استعفای سه وزیر بریتانیا در مخالفت با توافق‌نامه «برگزیت»

کدخبر: ۲۵۰۷۷۸
اقتصادنیوز: وزیر برگزیت و دو عضو دیگر کابینه ترزا می در مخالفت با پیش‌نویس توافق‌نامه بریتانیا با اتحادیه اروپا کناره‌گیری کردند. نخست‌وزیر بریتانیا پس از نشستی با اعضای کابینه از حمایت هیئت دولت از این پیش‌نویس خبر داده بود.
استعفای سه وزیر بریتانیا در مخالفت با توافق‌نامه «برگزیت»

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ دومینیک راب، وزیر برگزیت بریتانیا صبح پنج‌شنبه ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر) در یک پیام توئیتری اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری کرده است. او می‌گوید به این دلیل کناره‌گیری کرده که نمی‌تواند با وجدان آسوده از توافق‌های ترزا می با اتحادیه اروپا برای خروج بریتانیا از این اتحادیه حمایت کند.

راب ژوئیه امسال جانشین وزیر پیشین برگزیت، دیوید دیویس شده بود که او نیز به خاطر اختلاف نظر با نخست‌وزیر بریتانیا در مورد نحوه خروج از اتحادیه اروپا کناره‌گیری کرد.

اندکی پس از انتشار خبر استعفای وزیر برگزیت، وزیر کار بریتانیا، استر مک‌وی نیز در یک پیام توئیتری نوشت که صبح امروز به اطلاع ترزا می رسانده که به همکاری خود با کابینه او خاتمه می‌دهد.

پیش از این دو نفر، وزیر امور ایرلند شمالی در دولت بریتانیا، شایلش وارا نیز در اعتراض به پیش‌نویس توافق‌نامه برگزیت از سمت خود استعفا کرده بود. یکی از انتقادهای اصلی او به تدبیرهایی مربوط می‌شود که ارتباط ایرلند شمالی با اتحادیه اروپا پس از خروج بریتانیا را ممکن می‌کند.

ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا محسوب می‌شود و جمهوری ایرلند کشوری مستقل و عضو اتحادیه اروپا است. رسانه‌های بریتانیا از احتمال کناره‌گیری برخی دیگر از اعضای کابینه دولت محافظه‌کار این کشور خبر داده‌اند. تا کنون معاون وزیر برگزیت و چند مقام ارشد دیگر دولتی به عنوان مخالفت با توافق‌نامه خروج از اتحادیه اروپا از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند.

استعفاهای پی در پی در حالی رخ می‌دهد که نخست‌وزیر بریتانیا شامگاه چهارشنبه پس از یک نشست طولانی با اعضای کابینه اعلام کرد که دولت او از طرح پیشنهادی برای خروج از اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌کند.

ترزا می روز چهارشنبه در پارلمان این کشور ابراز اطمینان کرد که طرح خروج از اتحادیه اروپا راه رسیدن به نتیجه همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ را هموار می‌کند. در این همه‌پرسی ۵۲ درصد رای‌دهندگان به خروج از اتحادیه اروپا و ۴۸ درصد به باقی ماندن در آن رای دادند.

افزایش مخالفت با نخست‌وزیر بریتانیا

قرار است پیش‌نویس توافق‌نامه برگزیت به مجلس عوام بریتانیا ارائه و درباره آن رای‌گیری شود. شماری از نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار معتقدند شرایطی که ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپا به آن تن داده غیرقابل قبول و غیر قابل دفاع هستند.

حزب کارگر به عنوان بزرگترین حزب اپوزیسیون دولت ترزا می، استعفای اعضای کابینه، به خصوص وزیر برگزیت را نشانه فروپاشی دولت حاکم ارزیابی کرده و می‌گوید نخست‌وزیر اقتدار خود را از دست داده است.

دونالد توسک، رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه از برگزاری نشست فوق‌العاده سران ۲۷ کشور اروپایی در ۲۵ نوامبر برای تصمیم‌گیری درباره پیش‌نویس توافق‌نامه برگزیت خبر داد.

توافق‌نامه برگزیت باید به تائید پارلمان اروپا و پارلمان بریتانیا برسد. برخی از ناظران معتقدند گرچه اکثریت اعضای کابینه در نشست چهارشنبه شب از این توافق حمایت کرده‌اند، افزایش انتقادها در میان محافظه‌کاران می‌تواند موقعیت ترزا می را به خطر بیندازد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید