«اون» نامه درخواست دیدار دوم را برای ترامپ فرستاد

کدخبر: ۲۳۷۹۲۰
اقتصادنیوز: کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در تازه‌ترین نامه خود به دونالد ترامپ خواستار دیدار دوباره با رئیس جمهوری آمریکا شده است. سارا سندرز لحن این نامه را «خیلی گرم» خواند و آن را «بسیار مثبت» ارزیابی کرد. وی تاکید کرد که دولت آمریکا تهیه مقدمات دیدار را آغاز کرده است. کاخ سفید در حال برنامه‌ریزی برای انجام این دیدار است.
 «اون» نامه درخواست دیدار دوم را برای ترامپ فرستاد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از فایننشال‌تایمز و یورونیوز؛ سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در تازه‌ترین نامه خود به دونالد ترامپ خواستار دیدار دوباره با رئیس جمهوری آمریکا شده است.

خانم سندرز لحن این نامه را «خیلی گرم» خواند و آن را «بسیار مثبت» ارزیابی کرد. وی تاکید کرد که دولت آمریکا تهیه مقدمات دیدار را آغاز کرده است.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که این نامه «نشانه‌ جدیدی از پیشرفت در روابط» دو کشور است. وی در بخش دیگری از سخنانش به رژه نظامی اخیر کره شمالی که بدون موشک‌های قاره پیما برگزار شد اشاره کرد و آن‌را گامی مثبت در جهت غیرنظامی کردن شبه جزیره کره و خلع سلاح هسته‌ای پیونگ یانگ دانست.

سارا سندرز به خبرنگاران گفت که کاخ سفید در حال برنامه‌ریزی برای انجام این دیدار است.

کیم جونگ اون و دونالد ترامپ

دونالد ترامپ و کیم جونگ‌اون در خرداد ماه سال جاری برای نخستین بار در سنگاپو دیدار و در خصوص غیر اتمی شدن شبه جزیره کره گفت وگو کردند.اما سه هفته پیش دونالد ترامپ سفر مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا به پیونگ یانگ را لغو کرد.

ریس جمهوری آمریکا دلیل لغو این سفر را عدم پیشرفت قابل توجه در مذاکرات با کره شمالی برای از بین بردن سلاح‌های اتمی در شبه جزیره کره بیان کرده بود.

در همین حال یک خبرنگار از سخنگوی کاخ سفید پرسید چه اتفاقی طی سه هفته گذشته باعث تغییر موضع آمریکا شده است. خانم سندرز در پاسخ به رژه نظامی اخیر کره شمالی اشاره کرد که در آن موشک‌های قاره پیما به نمایش گذاشته نشدند.

سارا سندرز گفته است: رژه اخیر در کره شمالی برای یکبار هم که شده درباره نمایش زرادخانه هسته‌ای نبود.

کره شمالی روز گذشته به‌مناسبت هفتادمین سالگرد تشکیل این کشور یک رژه نظامی بزرگ برگزار کرد که بنابر گزارشها در این رژه کره شمالی از نمایش موشک‌های پیشرفته خودداری کرد.

سخنگوی کاخ سفید با این حال تصریح کرده است که نامه تازه رهبر کره شمالی، بیانگر پیشرفت در برنامه دولت ترامپ برای غیر هسته‌ای کردن شبه جزیره کره است.

به دنبال لغو سفر مایک پومپئو به کره شمالی، خبرگزاری رسمی کره شمالی به نقل از رهبر آن کشوراعلام کرد پیونگ‌یانگ به روند غیر اتمی شدن در شبه‌جزیره متعهد است.

کیم جونگ‌اون علاوه بر ابراز «تعهد»، نارضایتی خود را از «بدبینی‌های خارجی» ابراز کرده و خواستار «اقدامات برآمده از حسن نیت» شده بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سارا هاکابی سندرز روز دوشنبه در نشست خبری خود این مطلب را مطرح کرد و افزود: این نامه گرم و مثبت بود و شواهدی از پیشرفت در برقراری روابط را نشان می دهد.

به دنبال یک سال کشمش کلامی شدید میان دو مقام آمریکا و کره شمالی، ترامپ و کیم در 12 ژوئن در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند و پس از آن برنامه ریزی برای دیدارهای بعدی این دو مقام ادامه داشته است.

ترامپ در این دیدار از کیم دعوت کرده بود تا به واشنگتن بیاید اما ادامه گفت و گوها در سطوح وزیر خارجه موانعی را ایجاد کرد به گونه ای که رئیس جمهوری آمریکا سفر برنامه ریزی شده مایکل پمپئو وزیر خارجه خود به پیونگ یانگ را لغو کرد.

یکی از موضوعاتی که پس از دیدار سنگاپور از سوی آمریکایی ها مطرح می شود لزوم عاری سازی کره شمالی از سلاح هسته ای است که باید به طور کامل و تایید شدنی انجام شود.

هنوز مشخص نیست که کیم قصد دارد این کار را انجام دهد یا خیر اما آمریکایی ها تاکید دارند تا زمان وقوع چنین مساله ای تحریم های حداکثری ادامه خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید