واکنش پکن به واشنگتن: «پادزهر تجاری با طب چینی»

کدخبر: ۲۳۸۳۷۹
اقتصادنیوز :ترامپ اعلام کرد قصد دارد بر تقریبا همه کالاهای وارداتی از چین تعرفه اعمال کند، زمانن اقدامات تلافی‌جویانه پکن فرا رسیده است.
واکنش پکن به واشنگتن: «پادزهر تجاری با طب چینی»

به گزارش اقتصادنیوز: چین در روز سه‌شنبه به سازمان تجارت جهانی (WTO) اعلام کرد که قصد دارد به تلافی اقدام خارج از چارچوب واشنگتن و پایبند نبودن آمریکا به حکم مربوط به اختلاف بر سر تعرفه‌های دامپینگ آمریکا، ۷ میلیارد دلار در سال بر آمریکا تحریم اعمال کند. رویترز نوشته است که این درخواست چین احتمالا به سال‌ها کشمکش بر سر این پرونده حقوقی منجر خواهد شد. شکایت چین در مورد تعرفه‌های دامپینگی آمریکا در سال ۲۰۱۳ مطرح شده بود و در آن چین مدعی شده بود که آمریکا در صنایع مختلفی از جمله ماشین‌آلات و صنایع الکترونیک، صنایع فلزی و معدنی به ارزش سالانه ۴/ ۸ میلیارد دلار تعرفه‌های دامپینگی وضع کرده است. حالا چین ادعا می‌کند که بر اساس تازه‌ترین آمار، چین سالانه ۰۴۳/ ۷ میلیارد دلار خسارت متحمل شده است و بنابراین طبق مقررات سازمان تجارت جهانی از این سازمان اجازه می‌خواهد تا بر کالاهای آمریکایی با ارزشی مشابه، موانع تجاری ایجاد کند. این در شرایطی است که پس از تهدید آمریکا به وضع تعرفه‌های سنگین بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی، چین نیز تهدیدی به تلافی مشابه کرده بود و در پاسخ ترامپ دوباره اعلام کرد قصد دارد بر ۲۶۷ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی تعرفه وضع کند.

همزمان، خبرها از سختگیری چین در قبال شرکت‌های آمریکایی فعال در این کشور حکایت دارند. به گزارش آسوشیتدپرس، یکی از مقامات گروه‌های تجاری آمریکایی اعلام کرده است که قانونگذاران چینی درخواست‌ مجوز شرکت‌های آمریکایی فعال در حوزه مالی و دیگر صنایع را تا زمان حل و فصل مجادله روزافزون تجاری بین دو کشور، به تعویق انداخته‌اند. این نخستین خبری است که موید نگرانی‌های موجود در زمینه تسری یافتن دامنه جنگ تجاری به سیاست‌های پکن در حوزه فناوری و محدود شدن دسترسی آمریکایی‌ها به بازار بزرگ چین است. جاکوب پارکر، معاون حوزه چین شورای «کسب و کار چین- آمریکا» می‌گوید این تاخیر در صدور مجوزها در صنایعی مشاهده می‌شود که قرار بود درهای آنها به روی رقبای خارجی گشوده شود.

ترامپ تعرفه خودروسازی

نبرد درونی آمریکا

یکی دیگر از ترکش‌های سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ به کسب و کارهای خود آمریکا اصابت کرده است. به گزارش رویترز، روز چهارشنبه بیش از ۶۰ گروه صنعتی آمریکایی اقدام به تشکیل ائتلافی کرده‌اند تا مخالفت خود را با سیاست‌های تعرفه‌ای ترامپ که به عقیده آنها آسیبی جدی بر صنایع داخلی وارد کرده است، اعلام کنند. این ائتلاف که «آمریکایی‌های طرفدار تجارت آزاد» نام دارد، پس از آن تشکیل می‌شود که ترامپ با شعار حمایت از صنایع داخلی و مشاغل آمریکایی دست به اعمال تعرفه‌ها زد. این کسب‌وکارهای معترض اعلام کرده‌اند که با محدودسازی تجارت با چین، هزینه تولید آنها افزایش یافته است تا جایی که بسیاری مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند. ترامپ تعرفه‌ای ۲۵ درصدی بر ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی وضع کرده است که اغلب آنها ماشین‌آلات صنعتی و قطعات میانی الکترونیک همچون نیمه‌هادی‌ها هستند.

جنگ تجاری

تکرار هشدارهای لاگارد

در چنین شرایطی کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول در ادامه هشدارهای متوالی خود طی ماه‌های اخیر، روز چهارشنبه اعلام کرد که اختلافات تجاری چین و آمریکا واردکننده یک «شوک» بر اقتصادهای نوظهور خواهد شد، اقتصادهایی که پیش از این نیز با مشکلات خود دست و پنجه نرم می‌کردند. به عقیده وی چنین وضعیتی، می‌تواند منجر به آن شود که بحران روزافزون آرژانتین و ترکیه به کل جهان در حال توسعه تسری یابد. لاگارد گفت که تجارت یک ابزار و موتور رشد است که نباید مورد تهدید قرار گیرد به‌ویژه در موقعیت حساس کنونی.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید