چین و ژاپن برای دیدار سران آماده می شوند

کدخبر: ۲۳۵۵۲۶
اقتصادنیوز: مقام های چین و ژاپن درباره سفر «شینزو آبه»، نخست وزیر ژاپن به پکن و به دنبال آن سفر «شی جین پینگ»، رییس جمهوری چین به توکیو، دیدار و گفت و گو کردند.
چین و ژاپن برای دیدار سران آماده می شوند

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از ایرنا؛ «تاکه او آکیبا»، معاون وزیر خارجه ژاپن روز پنجشنبه در حاشیه دیدار با وزیر امور خارجه چین به خبرنگاران گفت: با مقام های پکن درباره این سفر رایزنی کرده است و آمادگی طرفین برای این موضوع اصلی ترین محور گفت و گوها بوده است.

مقام ژاپنی هرچند تصریح کرد احتمالا دیدار نخست وزیر ژاپن از چین در ماه اکتبر انجام شود اما حاضر به تعیین زمان دقیق آن نشد.

او خاطر نشان کرد: ژاپن از بازگشت روابط دو کشور به مسیر عادی خرسند است و تمایل دارد همراه با چین برای پیشبرد توسعه روابط دو کشور تلاش کند.

وزیر خارجه چین هم در این دیدار اظهار داشت: 'لی که چیانگ' نخست وزیر چین در ماه مه سال جاری با موفقیت از ژاپن دیدار کرده و روابط چین و ژاپن به مسیر عادی بازگشته است و گرایش رو به بهبود روابط دو کشور پس از پیچیدگی باید از سوی دو طرف گرامی‌ داشته شود. 

'وانگ یی' افزود: امسال چهلمین سالگرد امضای قطعنامه صلح و دوستی چین و ژاپن است که دو طرف باید بر اساس چهار توافق نامه سیاسی و توافقات اصول چهارگانه، از پایه سیاسی روابط دو کشور حفاظت کنند.

به گفته وی چین آماده‌ است همکاری عملی با ژاپن در حوزه نوآوری و بازار سوم را گسترش دهد تا ساخت جامعه مشترک اقتصادی آسیای شرقی و روند یکپارچگی منطقه به پیش سوق داده شود.

گزارش های دریافتی حاکی است که دیدار نخست وزیر ژاپن از چین احتمالا حوالی 23 اکتبر که مصادف با چهلمین سالگرد امضای معاهده صلح و دوستی دو کشور است، انجام خواهد شد.

اگر این دیدار انجام شود اولین سفر یک نخست وزیر ژاپن از چین از دسامبر سال 2011 میلادی به این طرف خواهد بود.

زمانی که دولت ژاپن جزایر دیایویو در دریای شرقی که چین خود را مالک آن می داند ملی اعلام کرد یعنی در سال 2012 میلادی به این سو، مناسبات دو طرف سیر قهقرایی داشته است و حالا طرفین می گویند شاهد سیر بهبود روابط هستند.

مسلما مساله منازعات دریای شرقی چین یکی از محورهای گفت و گوی 'آبه' با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین خواهد بود.

وزارت خارجه چین یک خبرنگار ژاپنی را روز چهارشنبه از حضور در برنامه خبری معاون وزیر خارجه ژاپن منع کرد و به دنبال آن دیگر خبرنگاران ژاپنی حاضر به پوشش این برنامه نشدند، دلیل ممانعت از فعالیت خبرنگار روزنامه 'سانکی شیمبون' اعلام نشده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید