بحران سودان؛ «ارتش، عمر البشیر را سرنگون کرد»

کدخبر: ۲۷۷۱۸۷
اقتصادنیوز:
بحران سودان؛ «ارتش، عمر البشیر را سرنگون کرد»

به گزارش اقتصادنیوز، براساس گزارش‌ها از سودان، ارتش کنترل اوضاع را در این کشور به دست گرفته است. همین گزارش‌ها حاکیست که عمر البشیر، رییس جمهوری، سرنگون و بازداشت شده است.

کودتا در سودان عملی شد/ حصر خانگی رهبران پیشین

عمر البشیر کیست؟ روابط او با ایران چگونه بود؟

ارتش سودان در بیانیه‌ای که دقایقی پیش از تلویزیون این کشور پخش شد، اعلام کرد که رئیس جمهوری بازداشت و به مکانی امن برده می‌شود.

براساس این بیانیه، به مدت سه ماه در این کشور وضعیت فوق العاده اعلام خواهد شد و ارتش در دوره دو ساله انتقالی زمام امور را به دست خواهد گرفت.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده که یک شورای انتقالی نظامی در این دوره انتقالی تشکیل می‌شود که جزییات این شورا بعدا اعلام می شود.

قرار است قانون اساسی سال ۲۰۰۵ میلادی هم لغو شود.

ادامه تحصن تظاهرکنندگان در سودان علیرغم سرکوب‌ها

اعتراض‌ها در سودان

اعتراضات علیه عمر االبشیر که نزدیک به ۳۰ سال زمام امور در این کشور را برعهده داشت در ماههای گذشته در این کشور ادامه داشت و این کشور صحنه بزرگترین اعتراضات در طول دوران حکومت آقای بشیر بود.

درگیری‌های میان نیروهای امنیتی که به عمرالبشیر وفادار بودند و معترضان، چندین نفر کشته برجا گذاشته است.

اقتصاد سودان در سال‌های گذشته رو به وخامت گذاشته بود.

سال پیش ارزش پوند سودان به سرعت افت کرد و تورم بالا رفت که فشار بیشتری بر وضع معیشتی وارد کرد. دولت سپس افزایش بهای سوخت و نان را اعلام کرد که به اعتراضات منجر شد.

عمر البشیر در ژوئن سال ۱۹۸۹، با دست زدن به یک کودتای نظامی، قدرت را در سودان در دست گرفت و در سال ۱۹۹۳ خود را رئیس جمهوری این کشور اعلام کرد.

آقای بشیر در دوران حکومتش با اتهام نقض حقوق بشر روبرو بوده است.

دادگاه بین المللی کیفری (آی سی سی) حکم جلب او را در ارتباط با اتهام نسل کشی، جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت صادر کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید