تمهیدات اروپا برای جلوگیری از حملات تروریستی

کدخبر: ۲۶۹۵۶۹
اقتصاد نیوز: کشورهای اروپایی به منظور شناسایی تروریست ها و جلوگیری از بروز حملات تروریستی احتمالی، مدارک شناسایی تمامی شهروندان را مجهز به بخش شناسایی اثر انگشت می کنند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، نشریه اتریشی اشتاندارد سه شنبه شب از تلاش کشورهای اروپایی برای جلوگیری از وقوع حملات تروریستی احتمالی، پس از بازگشت اعضای پیشین گروه تروریستی داعش به این کشورها خبر داد. 

بر این اساس اعضای اتحادیه اروپا با هدف شناسایی دقیقتر تروریست ها و افراد خطرناک، مدارک شناسایی جدیدی طراحی می کنند که حاوی اطلاعات اثر انگشت خواهد بود. 

هدف از این اقدام که در نشست روز سه شنبه مقامات کشورهای اروپایی و اعضای پارلمان اروپا مورد توافق قرار گرفته، کارامد کردن مدارک شناسایی با تعریف استانداردهای ایمن تر است. 

در این طرح اثر دو انگشت هر فرد در یک تراشه دیجیتالی بر روی کارت شناسایی که به شکل کارت اعتباری است، هک می شود. 

این کارتها حاوی یک قطعه عکس از دارنده آن و قابل خواندن با دستگاه بوده و بین 5 تا 10 سال اعتبار خواهند داشت. 

در حال حاضر در برخی کشورها مانند آلمان، دادن اثر انگشت برای استفاده بر روی مدارک شناسایی اختیاری است. اما استاندارد تعریف شده از سال 2007، این موضوع را برای گذرنامه ها اجباری کرده است. 

طرح مذکور پس از تصویب در پارلمان اروپا و تایید از سوی کشورهای اروپایی، تا دو سال آینده قابل اجرا خواهد بود. 

پس از مطرح شدن درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از کشورهای اروپایی برای پذیرش و محاکمه اسیران غیر عرب و اروپایی داعش، سرنوشت اعضای پیشین این گروه تروریستی بین اروپایی ها بحث‌های زیادی را ‌برانگیخته و موجب نگرانی مقامات این کشورها شده است.

این در حالی است که وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان به درخواست توییتری «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا واکنش منفی نشان دادند.

ماس گفت: «این مسئله قطعا به آن سادگی ها که مردم آمریکا تصور می کنند، نیست.»

«کارین کنایسل» همتای اتریشی وی نیز گفت که آزاد کردن مبارزان خارجی که توسط ائتلاف بین المللی و جنگجویان کُرد دستگیر شده اند، «به نفع هیچکس نخواهد بود.»

پیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان نیز در رد این طرح گفت: «باید همت اصلی خود را بر جلوگیری از بازگشت (این زندانی ها) به اروپا بگذاریم.»

«ژان اسلبورن »وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز از این که ترامپ این مسئله را در توییتر مطرح کرده، انتقاد کرد و گفت: «اگر میخواهیم به راه حلی عاقلانه دست یابیم، باید در این باره گفتگو کنیم نه این که برای هم توییت بفرستیم. چنین چیزی معقول نیست.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید