آمریکا به‌دنبال تسریع پروژه خلع سلاح کره‌شمالی

کدخبر: ۲۳۹۵۵۰
اقتصادنیوز: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفته این کشور آماده است "هر چه سریعتر" مذاکرات با کره شمالی را از سر بگیرد. آمریکا در پی آن است تا روند غیر اتمی شدن کره شمالی را تا ژانویه ۲۰۲۱ به اتمام برساند.
آمریکا به‌دنبال تسریع پروژه خلع سلاح کره‌شمالی

آمادگی آمریکا برای مذاکره "هرچه سریعتر" با کره شمالی

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر) اعلام کرد که از ری یونگ هو، وزیر خارجه کره شمالی برای ملاقاتی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دعوت کرده است. این نشست هفته آینده در شهر نیویورک برگزار می‌شود. ری یونگ هو قرار است به همین منظور به آمریکا سفر کند.

مایک پمپئو همچنین اضافه کرد ایالات متحده از نمایندگان کره شمالی دعوت کرده است که با نمایندگان ویژه آمریکا در امور کره شمالی "در نخستین فرصت" در شهر وین دیدار و گفتگو کنند.

آمریکا به دنبال آن است تا روند غیراتمی شدن کره شمالی را تا ژانویه ۲۰۲۱ به اتمام برساند.

پمپئو با استناد به گفته‌های کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در راستای برچیدن سایت پرتاب موشک "تونگ چانگ ری" در حضور بازرسان آمریکایی و بین‌المللی اعلام کرد که ایالات متحده نیز در مقابل آماده است تا هر چه سریعتر مذاکرات دو جانبه با کره شمالی را به منظور بهبود روابط دو کشور از سربگیرد.

کیم جونگ اون روز چهارشنبه در دیدار با رییس‌جمهور کره جنوبی گفته بود در صورت اقدام تشویقی آمریکا، کره شمالی حاضر است تا تأسیسات هسته‌ای یونگ بیون، را تحت نظارت بازرسان بین‌المللی برچیند. کره شمالی در سال ۲۰۱۳ این نیروگاه را پس از شش سال تعطیلی دوباره راه‌اندازی کرده بود.

پیش‌تر در یکی از رآکتورهای این نیروگاه پلوتونیومی تولید شده بود که در نخستین آزمایش اتمی کره شمالی به کار گرفته شد.

تردیدها نسبت به حسن نیت کره شمالی

به گزارش رویترز با این حال برخی از مقامات آمریکایی نسبت به مذاکرات با کره شمالی با دیده تردید می‌نگرند. به نقل از این خبرگزاری پیش از انتشار سخنان پمپئو، دو مقام ارشد آمریکایی که در جریان مذاکرات با کره شمالی نقش دارند، گفته بودند کیم جونگ اون در تلاش است تا میان آمریکا و کره جنوبی فاصله بیاندازد.

رییس‌جمهور کره جنوبی و رهبر کره شمالی روز چهارشنبه در پیونگ‌یانگ بر سر گسترش روابط اقتصادی از جمله راه‌اندازی مجدد مسیر ریلی و جاده‌ای میان دو کشور به توافق رسیدند. آنها همچنین توافق کردند تا در شهر مرزی کائه‌سونگ یک مجتمع تولیدی مشترک تأسیس کنند.

برخی مقام‌های آمریکایی بر این باورند که کیم جونگ اون به دنبال کم کردن فشارهای اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی است و می‌کوشد با تقویت روابط خود با کره جنوبی کاری کند تا حضور نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی را بدون ضرورت جلوه دهد.

در حال حاضر حدود ۲۸ هزار سرباز آمریکایی برای مقابله با حمله احتمالی کره شمالی در کره جنوبی مستقر هستند. پیونگ‌یانگ همواره خواستار خروج این سربازان از کره جنوبی بوده و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا نیز پیشتر هزینه استقرار این نیروها و ضرورت وجود آنان در کره جنوبی را زیر سئوال برده بود.

کارشناسان بر این باورند که هرچند کره شمالی برای بستن سایت‌های هسته‌ای و موشکی خود اعلام آمادگی کرده، اما این کشور دارای شماری تأسیسات مخفی است که این تأسیسات به طور مخفیانه به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

دونالد ترامپ پس از امضای توافقنامه عاری‌ساختن شبه جزیره کره میان کره جنوبی و کره شمالی با انتشار توییتی از این اقدام ابراز خرسندی کرد. او پیش از انتشار بیانیه مایک پمپئو مبنی بر اعلام آمادگی آمریکا برای از سرگیری مذاکرات به خبرنگاران گفت: «او [کیم جونگ اون] آرام است، من هم آرام هستم. ببینیم چه پیش می‌آید.»

چین نیز که مهمترین حامی اقتصادی و سیاسی کره شمالی در جهان به شمار می‌رود از توافق میان دو کره استقبال کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید