رویترز خبر داد: خروج مذاکرات ایران و اروپا از بن‌بست/پیشرفت توافقات نفتی و بانکی

کدخبر: ۲۲۴۱۶۲
اقتصادنیوز: دو محور اصلی مذاکرات امروز در وین فروش نفت ایران در اروپا و دسترسی ایران به شبکه سوئیفت گزارش شده‌اند. رویترز به نقل از منابع آگاه، رایزنی‌های ابتدایی در خصوص فروش نفت را تا حدی موفقیت‌آمیز اعلام کرد؛ هرچند انتظارات تهران را بطور کامل برآورده نمی‌کند.
رویترز خبر داد: خروج مذاکرات ایران و اروپا از بن‌بست/پیشرفت توافقات نفتی و بانکی

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از رویترز؛ محورهای اصلی مذاکرات امروز در وین به فروش نفت ایران و سوئیفت اختصاص داشت. براساس گزارش رویترز به نقل از برخی منابع اروپایی، رایزنی‌های ابتدایی در خصوص فروش نفت تا حدی موفقیت‌آمیز بوده است؛ هرچند انتظارات تهران را برآورده نمی‌کند. بر این اساس، برخی از محدودیت‌های احتمالی برای صادرات نفت از ایران به اروپا برطرف خواهند شد. محور دوم که یکی از مطالبات اصلی طرف ایرانی است، به تضمین اتصال به شبکه پرداخت بانکی سوئیفت مربوط می‌شود. یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفته است: «سوئیفت کلیدی‌ترین محور مذاکرات است؛ اما ایران برای سود بردن از اختلافات اخیر میان اروپا و آمریکا باید تا پایان سال جاری میلادی منتظر بماند».

نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح وزرا با حضور وزرای خارجه ایران و ۱+۴ در شهر وین برگزار شود و ظریف در راس هیاتی از جمله لعیا جنیدی معاون رئیس جمهور در اتریش حضور دارد.

نمایندگان پارلمان اروپا روز چهارشنبه طرحی را تصویب کردند که به بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) این اجازه را می دهد که با ایران داد و ستد مالی داشته باشد. این طرح با 573 رای موافق، 93 رای مخالف و 11 رای ممتنع به تصویب رسید. احزاب دست راستی اروپا مخالف تصویب این طرح بودند.

باک سرمایه گذاری اروپا یک بانک غیر انتفاعی است که در لوکزامبورگ واقع شده و بازوی سرمایه گذاری های دراز مدت اتحادیه اروپا محسوب می شود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، این بانک نقش کلیدی را در چارچوب تلاش های اتحادیه اروپا برای حفظ معاملات تجاری خود با ایران ایفا می کند که به واسطه تصمیم آمریکا برای برقراری مجدد تحریم ها علیه تهران به خطر افتاده است.

اتحادیه اروپا امیدوار است از این طریق بتواند از شرکت های اروپایی کشورهای عضو که با ایران همکاری دارند در برابر تحریم های جدید آمریکا حمایت کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید