ترامپ: با بریتانیا قرارداد تجارت آزاد می‌بندیم

کدخبر: ۲۷۳۷۰۳
پارلمان بریتانیا در آستانه تصمیم‌گیری است که آیا تعویق برگزیت کوتاه‌مدت باشد یا طولانی‌مدت. در این میان رئیس جمهوری آمریکا هم پا به میدان نهاده و گفته که آماده است با بریتانیا قرارداد تجارت آزاد را امضا کند.
ترامپ: با بریتانیا قرارداد تجارت آزاد می‌بندیم

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ دونالد ترامپ با ارسال یک پیام توییتری به بحث داغ برگزیت پیوست. او روز پنجشنبه، ۱۴ مارس (۲۳ اسفند) در توییتی در آستانه رای‌گیری پارلمان بریتانیا درباره تعویق برگزیت نوشت که دولت او آماده است با بریتانیا یک قرارداد گسترده تجارت آزاد امضا کند. به گفته ترامپ ظرفیت این قرارداد بی حد و حصر خواهد بود.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، دومین شکست سنگین خود را در روند برگزیت روز چهارشنبه، ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) تجربه کرد. او همه تلاش خود را به کار گرفته بود تا نمایندگان پارلمان را برای موافقت با قرارداد برگزیت مجاب کند؛ تلاشی که نتیجه نداد.

حال مجلس عوام روز پنجشنبه، ۱۴ مارس (۲۳ اسفند) درباره درخواست تعویق برگزیت از طرف ترزا می، نخست وزیر بریتانیا،  رایزنی می‌کند. بسیاری از طرفداران می فکر می‌کنند که برنامه نخست وزیر برای برگزیت برای بار سوم رای نخواهد آورد.

انتظار می‌رود پارلمان بریتانیا به تعویق مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رای دهد. بر اساس قرار تعیین شده، بریتانیا می‌بایست روز ۲۹ مارس از اتحادیه اروپا خارج شود. اما هنوز مشخص نیست که در این تاریخ خروج بریتانیا عملی شود. بحث اصلی اکنون بر سر این است که آیا تعویق برگزیت کوتاه مدت باشد یا طولانی مدت.

یک طرف این قضیه مربوط می‌شود به تصمیم‌گیری و موافقت اتحادیه اروپا و اینکه این اتحادیه درباره تعویق برگزیت و اینکه مدت تعویق کوتاه باشد یا طولانی چه می‌گوید؟

دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، بر این باور است که این اتحادیه در صورت تعویق برگزیت باید به بریتانیایی‌ها کمک کند. توسک اما تعویق طولانی مدت برگزیت را به تغییر مواضع بریتانیا مشروط کرده است.

توسک در یک پیام توییتری اعلام کرد: «در طول مذاکرات برای نشست اروپا، من به ۲۷ کشور اتحادیه اروپا پیشنهاد خواهم کرد که اگر بریتانیا بازنگری برنامه استراتژیک خود برای برگزیت را بپذیرد و در این خصوص توافق شود، برای تعویق طولانی‌مدت برگزیت آماده باشند.»

مقامات اتحادیه اروپا بیشتر از تعویق یک ساله برگزیت صحبت می‌کنند.

هایکو ماس ، وزیر امور خارجه آلمان هم از تعویق برگزیت حمایت کرده است. وزیر خارجه آلمان در اینستاگرام خود نوشته است که تعویق برگزیت بهتر از یک برگزیت بی‌برنامه است.

اتحادیه اروپا رسما خواسته است که بریتانیا برای تمدید مهلت خروج، برنامه‌ای مشخص به این اتحادیه ارائه کند. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که تمدید مهلت خروج بریتانیا حداکثر تا اوایل ماه ژوئیه خواهد بود، یعنی تا زمان آغاز کار پارلمان جدید در اروپا.

افزون بر آن بریتانیا باید بگوید که برای حل چالش برگزیت ظرف این سه ماه چه برنامه‌ای دارد. آیا انتخابات تجدید خواهد شد؟ آیا همه‌پرسی جدیدی درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برگزار می‌شود؟ یا چه برنامه‌ای برای حل معضل اصلی برگزیت، یعنی موضوع مرز بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، در دستور کار پارلمان بریتانیا قرار خواهد داشت.

برنامه ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، این است که اگر برگزیت در سومین مرحله رای‌گیری مجلس عوام بریتانیا تأیید نشود، آن‌وقت نخست وزیر بریتانیا درخواست تعویق برگزیت را از اتحادیه اروپا بکند. دولت بریتانیا تعویق کوتاه مدت یعنی حداکثر سه ماه را درخواست خواهد کرد. چون اگر تعویق برگزیت طولانی مدت باشد، آنوقت بریتانیا هم باید در انتخابات پارلمانی اتحادیه اروپا شرکت کند که قرار است در ماه مه سال جاری برگزار شود.

اما برخی از سیاستمداران بریتانیایی از جمله فیلیپ هاموند، وزیر دارایی این کشور، بر این باور هستند که برنامه برگزیت ترزا می در دور سوم می‌تواند آرای اکثریت را در مجلس عوام این کشور به دست آورد. هاموند با برنامه ترزا می موافق است و اظهار امیدواری می‌کند که بر سر برنامه برگزیت در ظرف دو روز آینده توافق شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید