ائتلاف آل‌سعود جاده اصلی میان حدیده و صنعا را مسدود کرد

کدخبر: ۲۳۸۳۹۸
اقتصادنیوز: نیروهای یمن با حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان جاده اصلی بین بندر حدیده و صنعا را مسدود کردند.
ائتلاف آل‌سعود جاده اصلی میان حدیده و صنعا را مسدود کرد

با بسته شدن جاده بندر حدیده به صنعا، نیروهای حوثی که کنترل هر دو شهر را در دست دارند، دیگر نخواهند توانست از این جاده برای نقل و انتقال مواد و وسایل ضروری استفاده کنند.

ائتلاف نظامی عربی به‌ رهبری عربستان سعودی پس از شکست مذاکرات صلح روز شنبه در ژنو، حملات خود به بندر حدیده را شدت بخشیده است.

ائتلاف عربی مدعی است با در دست گرفتن کنترل بندر حدیده می‌تواند نیروهای حوثی را به پای میز مذاکره بکشاند.

یک منبع نظامی آگاه به خبرگزاری رویترز گفت: «ورودی اصلی شهر حدیده بعد از بازپس گرفتن کنترل جاده حدیده-صنعا توسط نیروهای ائتلاف بسته شد.»

ساکنان شهر حدیده می‌گویند درگیری در خیابان‌های فرعی ادامه دارد و ورودی اصلی شهر به خاطر حملات هوایی آسیب دیده است.

جاده طولانی‌تر و غیرمستقیم دیگری بین صنعا پایتخت یمن و بندر حدیده در ساحل غربی این کشور وجود دارد.

با این‌حال سازمان ملل از حمله نیروهای ائتلاف به بندر حدیده ابراز نگرانی کرده است چرا که به نظر این سازمان با بستن شدن جاده اصلی، انتقال مواد غذایی و کمک‌های انسان‌دوستانه از صنعا به حدیده قطع خواهد شد و این امر ممکن است منجر به قحطی در این شهر شود.

ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان از سال ۲۰۱۵ میلادی تاکنون به دفاع از دولت عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن وارد جنگ داخلی این کشور شده است.

نیروهای ائتلاف عربی از ماه ژوئن حملات جدیدی را علیه نیروهای حوثی در حدیده برای به زانو درآوردن این نیروها از سر گرفتند اما با توجه به عدم پیشرفت، تصمیم گرفتند تا در مذاکرات صلح سازمان ملل شرکت کنند.

نیروهای حوثی روز شنبه در مذاکرات صلح سازمان ملل در ژنو شرکت نکردند و حال با آغاز دوباره درگیرهای نیروهای ائتلاف عربی با نیروهای حوثی، فشار بر روی مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن افزایش یافته است.

آقای گریفیس پس از شکست مذاکرات روز شنبه قول داده بود تا راه‌حل دیپلماتیک را برای دستیابی به صلح ادامه دهد.

عبدالملک حوثی نماینده حوثی‌ها ادعا می‌کند نیروهای ائتلاف عربی مانع از سفر گروه او برای شرکت در مذاکرات صلح شده اند. از سوی دیگر وزیر خارجه دولت یمن مدعی است که نیروهای حوثی قصد کارشکنی و برهم زدن مذاکرات صلح را دارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید