ترامپ به پمپئو دستور داد به عروس داعشی اجازه بازگشت داده نشود

کدخبر: ۲۶۹۵۸۰
اقتصاد نیوز: دونالد ترامپ می‌گوید شخصا به مایک پومپئو دستور داده که به هدی مثنی دختری که چهار سال پیش از آلاباما آمریکا به سوریه رفت اجازه بازگشت داده نشود. این در حالی است که خانواده مثنی می‌گویند دخترشان متولد آمریکاست و باید به همراه فرزند ۱۸ ماهه خود به کشور بازگردد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هم با صدور بیانیه‌ای گفت: هدی مثنی یک آمریکایی نیست. او هیچ مبنای قانونی هم برای سفر به آمریکا ندارد. او نه پاسپورت آمریکایی دارد و نه حق درخواست پاسپورت آمریکایی را دارد و نه ویزای ورود به ایالات متحده را. ما همچنان به شهروندانمان هشدار می‌دهیم که به سوریه سفر نکنند.

ساعتی پس از این بیانیه وزیرخارجه، هم دونالد ترامپ در توییتر از دستور مستقیم خود برای ممانعت از ورود مثنی خبر داد.

این در حالی است که خانواده هدی مثنی می‌گویند او متولد خاک آمریکا است و در سال 1994 در ایالت نیوجرسی به دنیا آمده و با پاسپورت آمریکایی خود چهار سال پیش به ترکیه و پس از آن به سوریه رفته است.

هدی مثنی در آن زمان ۲۰ سال داشت و در ایالت آلاباما دانشجو بود. او به خانواده خود گفته بود برای یک پروژه دانشگاهی به ترکیه می‌رود.

داستان هدی مثنی بسیار شبیه شمیمه بیگم، دختر دبیرستانی بریتانیایی است که درخواست او هم برای بازگشت به بریتانیا از سوی وزارت خارجه این کشور رد شده است.

شمیمه بیگم در سال ۲۰۱۵ به همراه دو دوست دبیرستانی خود به ترکیه و سپس سوریه رفت. آنجا با شبه‌نظامیان داعش ازدواج کرد و اکنون در پایگاهی در شمال سوریه که تحت کنترل کردهاست زندانی و بلاتکلیف است. شمیمه همین چند روز پیش یک پسر به دنیا آورده و به بی‌بی‌سی گفته قصد دارد به بریتانیا بازگردد و در آرامش کودکش را بزرگ کند.

هدی مثنی هم در دوران حضور میان داعشیان سه بار به عقد شبه‌نظامیان در آمده و اکنون یک پسر ۱۸ ماهه دارد.

در همین حال، حسن شیبلی، وکیل خانواده مثنی گفته "مضحک" است که ترامپ از کشورهای اروپایی خواسته شهروندان داعشی خود را بپذیرند و "حالا که نوبت به شهروندان آمریکایی رسیده بازی در می‌آورد."

او به شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفته: دولت ترامپ تلاش نادرستی را برای سلب تابعیت شهروندان خودش آغاز کرده است.

این وکیل خانواده مثنی تاکید کرده: هدی مثنی شهروند آمریکاست و پاسپورت معتبر آمریکایی دارد. او اکتبر سال ۱۹۹۴ در شهر هکنسک نیوجرسی به دنیا آمده؛ یک ماه پس از آن که پدرش از پست دیپلماتیک خود جدا شد.

آن طور که رسانه‌های آمریکا گزارش کرده‌اند پدر هدی مثنی در مقام یک دیپلمات از یمن به آمریکا آمده اما سپس مقیم آمریکا شده و چند سال بعد شهروند این کشور شده است.

برخی از ناظران می‌گویند اگر در هنگام تولد هدی پدر او یک دیپلمات بوده، هدی شهروند آمریکا محسوب نخواهد شد چرا که مطابق قانون دیپلمات‌ها با وجود حضور در خاک ایالات متحده، همچنان مشمول قوانین کشور متبوع خود می‌شوند.

اما وکیل خانواده مثنی می‌گوید پدر هدی یک ماه پیش از تولد او از پست دیپلماتیک خود استعفا داده و به عنوان یک مقیم آمریکا در این کشور مانده است.

همزمان روزنامه نیویورک تایمز می گوید ویدئویی از هدی مثنی پس از ورود به سوریه وجود دارد که او در آن پاسپورت آمریکایی خود را نشان می‌دهد.

هدی مثنی پس از پیوستن به داعش بارها در شبکه‌های اجتماعی به نفع این گروه تبلیغ کرد و حتی آن طور که گزارش شده در یکی از این ویدئوهای تبلیغی داعش، خواستار کشتن آمریکایی‌ها شده بود.

اما اکنون در یک مصاحبه با شبکه ای‌بی‌سی هدی گفته به شدت از کرده خود پشیمان است و قبول دارد که توسط داعش شستشوی مغزی شده بوده و اکنون حاضر است برای محاکمه به آمریکا بازگردد.

از هدی مثنی، شمیمه بیگم و چند زن دیگر که از کشورهای غربی به داعش پیوستند تحت عنوان "عروسان داعش" یاد می‌شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید