتشرشده، به داده‌های رسمی گوناگونی که تعداد و دلایل اعطای حق شهروندی در سال‌های اخیر را گزارش می‌کنند رجوع کرد و هیچ شاهدی بر اعطای 2500 مجوز شهروندی در دوره مذاکرات هسته‌ای از سوی اوباما به ایرانیان پیدا نکرد. در واقع، آمار مربوط به مجوزهای صادرشده برای اقامت دائم ایرانیان از سال 2010 تا پایان سال 2016 میلادی سالانه نزدیک به 9هزار بوده است که در سال 2015 میلادی نیز 9هزار و 74 نفر مجوز شهروندی آمریکا را دریافت کرده‌اند و تغییر خاصی در دوره مذاکرات با سال‌های اخیر وجود نداشت.

در جدول زیر آمار رسمی تعداد ایرانیانی که حق شهروندی آمریکا گرفته‌اند در هر سال به تفکیک مشخص شده است.

مهاجرت

 

پیش از این نیز «جان کربی» سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا در دولت «اوباما» به ادعای «ترامپ» و «ذوالنور» درباره اعطای شهروندی آمریکا به ۲۵۰۰ ایرانی در زمان مذاکره هسته‌ای واکنش نشان داد.

«کربی» در توییتر خود نوشت: (این خبر) غلط است.

وی افزود: «مطمئن نیستم کدام یک مشکل‌سازتر است... این که رئیس‌جمهور عامدانه به روایت یک ایرانی تندرو دامن زده یا اینکه حتی با افراد نزدیکش هم صحت این موضوع را بررسی نکرده است. »

«کربی» خطاب به «ترامپ» گفته: «هزینه‌اش فقط یک تماس تلفنی بود.»

جان کربی

واشتنگتن پست نیز داده‌های دیگری را بررسی کرده است که نتیجه آن، برچست اخبار فیک با نشان پینوکیو است:

2500 ایرانی

 

2500 ایرانی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید