وزیر نفت عراق: برای جایگزین کردن گاز ایران ۲ سال زمان نیاز داریم!

کدخبر: ۲۵۴۸۳۳
اقتصادنیوز: ثامر غضبان وزیر نفت عراق روز پنجشنبه در حاشبه اجلاس اوپک گفت که کشورش به دستکم ۲ سال زمان نیاز دارد تا جایگزی برای واردات گاز ایران پیدا کند.
وزیر نفت عراق: برای جایگزین کردن گاز ایران ۲ سال زمان نیاز داریم!

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از یورونیوز؛ عراق از جمله کشورهایی است که مشتری گاز ایران به شمار می رود و روابط اقتصادی گسترده ای با تهران دارد. همچنین تهران روابط ویژه‌ای با گروههای شیعه عراق دارد و کمک ایران برای مبارزه با داعش باعث افزایش نفوذ ایران در عراق شده است.

تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران از کشورهای وارد کننده و نفت و گاز از ایران می خواهد واردات نفت و گاز از ایران را متوقف کنند. واشنگتن استتثناهای ۶ ماهه‌ای برای برخی از کشورها در نظر گرفته است به این شرط که این کشورها تلاش کنند به مرور وارداتشان از ایران را قطع کنند.

از سوی دیگر شبکه سی‌ان‌بی‌سی گزارش داده است که ممکن است عراق تصمیم بگیرد از اوپک خارج شود. تصمیم برخی کشورهای عضو اوپک برای کاهش تولید نفت باعث نارضایتی بغداد است و اگر اعضای اوپک برای کاهش تولید به توافق برسند ممکن است عراق گزینه خروج از اوپک را مورد بررسی قرار دهد.

پیش از این قطر از اوپک خارج شده است و مایک کوهن رئیس بخش تحقیقات بازار انرژی در بانک بارکیلز گفته که ممکن است عراق هم مانند قطر از اوپک خارج شود.

عراق دومین تولید کننده نفت پس از عربستان سعودی در بین کشورهای عضو اوپک است. این کشور در ماه اکتبر سال جاری روزانه ۴.۷ میلیون بشکه نفت تولید کرده است.

بیش از ۹۰ درصد درآمد عراق به نفت وابسته است و در وضعیتی که نارضایتی در این کشور از وضعیت اقتصادی بویژه در منطقه بصره افزایش یافته است، مقامات بغداد نمی خواهند از تولید نفت بکاهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید