طرح درخواست مهلت اضافه برای برگزیت در پارلمان بریتانیا رای آورد

کدخبر: ۲۷۵۸۷۰
اقتصادنیوز: اعضای پارلمان بریتانیا با حداقل اکثریت ممکن به طرحی رای داده اند که از نخست وزیر بریتانیا می خواهد بار دیگر از اتحادیه اروپا بخواهد مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را تمدید کند؛ که تلاشی است برای پرهیز از سناریوی خروج بدون توافق.
طرح درخواست مهلت اضافه برای برگزیت در پارلمان بریتانیا رای آورد

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بی‌بی‌سی؛ این طرح را ایوت کوپر از حزب کارگر پیشنهاد کرده بود و با اختلاف فقط یک رای تصویب شد.

با این حال این مصوبه نیازمند تایید مجلس اعیان پیش از قانونی شدن است.

به علاوه تصمیم نهایی در مورد اینکه آیا بریتانیا فرصت بیشتری برای خروج از اتحادیه اروپا داشته باشد یا نه بر عهده بروکسل است.

این رای گیری پس از گفت و گوهای ترزا می نخست وزیر با جرمی کوربین رهبر حزب کارگر در مورد برگزیت انجام شد.

بحث میان دو رهبر که برای یافتن توافقی برای خروج از بن بست برگزیت تلاش می کنند "سازنده" توصیف شد اما آقای کوربین افزود که هنوز به نتیجه روشنی نزدیک نشده است.

تیم هایی از هر دو حزب محافظه کار و کارگر عصر چهارشنبه ملاقات هایی داشتند که پیش از مذاکرات تمام عیار روز پنجشنبه است. هدف این مذکرات رسیدن به توافقی در مورد برگزیت در پارلمان تا پیش از اجلاس اضطراری سران اتحادیه اروپا در روز 10 آوریل است.

این دو حزب سازش نکنند، نخست وزیر قول داده است گزینه هایی را به رای بگذارد که از جمله شامل همان توافق به دست آمده با اتحادیه اروپاست که قبلا توسط نمایندگان رد شده.

تلاش های خانم کوپر برای پرهیز از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا با مخالفت طرفداران خروج بریتانیا در حزب محافظه کار روبروست.

آنها نسبت به فرآیند خیلی غیرعادی تصویب این طرح که همه مراحل را ظرف چند ساعت در مجلس عوام پشت سر گذاشت - به جای چند ماه - ابراز سرخوردگی کردند.

زمان برگزیت

بریتانیا قرار بود ۲۹ مارس ۲۰۱۹ (۹ فروردین ۱۳۹۸) اتحادیه اروپا را ترک کند. ولی یک هفته قبل از این موعد، اتحادیه اروپا با به تعویق افتادن برگزیت تا حداقل ۱۲ آوریل (۲۳ فروردین) موافقت کرد.

براس مقررات فعلی اگر تا قبل از آن موعد، توافقنامه خروج به تصویب مجلس بریتانیا برسد، این مهلت تا ۲۲ مه (اول خرداد ۱۳۹۸) تمدید می‌شود.

در غیر این صورت، بریتانیا یا باید درخواست تعویق مجدد بدهد یا بدون توافقی همان ۱۲ آوریل از اتحادیه اروپا خارج می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید