عراق سفیر خود در تهران را به دلیل «رفتار غیر مسئولانه» فراخواند

کدخبر: ۲۳۹۵۵۵
اقتصادنیوز: وزارت خارجه عراق سفیر این کشور در تهران را به بغداد فراخواند. دلیل این تصمیم رفتار «غیر مسئولانه» سفیر با شهروندان عراق اعلام شده است. در ماه‌های خیر شمار شهروندان عراق که به ایران سفر می‌کنند، افزایش چشمگیری داشته است.
عراق سفیر خود در تهران را به دلیل «رفتار غیر مسئولانه» فراخواند

سخنگوی وزارت خارجه عراق چهارشنبه ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سفیر عراق در تهران به بغداد فرا خوانده شده است. سخنگوی وزارت خارجه عراق در این بیانیه "از رفتار غیرمسئولانه سفیر عراق با شهروندان عراقی" ابراز تأسف شدید کرده است.

وزیر خارجه به دلیل "این رفتار سفیر" او را فورأ به بغداد فراخوانده "تا ضمن انجام تحقیقات لازم اقدامات قضایی لازم صورت گیرد".

سخنگوی وزارت خارجه عراق تأکید کرده که تمامی سفارتخانهها و مراکز دیپلماتیک عراق باید در خدمت شهروندان عراقی باشند و این قاعده شامل سفارت عراق در تهران نیز می‌شود. وزارت خارجه عراق توضیح بیشتری در مورد "غیرمسئولانه" سفیر این کشور در تهران ارائه نکرده است.

سفیر عراق در تهران، راحج صابر عبود الموسوی یک ماه پیش به شهروندان عراقی هشدار داده بود که در صورت سفر به ایران هوشیار باشند. دلیل این هشدار هم "افزایش قتل و دزدی" عنوان شده که ظاهرا علیه مسافران عراقی اعمال شده است.

سایت خبری "شفقنا" سه‌شنبه ۲۳ مرداد (۱۴ اوت) به نقل از الحیات و از قول سفیر عراق در تهران نوشته بود: «موارد ثبت شده زیاد نیستند با این حال همزمانی همه آنها باعث شد اهمیت رسانه‌ای پیدا کنند و علاوه بر آن نیز طی دو ماه اخیر شمار عراقی‌های مسافر ایران با هدف خرید از مناطق همجوار افزایش یافته است.»

به گفته الموسوی  روزانه حدود ۲۰ هزار عراقی به ایران سفر می‌کنند و پس از تصمیم دولت ایران مبنی بر لغو روادید سفر به شهرهای مرزی آبادان و خرمشهر این تعداد به طور چشمگیری رو به افزایش است. سفیر بغداد در تهران آن زمان گفته بود که مقامات ایرانی از آغاز تحقیقات در مورد حوادث پیش‌آمده خبر داده‌اند اما تا کنون آمار دقیقی از موارد قتل و دزدی از مسافران عراقی منتشر نشده است.

محمد اسماعیلی، مسئول روابط عمومی کنسولگری ایران در بصره در پاسخ وعده داده بود که ماموران ایرانی حوادث پیش‌آمده را پیگیری می‌کنند. او نیز از مسافران عراقی خواسته بود برای حفظ جان و امنیت خود، تنها از تاکسی و خودروهای شرکت‌هایی استفاده کنند که با گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها قرارداد دارند و مورد اعتماد هستند.

حجم بالای مبادلات تجارتی

عراق بزرگترین مقصد کالاهای صادراتی غیرنفتی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و ایران سال گذشته کالاهایی به ارزش ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به این کشور صادر کرده است.

با این همه پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت بخشی از تحریم‌های تعلیق شده ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، ادامه مناسبات نزدیک و دوستانه تهران و بغداد با ابهام روبرو شده است.

رئیس جدید پارلمان عراق که در یک گفتگوی تلفنی بر اهمیت نزدیکی روابط دو کشور تأکید کرده بود، در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود تصریح کرد که مسئله تحریم‌ها به دولت عراق مربوط می‌شود و ربطی به مجلس قانون‌گذاران عراق ندارد. محمد الحلبوسی در گفت‌وگوی تلفنی با پل رایان مدعی شده بود که رسانه‌های ایرانی مضمون گفت‌وگوی تلفنی‌ او با علی لاریجانی را تحریف کرده‌اند.

رسانه‌های ایرانی نوشته بودند الحلبوسی به لاریجانی گفته است نمایندگان پارلمان عراق هرگونه فشار و تحریم اقتصادی علیه ایران را محکوم می‌کنند و مجلس عراق کنار ملت ایران می‌ایستد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید