اردوغان: عملیات نظامی در شرق فرات به زودی آغاز می‌شود

کدخبر: ۲۵۶۰۸۱
اقتصادنیوز: رئیس جمهوری ترکیه خبر داد که ارتش این کشور در چند روز آینده عملیات جدیدی علیه "یگان‌های مدافع خلق" در شمال سوریه آغاز خواهد کرد. در این منطقه سربازان آمریکایی مستقرند و خطر رویارویی ارتش ترکیه و این سربازان وجود دارد.
اردوغان: عملیات نظامی در شرق فرات به زودی آغاز می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه، ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) در اجلاس صنایع دفاعی این کشور در کاخ "بش‌تپه" آنکارا خبر داد که ارتش این کشور به زودی علمیات نظامی جدیدی در شمال سوریه آغاز خواهد کرد. رئیس جمهوری ترکیه گفت: «ارتش ترکیه منطقه شرق فرات را از چنگال تروریست‌های جدایی‌طلب آزاد خواهد کرد.»

منظور اردوغان از "تروریست‌های جدایی طلب" یگان‌های مدافع خلق و یا همان "ی پ گ" شبه‌نظامیان کرد است که در شرق فرات مستقر شده و تحت حمایت نظامیان آمریکا قرار دارد.

دولت ترکیه شبه‌نظامیان ی‌پ‌گ را شاخه سوری حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و تهدیدی علیه حاکمیت این کشور قلمداد می‌کند. آمریکا اما ی‌پ‌گ را متحدی برای مبارزه با داعش می‌داند و با وجود اعتراض آنکارا، از این گروه با پشتیبانی هوایی، واحدهای کماندویی و ارسال اسلحه حمایت می‌کند.

گفتنی است که اتحادیه اروپا و آمریکا تنها حزب کارگران کردستان را در فهرست سازمان‌های تروریستی وارد کرده‌اند نه یگان‌های مدافع خلق را.

اردوغان گفت ترکیه هیچ دشمنی با دولت آمریکا و سربازان این کشور در سوریه ندارد و این عملیات متوجه آنها نخواهد بود. رئیس جمهوری ترکیه اگرچه تاریخ دقیق عملیات نظامی ارتش این کشوررا اعلام نکرد ولی گفت که این حمله "درچند روز آتی" و "در شرق فرات" انجام خواهد گرفت.

خطر رویارویی ارتش ترکیه و سربازان آمریکایی

اخیرا نظامیان آمریکایی با وجود مخالفت ترکیه برخی پست‌های بازرسی در مرز سوریه با ترکیه بر پا کرده‌اند. اردوغان گفت که آمریکا در نقاط بازرسی و در شرق فرات هدفی جز "حفاظت از تروریست‌ها در مقابل ترکیه" ندارد.

اگر حمله ارتش ترکیه به شمال سوریه عملی شود این پست‌های بازرسی در موقعیت خطرناکی قرار می‌گیرند و عملا سربازان دو کشورعضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در مقابل هم قرار می‌دهد.

ترکیه تاکنون دو عملیات نظامی در منطقه الباب و عفرین در شمال سوریه علیه نیروهای یگان‌های مدافع خلق انجام داده و این گروه را از مناطق یاد شده بیرون رانده است. در این مناطق اما نیروهای آمریکایی مستقر نبودند. حال اگر عملیاتی که اردوغان اعلام کرده عملی شود ارتش ترکیه در مقابل سربازان آمریکایی قرار می‌گیرد. در این مناطق بیش از دو هزار سرباز آمریکایی و هزاران شبه نظامی کرد مستقر هستند.

اردوغان در بخش دیگری از سخنرانی خود ضمن اشاره به موضوع منبج گفت که ترکیه تاکنون با آمریکا در این باره به نتیجه‌ای نرسیده‌است. او تاکید کرد که آمریکا در منبج از تاکتیک به تعویق انداختن و زمان خریدن استفاده می‌کند.

رئیس جمهوری ترکیه "اتهام تضعیف مبارزه با داعش توسط ترکیه" را هم رد کرد و گفت اگر مسئله این است ما حاضریم عناصر داعش را بلافاصله خنثی کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید