ترکیه نوار صوتی مربوط به قتل خاشقجی را در اختیار رئیس سیا گذاشت

کدخبر: ۲۴۷۰۱۹
اقتصادنیوز: به گزارش دو روزنامه آمریکایی و ترکی جینا هاسپل اطلاعات مربوط به قتل روزنامه‌نگار عربستانی، از جمله یک نوار صوتی را دریافت کرده است. فشار بر ولیعهد عربستان سعودی افزایش می‌یابد. آلمان آموزش مرزبانان این کشور را قطع کرد.
ترکیه نوار صوتی مربوط به قتل خاشقجی را در اختیار رئیس سیا گذاشت

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ روزنامه‌ی واشنگتن پست روز پنجشنبه، ۳ آبان (۲۵ اکتبر) گزارش داد که رئیس آژانس اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) در دیدار با مقامات اطلاعاتی ترکیه مدارک گوناگونی، از جمله یک نوار صوتی دریافت کرده است که ثابت می‌کنند، جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول به قتل رسیده است.

هاسپل روز سه‌شنبه برای بررسی اسناد مقامات اطلاعاتی ترکیه در رابطه با کشته‌شدن خاشقجی به این کشور رفت.

واشنگتن پست نوشت: «یک نفر که این نوار را شنیده گفت، قانع‌کننده است و می‌تواند ایالات متحده را زیر فشار بیشتری بگذارد تا عربستان سعودی را به عنوان مسئول مرگ خاشقجی به پاسخگویی وادارد».

مقامات ترکیه بارها به این نوار صوتی استناد کرده‌اند اما محتوای آن تاکنون منتشر نشده است.

اینکه ارگان‌های اطلاعتی ترکیه چگونه به این نوار دست‌یافته‌اند نیز اعلام نشده است.

بر اساس اظهارات مقامات ترکیه، یک تیم ۱۵ نفره از ریاض برای کشتن روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد عربستان به استانبول رفته و ماموریت خود را با موفقیت انجام داده‌اند.

جسد جمال خاشقجی هنوز پیدا نشده است و مقامات عربستان نیز در این رابطه سکوت کرده‌اند.

نقش ولیعهد در جنایت

پس از انتشار خبر ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد، انگشت اتهام از جوانب گوناگون به سوی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی اشاره رفت.

ریاض پس از مدت‌ها سکوت بالاخره واکنش نشان داد و مرگ خاشقجی را نتیجه‌ی یک "درگیری فیزیکی" در کنسولگری اعلام کرد.

مقامات ترکیه اما با افشای نام افرادی که به احتمال زیاد در این جنایت دست داشته‌اند اطمینان دادند که قاتلان از نزدیکان ولعیهد هستند و بدون اجازه‌ی او دست به چنین اقدامی نمی‌زنند.

روز پنجشنبه خبرگزاری آناتولی نام و عکس چهار تن از اعضای باند ۱۵نفره عربستانی را منتشر کرد: سعود بن عبدالله القحطانی، مشاور دربار سلطنتی، سرهنگ احمد العسیری، معاون اداره‌ی کل اطلاعات، سرهنگ ماهر عبدالعزیز مطرب، از اعضای محافظان سلطنتی و صلاح محمد عبده الطبیقی، رئیس سازمان پزشکی قانونی عربستان سعودی.

این چهار تن از نزدیک‌ترین افراد به محمد بن سلمان به‌شمار می‌روند.

روز چهارشنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده نیز محمد بن سلمان را مسئول قتل خاشقجی خواند. او در مصاحبه با "وال‌استریت ژورنال" گفت، در ابتدا فکر می‌کرده است که اقدام ماموران عربستان سعودی در کنسولگری استانبول عملی خودسرانه بوده اما اکنون به این نتیجه رسیده است که "اگر کسی مسئول باشد خود اوست".

همان روز بن سلمان از قتل خاشقجی به عنوان "جنایتی چندش‌آور" نام برد و گفت، مجرمان به سزای اعمال خود خواهند رسید و "عدالت پیروز خواهد شد."

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید