عفو بین‌الملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل حمله مسلحانه به دو مسجد در نیوزلند را محکوم کردند

کدخبر: ۲۷۳۸۲۰
اقتصاد نیوز: در پی حمله مسلحانه به دو مسجد در نیوزلند و کشته شدن 49 نفر، سازمان عفو بین‌الملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل هم این حملات را محکوم کردند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، کومی نایدو، رییس سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: روز گذشته (جمعه) یکی از تاریک‌ترین روزها در تاریخ نیوزیلند بوده است. مهاجمان که با نفرت و نژادپرستی خود زنان، مردان و کودکان را مورد حمله قرار دادند و به نمازگزاران روز جمعه شلیک کردند، ما را در شوک و حزن بزرگی فرو بردند.

به نوشته این بیانیه، "این حملات می‌تواند تلنگری برای رهبرانی در جهان باشد که چشمان خود را به روی اسلام‌هراسی و نتایج آن بسته‌اند."

وی ادامه داد: سیاست‌های شیطانی و نفرت پراکنی باعث از دست رفتن جان 49 نفر شده است. رویکردهای برتری‌جویانه و نژاد پرستانه مهاجمان باید رهبران جهان را وادار کند که در برابر ایدئولوژی نفرت‌پراکنی بایستند.

او افزود: سازمان عفو بین‌الملل در کنار خانواده قربانیان حضور دارد.

نایدو اضافه کرد: نیوزیلند، یکی از کشورهایی است که همواره از پناهجویان و مهاجران استقبال کرده و به حقوق آنها مبنی بر عبادت و انجام امور مذهبی‌شان احترام گذاشته است. این حملات تنها می‌تواند باعث تقویت مبارزه ما علیه نژادپرستی و برقراری صلح، امید و عدالت شود.

همچنین شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز این حملات را محکوم کرد.

میچل باچله، رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد: نژادپرستی مغایر با تمام ارزش‌ها و اصولی است که ما برای آنها به پاخاسته‌ایم.

رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: این شورا برای پایان بخشیدن به نژادپرستی، بی‌تحملی، بیگانه‌هراسی و هرگونه تبعیض ایستاده است. این حمله تروریستی و مرگبار و ناشی از اسلام‌هراسی بار دیگر چهره وحشتناک نژادپرستی را نشان داد.

او تاکید کرد که این شورا در کنار خانواده‌های قربانیان بوده و با هرگونه شکل نژادپرستی مبارزه خواهد کرد.

در همین حال جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند اعلام کرد که وی با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا گفت‌وگو کرده است و در این مذاکرات اعلام کرده است که آمریکا باید همدردی و عشق خود را نسبت به جوامع مسلمان اعلام کند.

وی ادامه داد، او در پاسخ به سوال ترامپ مبنی بر این‌که آمریکا چگونه می‌تواند به نیوزیلند کمک کند، این توصیه را داده است.

در مقابل ترامپ در پیامی در توئیتر به مذاکرات تلفنی خود با نخست وزیر نیوزیلند بعد از این حملات مرگبار اشاره کرد، اما درباره محتوای این مذاکرات چیزی بیان نکرد.

او در این پیام با محکوم کردن این حملات، بر همبستگی با نیوزیلند تاکید کرد و گفت: آمریکا آماده هرگونه کمک به نیوزیلند است، ما نیوزیلند را دوست داریم.

ترامپ این حملات را تروریستی اعلام نکرد و تنها آن را "یک اتفاق وحشتناک" توصیف کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید