مسدود شدن تنگه هرمز به نفع روس‌ها است

کدخبر: ۲۲۵۴۷۷
اقتصادنیوز: بسته شدن تنگه هرمز، فقط بر صادرات نفت تاثیر نخواهد گذاشت بلکه صادرات گاز طبیعی مایع را هم مختل خواهد کرد. این امر به صادرات گاز روسیه کمک خواهد کرد.
مسدود شدن تنگه هرمز به نفع روس‌ها است

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از فرارو؛ از زمانی که مقامات ایران در واکنش به تحریم صادرات نفت ایران از سوی آمریکا، درباره احتمال بستن تنگه استراتژیک هرمز هشدار داده‌اند، اغلب رسانه‌های بین المللی درباره تاثیرات منفی مسدود شدن این تنگه بر بازار‌های جهانی انرژی گمانه‌زنی کردند.

 

با این حال، یک رسانه روسی به پیامد‌های مثبت بسته شدن تنگه هرمز برای منافع روسیه پرداخت و مدعی شد که مختل شدن حمل‌ونقل در تنگه هرمز می‌تواند برای روسیه مفید باشد. به گزارش روسیاالیوم، ماریا بیلوفا طی یادداشتی در روزنامه روسی آربی‌کی به تهدیدات ایران برای بستن تنگه هرمز پرداخت و نوشت: " آمریکا در پاسخ به تهدید ایران به متوقف کردن عبور نفتکش‌ها از تنگه هرمز گفته نیروی دریایی آمریکا آزادی دریانوردی در آنجا را تامین خواهد کرد. با این حال، راه حل نظامی، امکان‌پذیر نیست. به این دلیل ساده که نفتکش‌ها و کشتی‌های حامل گاز، از یک منطقه محتمل عملیات نظامی عبور نخواهند کرد. در سایه چنین مخاطراتی، هیچ شرکتی، بیمه نخواهد کرد". به همین دلیل، کشور‌های واردکننده و سرمایه‌گذاران باید ریسک‌ها را محاسبه کنند. تنگه هرمز یکی از پرازدحام‌ترین گذرگاه‌های آبی در جهان است. سالانه حدود ۲۰ درصد نفت جهان و نزدیک به ۳۰ درصد گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) از تنگه هرمز عبور می‌کند. اگر برای هشت میلیون بشکه از مجموع ۱۸.۵ میلیون بشکه‌ای که روزانه از تنگه هرمز عبور می‌کنند، برخی لوله‌های جایگزین وجود دارد، برای صادرات گاز ال‌ان‌جی چنین لوله‌هایی وجود ندارد و بنابراین، در صورت بسته شدن هرمز، راه صادرات کل گاز طبیعی منطقه (حدود ۸۲ میلیون تن در سال ۲۰۱۷)، از جمله گاز قطر (۷۷.۳ میلیون تن) مسدود خواهد شد. از آنجا که سازوکاری برای ایجاد ذخیره استراتژیک برای بازار گاز، برخلاف بازار نفت، ایجاد نشده است، جبران سریع کاستی در محموله‌های گاز ال‌ان‌جی در بازار تقریبا غیرممکن خواهد بود. ۲۲ درصد واردات آسیا و ۳۳ درصد واردات اروپا از گاز ال‌ان‌جی از منطقه خلیج فارس، و مشخصا تنگه هرمز، عبور می‌کند. با بسته شدن این تنگه، واردات این دو قاره از گاز ال‌ان‌جی به خطر خواهد افتاد. اگر هرمز بسته شود، آسیا ظرف یک هفته و اروپا ظرف ۱۶ روز به گاز نیاز پیدا خواهند کرد. روسیه که یکی از صادرکنندگان گاز به شمار می‌رود برای جبران قطع صادرات گاز خلیج فارس، اقدام خواهد کرد. بیلوفا با اشاره به تاثیر بسته شدن تنگه هرمز بر واردات اروپا و آسیا از گاز طبیعی نوشت: "صادرکنندگان گاز ال‌ان‌جی آمریکا و شرکت روسی گازپروم از این امر سود خواهند کرد. آمریکایی‌ها قادر خواهند بود تا اقتصاد صادرات گاز به اروپا را از وضعیف ورشکستگی خارج کنند. (براساس آمار سال ۲۰۱۷، با وارد شدن هر یک تن گاز ال‌ان‌جی به اروپا، صادرکنندگان آمریکایی حدود ۱۵ دلار زیان کردند). شرکت گازپروم، به عنوان یکی از شرکت‌های معدود بین المللی که می‌تواند به سرعت محموله‌های اضافی گاز  را به بازار وارد کند، قادر خواهد بود میزان صادراتش به اروپا و همچنین درآمدهایش را به دلیل بالا رفتن قیمت‌های گاز، افزایش دهد".

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید