محور اصلی نشست ورشو چیست؟

کدخبر: ۲۶۸۰۸۲
اقتصاد نیوز: با آنکه دولت آمریکا قبلاً اعلام کرده نشست ورشو قصد تمرکز صرف بر یک کشور را ندارد، سی‌ان‌ان گزارش داده ایران مهم‌ترین محور بحث نشست وزارتی روز پنجشنبه در این شهر خواهد بود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فارس، آمریکا و لهستان روز پنجشنبه در ورشو میزبانی نشستی درباره مسائل غرب آسیا را بر عهده خواهند داشت که قبلاً اعلام شده بررسی طیف گسترده‌ای از مسائل امنیتی منطقه را در دستور کار دارد.   

با وجود این، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گزارش داد انتظار می‌رود مسئله ایران که علاوه بر ایجاد تنش در روابط آمریکا و متحدان اروپایی به بروز انشقاق در داخل دولت آمریکا هم منجر شده، اصلی‌ترین محور این نشست باشد. 

نخستین جنجال در این نشست را چهارشنبه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی آفرید. حساب کاربری نتانیاهو در توئیتر به نقل از او نوشت اهمیت نشست ورشو در آن است که اسرائیل و کشورهای عربی فرصت دارند درباره «پیشبرد منافع مشترک در زمینه جنگ با ایران» بحث کنند. 

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی ساعاتی بعد این توئیت را حذف و عبارت «جنگ با ایران» را با عبارت «مبارزه با ایران» جایگزین کرد؛ سی‌ان‌ان نوشته علی‌رغم این، جای تردید اندکی وجود دارد که ایران محوری‌ترین مسئله نشست وزراتی روز پنجشنبه خواهد بود.

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته گفته بود تمرکز نشست ورشو روی مسئله ایران خواهد بود. واشنگتن، تنها اندکی بعد که با استقبال اندک کشورهای اروپایی برای حضور در این نشست مواجه شد، از این موضع عقب‌نشینی کرد و گفت که دستور کار نشست را به مسائل گسترده‌تری تغییر داده است. 

سخنرانی معاون ترامپ

مقام‌های دولت آمریکا به «سی‌ان‌ان» گفته‌اند «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی روز پنجشنبه خود از ایران انتقاد خواهد کرد و «این پیام را به حاضران در جلسه خواهد رساند که اگر در کنار ما باشید، در کنارتان خواهیم بود.»

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در یک جلسه توجیهی با خبرنگاران در واشنگتن گفت که در نشست ورشو، «ایران قطعاً یکی از مسائل کلیدی است» و رایزنی‌ها بر نفوذ این کشور در خاورمیانه متمرکز خواهد بود.

داشتن دستور کار درباره یک کشور اما کمکی به از بین رفتن ابهام در نتایج مورد از این نشست نمی‌کند. «آذیتا راجی»، سفیر سابق آمریکا در سوئد به سی‌ان‌ان گفت: «هنوز معلوم نیست آمریکا می‌خواهد از نشست ورشو چه چیزی به دست بیاورد. آیا قرار است با ایجاد یک ائتلاف اروپایی-آمریکایی برای مبارزه با نفوذ ایران، مخالفت‌های اروپا با ایران پررنگ شود؟ یا اینکه قرار است به صلح در خاورمیانه پرداخته شود؟»

وی اضافه کرد: «در هر دو حالت، داشتن دستورکارهایی این چنین بلندپروازانه به دلیل عدم حضور کشورهای اروپایی که نشانه همراهی ضعیف متحدانمان با ما است شکست خواهند خورد.» 

برخی از کشورهای اروپایی از اعزام مقام‌های ارشد خود به ورشو خودداری کرده‌اند. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید