کشیدن سلاح به قصد رعب و وحشت، محاربه است!

کدخبر: ۲۵۲۸۳۶
اقتصادنیوز: ایجاد رعب و وحشت با سلاح سرد طبق قانون محاربه است و پرونده زورگیران هفته آینده به دادگاه می‌رود.
کشیدن سلاح به قصد رعب و وحشت، محاربه است!

بهگزارش اقتصادنیوز به نفل از، خبرگزاری تسنیم؛ دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: براساس قوانین موجود و جاری کشور، کسی که با سلاح سرد یا گرم، اقدام به ایجاد رعب و وحشت و ترساندن مردم کند، محارب محسوب شده و مجازات وی اعدام است.

دادستان تهران:

عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به تأکید رئیس قوه‌قضاییه در برخورد با جرایم خشن مخصوصا جرایمی که با استفاده از سلاح سرد مانند زورگیری رخ می‌دهد اشاره کرد و اظهار داشت: این برای دومین بار بود که رئیس قوه‌قضاییه چنین مطالبه‌ای را مطرح کردند. این کار جای تقدیر دارد که رئیس یک قوه، مطالبه‌کننده یک خواسته مردمی باشند. 

تمام متهمان حادثه زورگیری اخیر سابقه‌دار هستند

وی با اشاره به حادثه زورگیری 4 شرور در تهران، درباره آخرین وضعیت این پرونده گفت: هر 4 متهم این پرونده سابقه‌دار هستند و دارای خانواده‌های متلاشی و بیکار بوده و در یک فرآیند  مجرمانه، مرتکب جرم شده‌اند. 

ایجاد رعب و وحشت با سلاح سرد طبق قانون محاربه است

دادستان عمومی و انقلاب تهران ادامه داد: براساس قوانین موجود و جاری کشور، کسی که با سلاح سرد یا گرم، اقدام به ایجاد رعب و وحشت و ترساندن مردم کند، محارب محسوب شده و مجازات وی اعدام است. در این پرونده هم فردی که چاقو کشیده، ایجاد وحشت برای شهروندان کرده است و قطعا مجازات سنگینی در انتظار این متهمان است. ترساندن مردم با سلاح سرد و گرم از مصادیق محاربه به شمار می‌آید.

جعفری دولت‌آبادی درباره تفاوت استفاده از سلاح سرد و گرم، به سیاست‌های جنایی کشور اشاره کرد و گفت: این سیاست‌ها در هر کشور، تعیین‌کننده شیوه‌ها است. در حال حاضر دستگاه قضایی در خصوص جرایم خشن که امنیت عمومی را مختل می‌کنند سیاست خوب و روشنی دارد و آن برخورد قاطع با مجرمان است.

وی درباره دومین سیاست موجود در این زمینه اشاره کرد و افزود:‌ گام دوم ساختارهایی است که باید در این راه ایجاد شود و به همین منظور دو دادسرای شهید مقدس ویژه قتل و سرقت و همچنین دادسرایی مربوط به جرایم عربده‌کشی، چاقوکشی و موارد اینچنینی راه‌اندازی شده  است.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه نکته سوم سرعت است، گفت: مردم انتظار دارند وقتی جرمی رخ می‌دهد و به سرعت متهم دستگیر می‌شود، به سرعت هم به پرونده رسیدگی شود نه اینکه بعد از گذشت 5 سال این کار انجام شود. مانند حوادثی که در سال‌های اخیر رخ داد (سعادت‌آباد، پل مدیریت، خیابان مدنی) و به سرعت به آنها رسیدگی شد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه قوانین فعلی نقص ندارند گفت: قوانین فعلی نقصی ندارند و به ما اجازه داده  شده برای کسانی همچون سارقان مسلح، مزاحمین نوامیس یا ‌زورگیران که امنیت  جامعه را به خطر می‌اندازند، مجازات‌ سنگینی اعمال شود.

تکلیف این پرونده تا 10 روز دیگر مشخص می‌شود

جعفری دولت‌آبادی درباره روند  رسیدگی به  پرونده 4 شرور گفت: متهم اصلی این پرونده تحت عنوان محارب، تفهیم اتهام شده است؛ حداکثر تا 10 روز آینده تکلیف این پرونده مشخص می‌شود و در این مدت، سوابق آنها بررسی می‌شود تا پرونده کامل به دادگاه برود.

تفهیم اتهام محاربه به متهم ردیف اول

وی گفت: در بحث محاربه چون کشیدن سلاح مطرح بوده درباره فرد اول بازپرس پرونده اتهام محاربه را به او تفهیم کرده و  سه نفر دیگر به سرقت مسلحانه متهم شده‌اند. قانون ما به صراحت اعلام کرده که برای کسانی که با چاقو اقدام به قدرت‌نمایی و ارتکاب جرم می‌کنند مجازات اشد اعمال می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ به این سوال که معنی دستور ویژه در برخی پرونده‌ها چیست و در این موارد چگونه عمل می‌شود گفت: زمانی دستور ویژه صادر می‌شود که پای پرونده‌های ملی در میان باشد، مثل پرونده عقرب سیاه که دیدیم دادگاه متهم را تبرئه کرد اما با توجه به گزارش‌های دیگر، رئیس قوه‌قضاییه آن را بررسی کرد و بعد از گزارش‌هایی هم که دادستانی داد، در نهایت پرونده دوباره رسیدگی و نهایتا متهم به اعدام محکوم شد.

وی ادامه داد: در همه حوزه‌هایی که احساسات عمومی مردم جریحه‌دار می‌شود و امنیت مردم به خطر می‌افتد، همه دادستان‌های  سراسر کشور مکلف هستند گزارش رسیدگی به چنین پرونده‌هایی را به مراجع قضایی بالاتر از خود ارائه کنند. البته در تهران کار دیگری هم انجام شده که به واسطه آن ستاد جرایم خاص را پیش‌بینی کردیم که ماهانه با حضور افرادی مثل فرمانده پلیس تهران و برخی نهادهای دیگر جلسات منظمی تشکیل می‌شود.

دادستان تهران  افزود: هنگام وقوع این  جرایم، قانون به دادستان اجازه داده  به تمام گزارش‌ها رسیدگی کند حتی گزارش‌هایی که در کاغذی بدون نام و امضا باشد.

جعفری دولت‌آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات انجام شده برای پیشگیری از وقوع جرم، اظهار داشت: اولین مرحله در این کار،  آموزش و پرورش است که باید با آموزش‌های رشدمدارانه کودکان را با مقوله‌های مرتبط آشنا کند؛ گام دوم حضور پلیس در سطح جامعه برای برقراری امنیت و اقدامات پیشگیرانه از جرم است؛ حضور پلیس در سطح جامعه در کشورهایی مانند ایران بسیار موثر است. راه سوم استفاده از دوربین‌های مداربسته موجود در سیستم‌های شهری است که این سیستم‌ها خود عامل بازدارنده از وقوع جرم است. این دوربین‌های با تنوع تکنیکی می‌تواند مسائل مختلف را رصد کنند.

وی آخرین راه در این مسیر را صدور احکام بازدارنده اعلام کرد و افزود: صدور احکام مناسب و بازدارنده، برای پیشگیری از وقوع جرم، مناسب است و اگر اینگونه نباشد و حکم ضعیفی صادر شود، باعث تکرار وقوع جرم خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در پایان با بیان اینکه دستگاه قضایی امروز خود را برای مطالبه خواست‌های مردمی آماده کرده است گفت: این اطمینان را به مردم می‌دهیم که در دستگاه قضایی با اقتدار، توانمندی  و با همکاری پلیس، مبارزه با شرارت و جرایم مخل امنیت را ادامه خواهیم داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید