بانکدار باسابقه آلمانی سرپرستی کانال مالی اروپا با ایران را بر عهده می‌گیرد

کدخبر: ۲۶۵۸۰۶
یک بانکدار با سابقه آلمانی سرپرستی "سازوکار ویژه مالی" اتحادیه اروپا برای مبادلات بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران را برعهده گرفت. این نهاد مالی با نام "ابزار حمایت از مبادلات تجاری" قرار است رسما کار خود را آغاز کند.
بانکدار باسابقه آلمانی سرپرستی کانال مالی اروپا با ایران را بر عهده می‌گیرد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ وظیفه دشوار هماهنگ کردن مبادلات بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اروپایی به پر فیشر، بانکدار با سابقه آلمانی محول شده است. وظیفه‌ای که برای این بانکدار با سابقه می‌تواند دردسرساز هم باشد.

خبر تعیین سرپرستی "سازوکار ویژه مالی" اتحادیه اروپا برای نجات توافق هسته‌ای با ایران از سوی سایت خبری "اشپیگل آنلاین" منتشر شده است. "اشپیگل‌آنلاین" این خبر را با رجوع به اطلاعات خود رسانه‌ای کرده است.

سایت خبری یاد شده روز پنجشنبه ۱۱ بهمن (۳۱ ژانویه) خبر تعیین پر فیشر برای وظیفه سرپرستی نهاد یاد شده را منتشر کرده است.

پیش از آن، خبرگزاری آلمان با انتشار گزارشی از آغاز فعالیت این نهاد مالی خبر داده بود. بر اساس گزارشی که از سوی خبرگزاری آلمان منتشر شده بود، قرار بر این است که شروع رسمی کار این نهاد ویژه مالی در جلسه روز پنجشنبه ۳۱ ژانویه وزیران امور خارجه  کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بخارست اعلام شود.

"سازوکار ویژه مالی" اتحادیه اروپا برای ممکن ساختن مبادلات بازرگانی ایران و کشورهای اروپایی را از این پس "اینستکس" می‌نامند. به این ترتیب، سرپرستی اینستکس برعهده پر فیشر، بانکدار با سابقه آلمانی خواهد بود.

اینستکس "Instex" مخفف عبارت "Instrument in Support of Trade Exchanges" (ابزار حمایت از مبادلات تجاری) است. وظیفه این نهاد ارائه مشاوره به شرکت‌های اروپایی و همچنین ممکن ساختن مبادلات تجاری بین این شرکت‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران در فراسوی سوئیفت و تحریم‌های بانکی است.

افزون بر آن، این نهاد بر تجارت با ایران نظارت خواهد داشت و مانع از مبادلات تجاری غیرقانونی با ایران می‌شود. در شورای نظارت اینستکس دیپلمات‌های ارشد سه کشور آلمان، بریتانیا و فرانسه حضور دارند.

میگوئل برگر، رئیس بخش اقتصادی وزارت امور خارجه آلمان در این شورا عضویت دارد. سیمون مک‌دانلد، رئیس بخش خدمات دیپلماتیک بریتانیا در وزارت امور خارجه این کشور و موریس گوردو مونتان، سفیر پیشین فرانسه در پکن نیز از دیگر اعضای این شورای نظارت هستند.

در نگاه کلی، شرکت‌های اروپایی می‌توانند هر کالایی را که مشمول تحریم‌ها نگردند، به ایران صادر کنند. مشکل اما  اینجاست که تقریبا هیچ بانکی در اروپا حاضر به انجام تراکنش‌های مالی با جمهوری اسلامی نیست. عدم تمایل بانک‌ها به معاملات بانکی با ایران ریشه در نگرانی آن‌ها از مجازات‌های احتمالی از سوی دارد.

"ابزار حمایت از مبادلات تجاری" دقیقا برای ممکن ساختن مبادلات بازرگانی با ایران پیش بینی شده است.

در همین رابطه، ریچارد گرنل، سفیر ایالات متحده آمریکا در آلمان بار دیگر شرکت‌ها و افرادی را که بخواهند تحریم‌های ایران را دور بزنند، تهدید به مجازات کرده است.

از این‌رو، احتمال اینکه پر فیشر و همچنین اعضای شورای نظارت اینستکس نیز مجازات شوند، بسیار قوی ارزیابی شده است. یکی از مجازات‌های این افراد، سلب حق فعالیت اقتصادی در آمریکا اعلام شده است.

گرچه پر فیشر و اعضای شورای نظارت اینستکس پاسپورت دیپلماتیک دارند و از این بابت از مصونیت حقوقی برخوردارند، اما آمریکا می‌تواند با اعلام آن‌ها به عنوان "افراد نامطلوب" مانع از سفرشان به آمریکا گردد.

پر فیشر برای مدت شش ماه سرپرستی "ابزار حمایت از مبادلات تجاری" را برعهده خواهد داشت. او ۲۹ سال سابقه بانکداری دارد و در پست‌های مختلف کومرتس‌بانک آلمان فعالیت کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید