افشای نقشه نظامی ترامپ علیه ونزوئلا

کدخبر: ۲۲۴۰۸۰
اقتصادنیوز: نقشه دونالد ترامپ برای حمله نظامی به ونزوئلا لو رفت. ترامپ سال گذشته در خصوص اقدام نظامی علیه دولت نیکولاس مادورو در کاخ سفید صحبت کرده بود.
افشای نقشه نظامی ترامپ علیه ونزوئلا

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه‌وله؛ بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس و شبکه خبری سی‌ان‌ان، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای نخستین بار در ماه اوت سال گذشته، از موضوع حمله نظامی به ونزوئلا سخن گفته است.

موضوع در جلسه‌ای مطرح شده است که مشاوران ترامپ برای بررسی تحریم‌های ونزوئلا در کاخ سفید برگزار کرده بودند.

در بین کسانی که در آن جلسه حضور داشتند، از رکس تیلرسون، وزیر پیشین امور خارجه دولت ترامپ و همچنین رایموند مک‌مستر، مشاور پیشین امنیت ملی دولت ترامپ نام برده می‌شود.

بر اساس اطلاعاتی که از سوی رسانه‌های آمریکا منتشر شده، این دو سیاستمدار در آن جلسه تلاش خود را برای منصرف کردن ترامپ از طرح حمله نظامی به کار گرفته بودند.

در آن جلسه، مخالفان حمله نظامی به تاثیرات و پیامدهای یک حمله ناموفق بر کل منطقه اشاره کرده بودند. به باور آن‌ها چنین حمله‌ای می‌توانست به اعتماد کشورهای آمریکای لاتین به دولت آمریکا آسیبی جدی وارد سازد.

ترامپ ارزیابی مشاوران خود را درباره پیامدهای چنین حمله‌ای نپذیرفته بود و به نمونه‌های موفق چنین اقدامات نظامی و از جمله دخالت نظامی آمریکا در گرانادا و پاناما در سال‌های دهه ۸۰ اشاره کرده بود.

گزارش سی‌ان‌ان و آسوشیتدپرس به ادعای این رسانه‌ها متکی بر اطلاعات بسیار موثقی است که به دست آورده‌اند.

ترامپ پس از این جلسه نیز، طرح حمله نظامی به ونزوئلا را از دستور کار خود خارج نکرده است. گفته می‌شود که اندکی پس از آن جلسه نیز، ترامپ در یک سخنرانی علنی از چنین موضوعی سخن گفته بود. حتی در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل نیز او در همین رابطه با متحدان خود گفت‌وگو و مشورت کرده است. متحدان آمریکا اما با چنین حمله‌ای مخالفت کرده‌اند.

فراخوان مادورو به ارتش این کشور

پس از انتشار این گزارش از سوی رسانه‌های آمریکا، نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا از ارتش این کشور خواسته است تا با هوشیاری و دقت مراقب امور باشند.

مادورو از ارتش خواسته است که حتی "برای یک ثانیه" نیز نمی‌بایست هوشیاری خود را از دست بدهند. او گفته است که این گزارش‌ها حدس و گمان او را در رابطه با احتمال حمله نظامی آمریکا به این کشور تایید می‌کند. مادورو تاکید کرده است که آمریکا با حمله نظامی به ونزوئلا بر آن است تا به ذخایر غنی نفت این کشور دست یابد.

باید خاطر نشان ساخت که نیکولاس مادورو در انتخابات روز ۲۰ مه، موفق به کسب یک پیروزی آشکار شد و زمامداری خود را تا سال ۲۰۲۵ تمدید کرد. این در حالی است که مهم‌ترین بخش اپوزیسیون این کشور، انتخابات را تحریم کرده بود.

میزان مشارکت مردم در انتخابات یاد شده کمتر از ۵۰ درصد از واجدین حق رای بود.

مادورو متهم به آن است که دموکراسی در ونزوئلا را محدود کرده است. در جریان ناآرامی‌ها و اعتراضات ونزوئلا ۱۲۵ نفر کشته شدند. لازم به یادآوری است که ونزوئلا در اثر سقوط بهای نفت در سال ۲۰۱۴ با یک بحران اقتصادی روبه‌رو است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید