هراس ترامپ از استیضاح دموکراتیک؟

کدخبر: ۲۵۵۸۷۴
اقتصادنیوز: رییس­ جمهوری ایالات متحده به شدت از استیضاح شدن نگران است. این را یک منبع نزدیک به رییس­ جمهوری آمریکا اعلام کرد که می­ گوید ترامپ استیضاح را به چشم یک احتمال بالقوه می ­بیند. به گزارش سی­ ان ­ان، اما این منبع گفته است که ترامپ یقین ندارد که حتما این امر به ­وقوع خواهد پیوست یا نه.
هراس ترامپ از استیضاح دموکراتیک؟

به گزارش اقتصادنیوز، جری نادلر، دموکرات و رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به پرونده مایکل کوهن، وکیل پیشین و شخصی ترامپ گفت: ترامپ در مرکز یک تقلب بزرگ قرار دارد. این اتهامات به استیضاح می‌انجامد.

هم چنین یک منبع نزدیک دیگر به رییس­ جمهوری آمریکا، ترامپ بر این باور است پس از اینکه دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را به دست آوردند، استیضاح ترامپ یک احتمال واقعی است. یک منبع دیگر اعلام کرد: دستیاران ترامپ معتقدند تنها مساله‌ای که می‌تواند ترامپ را به استیضاح سوق دهد، اتهامات مربوط به دست داشتن ترامپ در نقض قوانین مالی کمپین انتخباتی در پرونده کوهن است. در عین حال مقامات کاخ سفید اعلام کردند، آنها اعتقادی ندارند که تحقیقات رابرت مولر نماینده ویژه آمریکا در تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ باعث استیضاح ترامپ شود.

دادستان‌های فدرال آمریکا اخیرا در یک سند قانونی از ترامپ با لفظ «شخص شماره ۱» یاد کرده و به این مساله اشاره داشتند که ترامپ در زمان کمپین ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به مایکل کوهن وکیل شخصی سابق خود دستور داده تا به صورت غیرقانونی به دو زنی که مدعی داشتن رابطه جنسی با او بوده‌اند، پول بدهد. این نخستین بار است که دادستان‌ها چنین اتهاماتی را علیه ترامپ مطرح می‌کنند.

دموکرات ­ها معتقدند که تخلفات ترامپ در حد استیضاح شدن است و می­تواند پس از پایان دوره­اش در کاخ سفید او را راهی زندان کند. جری ندلر تاکید می­کند که اگر این اتهامات ثابت شود ترامپ باید استیضاح شود.

مایکل کوهن، وکیل شخصی دونالد ترامپ در اولین اعترافات خود در ماه سپتامبر اعتراف کرد که از سوی ترامپ دستور داشته است تا به دو زنی که وی با آنها ارتباط جنسی داشته حق السکوت پرداخت کند. در دادگاه روز جمعه نیز دادستان­ های فدرالی نیویورک بر روی این موضوع متمرکز شده بودند و این یک جرم سنگین برای کوهن نیز به حساب می­آید. چرا که ترامپ و کوهن قوانین مالی کارزارهای انتخاباتی را نقض کرده ­اند.

ترامپ احتمال می­دهد که پروسه استیضاح در مجلس نمایندگان کلید بخورد اما می­داند که این استیضاح با توجه به دست بالای جمهوری ­خواهان در سنا رای نخواهد آورد.

یک منبع به سی­ان­ان گفت که تخلف مالی در کارزار انتخاباتی، اتهام چندان قدرتمندی نیست که بتواند نمایندگان سنا را مجاب کند که ترامپ را عزل کنند. این در حالی است که برخی می­گویند مولر احتمالا موارد دیگری هم عیله دونالد ترامپ داشته باشد که تاکنون رو نکرده است.

بحث احتمال استیضاح ترامپ در شرایطی مطرح می­شود که رییس­جمهوری آمریکا از آینده سیاسی دولت خود هم به شدت عصبانی است. در حالی که دونالد ترامپ و نیک آیرز برای جانشینی جان کلی، رییس کارکنان کاخ سفید مذاکره می­کنند، ترامپ به نیک آیرز یک کار سپرده و از وی خواسته است که دست به ارزیابی کارکنان بخش غربی کاخ سفید (اداری) بزند.

ترامپ نگران است که پس از تعطیلات ژانویه چه بلایی سر دولتش خواهد آمد. او برای دادستانی کل باید رای اعتماد از سنا بگیرد و همچنین یک جانشین برای جان کلی انتخاب کند.

مذاکرات ترامپ با نیک آیرز بر سر همین مساله است و هر روز خبرهای متناقضی از پذیرش این سمت از سوی نیک آیرز شنیده می­شود. این موارد با بازگشت طرح مالیاتی ترامپ برای بررسی بیشتر و درخواست برای واکاوی سیاست­ های رییس­ جمهوری ایالات متحده همزمان شده است. در عین حال بی­تمایلی آیرز برای پذیرش شغل جان کلی، مشکلات دونالد ترامپ را مضاعف کرده است. شنیده­ها حکایت از این دارد که ترامپ از آیرز خواسته است برنامه ه­ای دو ساله (تا پایان دوره ­اش) بدهد اما او می­گوید که حاضر به دادن این تعهد نیست و حتی گفته است که تنها حاضر است موقت این پست را قبول کند تا در دوره انتقال ترامپ یک فرد مناسب پیدا کند.

چندین منبع آشنا با فرایند انتخاب رییس کارکنان کاخ سفید می­گویند که ترامپ به شدت از فرایند چانه­زنی با آیرز خسته و درمانده شده است. یکی از منابع ترامپ را «فوق­ العاده عصبانی» توصیف کرد و گفت که وی فکر می­کند مورد استهزا قرار گرفته است. این در حالی است که گفته می­شود این ضعف ترامپ بوده که هیچ مورد جایگزین برای این مساله نداشته است. هر چند روز دوشنبه نام دو تن به عنوان جانشینان احتمالی کلی مطرح شد اما ترامپ بر روی انتخاب نیک آیرز اصرار دارد.

آیرز قصد دارد همچنان در تیم مایک پنس باقی بماند. او رییس کارکنان مایک پنس به حساب می­آید و همپای معاون رییس­جمهوری در پایان سال از کاخ سفید بیرون خواهد رفت تا به­دنبال تامین مالی و مسایل انتخابات مجدد بروند.

ترامپ پیشتر در یک جلسه خصوصی به حاضران گفته بود که ی به­دنبال یک رییسی برای کارکنان کاخ سفید می­گردد اهداف موجود در بخش غربی کاخ سفید را تغییر دهد. او البته مشخصا نگفته است که به­دنبال چه نوع تغییراتی در بخش غربی کاخ سفید است.

افت محبوبیت ترامپ

نظرنسجی سی­ان­ان نشان می­دهد با بالا گرفتن درگیری ترامپ و مولر، محبوبیت ترامپ به 29 درصد رسیده است. این میزان از محبوبیت او را به پیش از ماه ژوئن باز می­گرداند. این نظرسنجی که روز پنجشنبه انجام گرفته نشان می­دهد که پس از اعترافات کوهن و مانافورت، محبوبیت ترامپ افت داشته است.

ترامپ اوایل هفته جاری اعلام کرد که پرونده ه­ای که مولر در حال پیش بردنش است در مسیر اشتباهی قرار دارد و گفت که می­خواهد آن را تعطیل کند. اما بازی این پرونده از زمانی عوض شد که کوهن اعتراف کرد که به دستور مستقیم خود ترامپ به دو زنی که ترامپ با آنها ارتباط داشته، حق­ السکوت پرداخت کرده است.

هر چند که محبوبیت ترامپ کاهش داشته، ایضا چنین مساله ­ای نیز برای مولر رخ داده است. محبوبیت مولر در ماه ژوئن در حدود 48 درصد بود اما در نظرسنجی اخیر به 43 درصد رسیده است. میزان محبوبیت مولر در ماه اکتبر در بخش حزبی به ترتیب در دموکرات­ها 71 و در میان جمهوری­خواهان 21 درصد بوده است. البته محوببیت ترامپ در میان جمهوری­ خواهان همچنان 51 درصد است و در میان مستقل­ها به 26 درصد رسیده است. این رقم در میان دموکرات­ها 15 درصد است.

در این نظرسنجی اما 54 درصد گفته ­اند آنچه ترامپ در مورد تحقیقات روسیه گفته اشتباه است و کسانی که گفته وی را تایید کرده­ اند به 36 درصد می ­رسند. همچنین کسانی که در این نظرسنجی شرکت­ کرده ­اند 59 درصدشان گفته ­اند که ترامپ به موجب این تحقیقات بی­ اعتبار خواهد شد و 35 درصد گفته ­اند با این تخقیقات ترامپ بی­اعتبار نخواهد شد.  با این حال نیمی از مردم آمریکا نیز بر این باورند که تحقیقات مولر هر چند تاثیر ضمنی بر مدیریت ترامپ خواهد داشت اما به محکومیت وی منجر نخواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید