زنگنه: خواب آمریکا برای به صفر رساندن نفت ایران تعبیر نمی‌شود

کدخبر: ۲۷۹۴۶۸
اقتصادنیوز: وزیر نفت تاکید کرد که خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نمی‌شود.
زنگنه: خواب آمریکا برای به صفر رساندن نفت ایران تعبیر نمی‌شود

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از ایسنا؛ بیژن زنگنه در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس، بعد از پاسخ به سوال خادمی نماینده ایذه، درباره‌ سیاست‌های گازی کشور به موضوع بیانیه کاخ سفید در مورد تمدید نکردن معافیت چند کشور برای خرید نفت از ایران اشاره و اظهار کرد: امروز در جنگ تجاوزگرایانه آمریکا علیه ملت ایران هستیم که صنعت نفت در نوک پیکان حملات ظالمانه است. باید همه دست به دست هم داده تا با استقامت و ایستادگی از این شرایط سربلند بیرون بیاییم.

وی ادامه داد: قطعًا خواب به صفر رساندن خرید نفت از ایران تعبیر نخواهد شد و با تمام توان در جهت شکستن تحریم آمریکا عمل می‌کنیم. وضعیت عرضه و تقاضا در بازار نفت شکننده است بیانیه آمریکا و حامیان منطقه‌اش برای اطمینان دادن به بازار نفت و جلوگیری از قیمت نفت نشان دهنده‌ی نگرانی آنها از بی ثباتی و شکنندگی بازار نفت می‌باشد که این بازار بسیار غیر قابل پیش بینی است.

وزیر نفت تاکید کرد: در این اوضاع نمی‌توان گفت که در این بازار می‌توان به اندازه کافی نفت تولید شود یا برخی کشورها و شرکت‌ها هم به آمریکا برای مصرف نفت ایران فشار می‌آورند. باز هم تاکید می‌کنم که خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نمی‌شود آمریکا و هم پیمانانش با سیاسی کردن نفت و استفاده از آن به عنوان سلاح اشتباه بزرگی مرتکب شدند که با توجه به وضعیت بازار دودش به چشمان خیلی‌ها می‌رود.

زنگنه تاکید کرد که در شرایط فعلی همه باید با همراهی و همدلی وقت زیادی برای عبور از شرایط خطیر بگذاریم و برای گذار از آن همفکری داشته باشیم که قطعاً به نفع ملت خواهد بود.

وزیر نفت همچنین در پاسخ به سوال خادمی نماینده ایذه درباره سیاست‌های گازی کشور گفت: فکر می‌کنم درخشان‌ترین عملکرد صنعت نفت را در این سال‌ها در بخش گاز داشتیم. متوسط تولید گاز در سال ۹۱، ۶۲۰ میلیون متر مکعب بوده که این میزان در سال ۹۷ به ۸۵۰ میلیون متر مکعب رسیده است. این یعنی تولید گاز ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی بالاترین تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۹۱، ۲۸۰ میلیون متر مکعب بوده که این میزان در سال ۹۷ به ۶۱۰ میلیون متر مکعب رسید که به معنای رشد ۲.۲ است. ما برای اولین بار توانستیم به طور کامل از سهم خود استفاده کرده و بخشی از عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه سهم گاز تأمین شده از پارس جنوبی از ۳۹ درصد به ۶۲ درصد رسیده است، گفت: پوشش گازرسانی روستایی از ۵۴ درصد در سال ۹۲ به ۷۹ درصد در سال ۹۷ رسید. اکنون نزدیک به ۹۴ درصد کل جمعیت کشور از گاز استفاده می‌کنند.

وزیر نفت در تشریح اولویت‌های تخصیص گاز گفت: بازار ایران بخشی از بازار جهانی است. اگر گاز را به صورت خام صادر کنیم به ما می‌گوئید که چرا خام فروشی شده است. پس ما اینجا گاز را برای تولید داخل تبدیل می‌کنیم. اولین سیاست آن است که حداکثر جایگزینی گاز با فرآورده‌های نفتی مایع باشد. ۲۰ میلیون متر مکعب گاز در حمل و نقل به جای بنزین مصرف می‌شود.

به گفته وی با گازرسانی روستایی توانسته‌ایم بخش مهمی از گاز مایع و گازوئیل و نفت سفید را صرفه جویی کنیم که این بخشی از خوراک پتروشیمی است.

وی همچنین گفت: نیروگاه نکا ۲ در مقطع فعلی مازوت مصرف می‌کند که نمایندگان آنها به دلیل مصرف مازوت و عدم مصرف گاز معترضند این اتفاق مقطعی بوده که ان‌شاءالله حل شده و مجدداً گاز مصرف خواهد شد. برای ما کم شدن آلودگی محیط زیست هم دارای اولویت است.

وزیر نفت دومین اولویت را تزریق گاز به میدان‌های نفتی عنوان و اظهار کرد: اولویت سوم تأمین گاز به عنوان خوراک و مصرف در واحدهای پتروشیمی، فولاد و سایر صنایع، اولویت چهارم صادرات با خط لوله و اولویت پنجم صادرات به صورت CNG و LNG است. در سبد انرژی ایران بیش از ۷۰ درصد مصرف انرژی گاز طبیعی است که کمتر کشوری در دنیا اینگونه است.

زنگنه با بیان اینکه ایران سومین تولید کننده گاز دنیا بعد از آمریکا و روسیه است، گفت: ما در این سال‌ها بالاترین تولید گاز را از میدان‌های مشترک داشتیم که به هیچ نیروگاهی در سال ۹۷ محدودیت ندادیم که نتیجه آن را در زمستان دیدید.

وزیر نفت همچنین گفت: گفته شده که بنده در عرصه گاز رسانی رفیق بازی می‌کنم. مگر این اتفاق شدنی است. اگر باشد بنده با ۲۸۰ نماینده رفیق بازی کرده‌ام. وضعیت گازرسانی در همه جای کشور به جز کرمان، کرمانشاه و خراسان جنوبی بهتر شده است که همه بالای ۸۵ درصد گاز رسانی داشته‌اند.

وی درباره وضعیت قرارداد گاز با کشورها هم گفت: قرارداد صادرات گاز با ترکیه با تمام ظرفیت در حال اجرا شدن است. قرارداد با عراق نزدیک به ۶۰ میلیون متر مکعب در روز بوده که به هر میزان لازم باشد صادر می‌کنیم. قرارداد ارمنستان، جمهوری آذربایجان و قرارداد پاکستان هم وجود دارد که طرف پاکستانی تعهداتش را اجرا نکرده، روز گذشته این موضوع را به نخست وزیر پاکستان اعلام کرده که از سمت آمریکا، عربستان و امارات تحت فشار سیاسی است.

وی ادامه داد: درباره قرارداد عمان هم توافقنامه جدی وجود دارد اما وقتی بحث تحریم پیش آمد باید خط لوله در عمق ۱۰۰۰ متر ایجاد شود. این کار را دو شرکت می‌توانند انجام دهند که در شرایط تحریم نمی‌آیند. باید آن را حل کنیم. درباره قرارداد ترکمنستان هم فکر می‌کردم که باید من را تشویق کنید چون شرکتی می‌خواست فشار غیر طبیعی آورد که من ریسک را پذیرفتم و زیر فشار نرفتم. این باعث سربلندی کشور شد که ما گاز را تأمین کرده و زیر فشار نرفتیم. البته به قرارداد احترام می‌گذاریم که باید اجرایی شود.

زنگنه درباره پرونده کرسنت گفت: پرونده در مرحله داوری چند مرتبه به صدور حکم رسید اما به ترتیب خارج شد و اجازه صدور حکم را ندادند.

وی در جمع‌بندی با بیان اینکه گازرسانی روستایی با همکاری مجلس انجام شد، گفت: ۱۷ هزار میلیارد برای گازرسانی روستایی از محل صرفه جویی‌ها هزینه شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید