گفت‌وگو با صلیب سرخ آلمان: کمک در راه است؛ دلواپسان دخالت نکنند

کدخبر: ۲۷۵۸۳۷
اقتصادنیوز: مدیر روابط عمومی صلیب سرخ آلمان در گفت‌وگو با دویچه‌وله فارسی تصریح کرد که کمک‌های انسانی مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران نیست. اولین هواپیمای حامل کمک‌های صلیب سرخ آلمان روز پنج‌شنبه به تهران اعزام می‌شود.
گفت‌وگو با صلیب سرخ آلمان: کمک در راه است؛ دلواپسان دخالت نکنند

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل ازدر پی اظهارات مقامات ایرانی درباره جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه صلیب سرخ برای سیل‌زدگان ایران، به دلیل تحریم‌های آمریکا بخش فارسی دویچه‌وله با نهاد صلیب سرخ آلمان تماس گرفت و در این باره از آنها پرسش کرد. 

دکتر دیتر شوتز رییس روابط عمومی صلیب سرخ آلمان تصریح کرد که کمک‌های بشردوستانه مشمول تحریم‌ها علیه ایران نیست. به گفته او هواپیمای حامل این کمک‌ها از سوی وزارت خارجه آلمان ساپورت مالی شده است.

دویچه‌وله: آیا صلیب سرخ آلمان تا کنون کمک‌های انسانی برای سیل‌زدگان ایران ارسال کرده است؟

دیتر شوتز: صلیب سرخ آلمان و هلال احمر ایران یک همکاری طولانی‌مدت و قدیمی هم در زمینه بلایای طبیعی و هم در زمینه تقویت توانایی‌هایشان دارند، به خصوص در زمینه استفاده از سگ‌های زنده‌یاب.

نهاد خواهر ما یعنی هلال احمر ایران پس از وقوع سیل در ایران از صلیب سرخ آلمان درخواست کمک کرد. فردا (پنج‌شنبه ۱۵ فروردین/ ۴ آوریل) یک هواپیما حاوی کمک‌های صلیب سرخ آلمان به تهران پرواز می‌کند. ما بنا بر درخواست هلال احمر ایران قایق‌های نجات بادی و تجهیزات مخصوص نجات در آب‌های روان را به این کشور ارسال می‌کنیم.

آیا در ارسال کمک به ایران به دلیل اعمال تحریم‌های آمریکا دچار مشکلی شده‌اید؟

موضوع، کمک‌های انسانی برای کسانی است که قربانی سیل مهیب اخیر در ایران شده‌اند. این کمک‌های انسانی مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران نیستند. صلیب سرخ جهانی و هلال احمر بر اساس اصول فراحزبی بودن، استقلال و بی‌طرفی عمل می‌کنند تا بتوانند رضایت افرادی را که در شرایط اضطرار هستند به عنوان اصلی‌ترین اولویت خود برآورده کنند.

مقامات ایرانی ادعا می‌کنند که تحریم‌ها علیه ایران از سوی ایالات متحده آمریکا باعث شده تا هیچ کمک مالی به ایران قابل ارسال نباشد، آیا شما می‌توانید این موضوع را تایید کنید؟

ما در این باره نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

آیا دولت ایران مستقیما از صلیب سرخ آلمان تقاضای کمک کرده است؟

صلیب سرخ آلمان منحصرا با نهاد خواهر خود یعنی هلال احمر ایران کار می‌کند. هلال احمر ایران از ما خواست تا مشخصا در ارتباط با وقوع سیل اخیر در ایران از کسانی که قربانی سیل شده‌اند حمایت کنیم. وزارت امور خارجه آلمان از پرواز حامل کمک‌های انسانی ما پشتیبانی مالی کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید