تیراندازی مرزبانان ایرانی به پناهجویان افغان کشته و زخمی به جا گذاشت

کدخبر: ۲۷۶۰۶۴
اقتصادنیوز: وزارت خارجه افغانستان تایید کرده است که در تیراندازی سربازان ایرانی بالای گروهی از مهاجران افغان دست‌کم دو نفر کشته و ۱۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند.
تیراندازی مرزبانان ایرانی به پناهجویان افغان کشته و زخمی به جا گذاشت

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از بی‌بی‌سی؛ این حادثه روز چهارشنبه (۱۴ حمل/فروردین) در سراوان ایران رخ داده است.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به بی‌بی‌سی گفت مهاجران افغان ۲۰ کیلومتر داخل خاک ایران شده بودند که هدف تیراندازی سربازان ایرانی قرار گرفتند.

او افزود که در نتیجه این تیراندازی یک مهاجر افغان و یک شهروند ایرانی کشته شده و ۱۸ نفر دیگر زخمی شده‌اند. زنان نیز شامل زخمی‌شدگان هستند.

وزارت خارجه افغانستان خواهان توضیح دولت ایران درباره این حادثه شده است.​

فریبرز راشدی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زاهدان پیشتر گفته بود که دست کم ۱۴ مهاجر از اتباع افغانستان در پی واقعه واژگونی خودرو در نزدیکی شهر سراوان مجروح شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به بی‌بی‎سی گفت که"ما امیدوار هستیم با پناهجویان به عنوان پناهجو برخورد و تمام قوانین بین‌المللی در این مورد در نظر گرفته شود. این افراد پناهجو بودند و مستقیم به آنان شلیک شده است. ما این مسئله را جدی دنبال می‌کنیم. هیچ کسی حق ندارد بالای پناهجویان و آن هم مستقیم شلیک کند."

آقای احمدی می‌گوید که زخمی‌شدگان برای مداوا به بیمارستانی در سراوان انتقال داده شده‌اند.

مقام‌های دولت ایران تاکنون در این مورد ابراز نظر نکرده‌اند. پیش از این نیز گزارش‌هایی از تیراندازی و بدرفتاری با اتباع افغانستان در ایران منتشر شده بود.

ایران از کشورهایی است که بیشترین تعداد پناهجویان افغان را در خود جا داده است. سال گذشته وزارت مهاجران افغانستان شمار مهاجرین افغان در ایران را دو میلیون و ۴۵۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید