ناخشنودی ترامپ از لغو مجازات اعدام در ایالت کالیفرنیا

کدخبر: ۲۷۳۶۴۳
جرم و جنایت در کالیفرنیا بیش از سایر ایالت‌های آمریکا است. به‌رغم آن، فرماندار ایالت کالیفرنیا مجازات اعدام را اقدامی غلط و در عین حال مخالف ارزش‌های یک جامعه متمدن می‌داند. ترامپ از این بابت ابراز ناخرسندی کرده است.
ناخشنودی ترامپ از لغو مجازات اعدام در ایالت کالیفرنیا

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ گوین نیوسام، فرماندار ایالت کالیفرنیا اعلام کرده است که مجازات حکم اعدام در این ایالت لغو می‌شود. به این ترتیب تعداد ایالت‌هایی که با اجرای مجازات اعدام مخالفت کرده‌اند، به بیست ایالت افزایش یافته است.

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی خبر از امضای فرمان لغو مجازات اعدام در ایالت کالیفرنیا در روز چهارشنبه ۲۲ اسفند (۱۳ مارس) داده است.

لغو مجازات اعدام در کالیفرنیا با توجه به آمار جرم و جنایت در این ایالت اهمیت زیادی دارد. کسانی که به اتهام جنایت در زندان‌های این ایالت به‌سر می‌برند بیش از هر ایالت دیگر آمریکا است.

بر اساس آمار منتشر شده یک چهارم متهمان به قتل در آمریکا در زندان‌های این ایالت به‌سر می‌برند.

مخالفت با مجازات اعدام

فرماندار ایالت کالیفرنیا در مخالفت با مجازات اعدام گفته است به باور او «کشتن عامدانه یک نفر، اقدامی خطا است.»

نیوسام تاکید کرده است که اجرای مجازات اعدام با ارزش‌هایی که ایالت کالیفرنیا برای خود قائل است، ناسازگار بوده و چنین مجازاتی با مختصات یک جامعه متمدن مغایرت دارد.

فرماندار ایالت کالیفرنیا تاکید کرده است که او سال‌هاست که با مجازات اعدام مخالف است و در ایالتی که فرماندهی آن با اوست، مجازات اعدام اجرا نخواهد شد.

مجازات اعدام در کالیفرنیا

حتی پیش از اعلام مخالفت نیوسام با اجرای مجازات اعدام، احکام مربوط به این مجازات سال‌هاست که در این ایالت اجرا نمی‌شود.

آخرین باری که مجازات اعدام در ایالت کالیفرنیا اجرا شده است، به سال ۲۰۰۶ بازمی‌گردد. از زمان اجرای مجدد مجازات اعدام در این ایالت در سال ۱۹۷۶ تا سال ۲۰۰۶، مجموعا ۱۳ زندانی اعدام شده‌اند.

نیوسام که در شمار اعضای حزب دموکرات آمریکا است، کار خود را به‌عنوان فرماندار ایالت کالیفرنیا از ژانویه سال جاری آغاز کرده است.

فرماندار جدید ایالت کالیفرنیا اعلام کرده است که سلول اعدام در زندان کوینتین شهر سانفرانسیسکو تعطیل خواهد شد.

ترامپ و لغو مجازات اعدام در کالیفرنیا

لغو مجازات اعدام در ایالت کالیفرنیا ناخشنودی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را در پی داشته است. ترامپ با انتشار یک پست توییتری، لغو مجازات اعدام در آن ایالت را پشتیبانی از "قاتلان بی‌رحم" دانسته است.

ترامپ گفته است این تصمیم برخلاف میل و خواست مردم کالیفرنیا صورت گرفته است. رئیس جمهوری آمریکا در عین حال تاکید کرده است که «دوستان و خویشاوندان قربانیان همیشه فراموش‌شده از این تصمیم خرسند نیستند.»

رئیس جمهوری آمریکا گفته است که این ناخشنودی تنها محدود به آن‌ها نمی‌شود و او نیز از این بابت ناخرسند است.

باید یادآور شد که تعداد موارد اجرای مجازات اعدام در آمریکا ظرف دو دهه گذشته به گونه‌ای مستمر کاهش یافته است.

به عنوان نمونه در سال ۱۹۹۹ بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان عفو بین‌الملل مجموعا ۹۸ نفر در آمریکا اعدام شده بودند. این در حالی است که تعداد افرادی که در سال گذشته میلادی اعدام شده‌اند، ۲۵ نفر بوده است. در سال جاری نیز، تا کنون سه نفر در آمریکا اعدام شده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید