عربستان لغو برنامه خصوصی‌سازی شرکت نفتی آرامکو را تکذیب کرد

کدخبر: ۲۳۴۲۵۶
اقتصادنیوز: ​مقامات سعودی تاکید کرده‌اند که طرح عرضه بخشی از سهام آرامکو سعودی لغو نشده است. مقامات سعودی خبر لغو برنامه فروش سهام شرکت نفتی دولتی را رد کرده‌ و گفته‌اند این برنامه به موقع اجرا خواهد شد.
عربستان لغو برنامه خصوصی‌سازی شرکت نفتی آرامکو را تکذیب کرد

اقتصادنیوز، به نقل از شبکه بی‌بی‌سی انگلیسی؛ روز پنجشنبه، یک شهریور (۳۱ آگوست)، خالد الفلاح، وزیر نفت عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای گفت که "دولت به انتشار و فروش اولیه اوراق سهام شرکت آرامکو سعودی در زمان مناسب و شرایط مساعد متعهد است." روز گذشته برخی رسانه‌های خبری گزارش کردند که دولت عربستان از اجرای برنامه فروش حدود ۵ درصد سهام شرکت نفتی آرامکو منصرف شده و گروه مشاوران مالی طرح را منحل کرده است.

فروش این بخش از سهام آرامکو، که از لحاظ ارزش، بزرگترین عرضه اولیه سهام در تاریخ خواهد بود، به عنوان بخشی از برنامه اقتصادی مورد نظر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی - با نام "چشم‌انداز ۲۰۳۰" عنوان شده بود. این برنامه شامل سرمایه‌گذاری‌های سنگین در طرح‌های توسعه با هدف تبدیل عربستان سعودی به قدرت اول منطقه و کاهش وابستگی اقتصاد آن کشور به عواید نفتی است. انتظار می‌رفت فروش سهام آرامکو بخش قابل توجهی از مبلغ لازم برای راه‌اندازی این برنامه را تامین کند.

محمد بن سلمان مبتکر طرح توسعه عربستان - ترامپ از عربستان خواسته بود عرضه اولیه سهام آرامکو در بازار سهام آمریکا صورت گیرد

قرار بود عرضه سهام در سال جاری میلادی صورت گیرد و حتی رئیس جمهوری آمریکا از دولت سعودی خواسته بود که بازار سهام آمریکا را برای این منظور برگزیند. با اینهمه، زمان عرضه سهام چند بار به تعویق افتاده و مقامات سعودی گفته‌اند که شرایط اقتصادی جهان برای موفقیت در این طرح مساعد نبوده است.

برخی ناظران گفته‌اند که دلیل اصلی تعویق در عرضه سهام آرامکو این بوده که به نظر کارشناسان ملی، بعید است حدود ۲ تریلیون دلار لازم برای اجرای برنامه توسعه مورد نظر ولیعهد سعودی تامین شود و لازم است کل برنامه مورد بازنگری قرار گیرد. علاوه بر آن، خصوصی‌سازی بخشی از سهام آرامکو به معنی لزوم حسابرسی دقیق و مستمر دفاتر این شرکت و شفافیت کامل عملکرد آن خواهد بود و ممکن است چنین کنکاشی از نظر دولت سعودی مطلوب نباشد.

وزیر نفت عربستان در بیانیه خود گفته است که دولت اقداماتی را جهت ایجاد زمینه لازم برای عرضه سهام آرامکو به عمل آورده اما از تعیین زمان مشخصی برای عرض سهام خودداری کرده است. به گفته او، چنین اقدامی "مستلزم فراهم آمدن شرایط مساعد در بازار و خرید سهام شرکت‌های پائین دستی است که ظرف چند ماه آینده پیگیری خواهد شد."

در مورد خرید سهام شرکت‌های پائین دستی، ماه گذشته رئیس آرامکو گفت که این شرکت مذاکراتی را برای "کسب سهم استراتژیک" در شرکت سابیک، چهارمین شرکت بزرگ پتروشیمی در جهان، آغاز کرده است.

صندوق سرمایه گذاری ملی سعودی امیدوار است بتواند تا سال ۲۰۳۰ بیش از دو تریلیون در طرح‌های توسعه این کشور سرمایه گذاری کند و انتظار داشت حدود یکصد میلیارد دلار برای راه‌اندازی این طرح را از فروش ۵ درصد سهام آرامکو و مقادیری را هم با جلب سرمایه‌گذاری خارجی تامین کند. گزارش‌های مالی اخیر حاکی از آن است که سرمایه‌‌گذاری خارجی غیرنفتی در عربستان در سال گذشته به شدت کاهش یافت که خبر نامطلوبی برای برنامه گسترده اصلاحات مورد نظر ولیعهد آن کشور بوده و به منزله لزوم اتکای بیشتر به منابع داخلی است.

در حال حاضر، بازار نفت پس از یک دوره طولانی رکود از افزایش نسبی قیمت برخوردار است. عربستان بزرگترین صادر کننده نفت در اوپک است و آغاز تحریم‌های نفتی ایران در پائیز سال جاری، فرصت بزرگ‌تری را در اختیار عربستان قرار می‌دهد تا با افزایش صادرات نفت خام بتواند به تامین بخشی از منابع مورد نیاز برای اجرای برنامه توسعه اقتصادی آن کشور کمک کند.

شرکت عربی-آمریکایی نفت - آرامکو - در سال ۱۹۴۴ و با تغییر نام شرکت استاندارد اویل کالیفرنیا-عربی ایجاد شد و در سال ۱۹۷۶، دولت عربستان تمامی سهام آن را در اختیار گرفت و نام آن را به آرامکو سعودی تغییر داد. در سال ۱۹۸۸ شرکت نفت عربستان سعودی تاسیس شد و تمامی تاسیسات و فعالیت های آرامکو سعودی در اختیار این شرکت قرار گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید