موگرینی: سازوکار پیشنهادی برجامی‌ها تا روزهای ابتدایی آبان اجرایی می‌شود

کدخبر: ۲۴۱۱۰۷
اقتصادنیوز: فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت سازوکار پیشنهادی چهار عضو باقیمانده در تعهد برجام برای تسهیل تجارت با ایران احتمالا قبل از ماه نوامبر اجرایی خواهد شد.
موگرینی: سازوکار پیشنهادی برجامی‌ها تا روزهای ابتدایی آبان اجرایی می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از یورونیوز؛ ایران و چهار کشور باقی مانده در برجام روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای خبر از در پیش گرفتن یک سازوکار جدید برای ادامه تجارت جهان با تهران داد. این کانال ارتباطی قرار است از شرکت‌ها و کشورهایی که با ایران تجارت می‌کنند در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت کند. از قرار معلوم، در مکانیزم جدید دلار نقشی در مبادلات میان ایران و دیگر کشورهای جهان نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز خانم موگرینی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و در پاسخ به پرسش یک خبرنگار که از وی پرسیده بود آیا این سازوکار چالشی جدی برای دلار آمریکا به شمار می‌رود، پاسخ داد: «هنوز در مرحله آغازین کار (ابتکار عمل) هستیم اما، این [فرض] می‌تواند نتیجه چنین طرحی باشد. آنچه درباره آن مطمئن هستیم، این است که این سازوکار ایالات متحده و سایر جهانیان را از میزان استقلال مالی ما شگفت زده خواهد کرد.»

خانم موگرینی با اینکه بار دیگر آمریکا را بزرگ‌ترین متحد اروپا خواند اما گفت: «هیچ کشور دارای حاکمیت یا سازمانی نمی‌تواند بپذیرد که فرد دیگری به او بگوید مجاز است با چه کسی تجارت کند.»

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا این ابتکار عمل اروپا برای ادامه تجارت با ایران را ناامیدکننده توصیف کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید