تظاهرات در شهرهای مختلف آمریکا علیه قاضی فاسد

کدخبر: ۲۴۲۶۹۹
اقتصادنیوز: تحقیقات پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) درباره پرونده برت کاوانا، قاضی پیشنهادی دونالد ترامپ برای دیوان عالی کشور، خاتمه یافت اما افراد بسیار اندکی از محتوای این گزارش خبر دارند.

به گزارش اقتصادنیوز، به گزارش پلیس فدرال آمریکا درباره پرونده قاضی پیشنهادی دونالد ترامپ آماده و برای کاخ سفید و کمیته قضایی سنا فرستاده شد. این گزارش درباره اتهام‌های دروغگویی و آزار جنسی علیه برت کاوانا تهیه شده است.    

کمیته قضایی سنای آمریکا و کاخ سفید روز پنج‌شنبه ۱۲ مهر (۴ اکتبر) دریافت این گزارش را تأیید کردند. اعضای سنا به دلیل محرمانه بودن این گزارش اجازه فاش کردن محتوای آن را ندارند.

راج شاه، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری آمریکا، می‌گوید "اطمینان دارد" که سنا نامزد پیشنهادی ترامپ برای دیوان عالی را تأیید خواهد کرد.

معرفی برت کاوانا برای این سمت با واکنش‌های مخالفت‌آمیز و جنجال‌های زیادی روبرو شد. اوج این جنجال‌ها اتهام‌های چند زن به کاوانا درباره تعرض و آزار جنسی در دوران دانشجویی در دهه ۱۹۸۰ میلادی بود.

کریستین بلازی‌فورد، نخستین زنی که کاوانا را متهم به آزار جنسی کرد، هفته گذشته در کمیته قضایی سنا حاضر شده و شهادت داد. کاوانا نیز همان روز در یک جلسه پر تنش به پرسش‌های اعضای کمیته قضایی سنا پاسخ داد و اتهام‌های وارد شده به خود را بی‌اساس خواند.

دونالد ترامپ در یک پیام توئیتری که اندکی پس از انتشار خبر دریافت گزارش اف‌بی‌ای منتشر شد به انتقاد از نحوه برخورد با کاوانا و ستایش از کارنامه‌اش پرداخت.

ترامپ در این پیام نوشته که رفتار "سخت و ناعادلانه" با قاضی برت کاوانا تاثیر عظیمی بر رای‌دهندگان خواهد گذاشت. او افزود از همه مهم‌تر این که این "زندگی با عظمت" نمی‌تواند با اقدام "دموکرات‌های خبیث و نفرت‌برانگیز" و ادعاهای کاملا بی‌اساس تخریب شود.

سنای آمریکا احتمالا در نشست روز شنبه خود درباره قاضی پیشنهادی دونالد ترامپ برای دیوان عالی رای‌گیری خواهد کرد. میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا، در صفحه توئیتر خود نوشته که او تقاضای ختم رسیدگی به پرونده برت کاوانا را ارائه کرده است.

قرار است روز جمعه درباره این تقاضا رای‌گیری شود و چنانچه اکثریت سناتورهای آمریکایی با آن موافقت کنند راه برای تصمیم‌گیری نهایی درباره عضویت برت کاوانا در دیوان عالی ایالات متحده هموار خواهد شد.

با این همه هنوز نمی‌توان تأیید قاضی پیشنهادی ترامپ در سنا را قطعی دانست. افشای جزئیات گزارش اف‌بی‌ای و انعکاس آن در افکار عمومی ممکن است جبهه مخالفان برت کاوانا را تقویت کند.

ادامه اعتراض‌ها و مخالفت هزار حقوقدان با کاوانا

تا کنون تظاهرات زیادی علیه کاوانا در شهرهای مختلف آمریکا، از جمله مقابل کاخ سفید و سنا، برگزار شده است.

بیش از هزار حقوقدان و استاد حقوق دانشگاه‌های آمریکا نیز با امضای نامه‌ سرگشاده‌ای خطاب به اعضای مجلس سنا که متن آن پنج‌شنبه منتشر شد خواستار عدم تأیید برت کاوانا به عنوان عضو دیوان عالی کشور شدند.

امضاکنندگان این نامه می‌گویند قاضی کاوانا در جلسه پرسش و پاسخ در سنا عدم صلاحیت خود را برای پست پیشنهادی دونالد ترامپ آشکار کرده است.

در نشست جمعه گذشته کمیته قضایی سنا، پیشنهاد عضویت کاوانا در دیوان عالی آمریکا با ۱۱ رای موافق در برابر ۱۰ رای مخالف تأیید شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید