شناسایی عامل حملات زنجیره‌ای سریلانکا

کدخبر: ۲۷۹۴۷۱
اقتصادنیوز: دولت سریلانکا بر این باور است که یک گروه تندروی اسلامی به نام «جماعت ملی توحید» عامل حملات انتحاری متعدد در این کشور است که جان نزدیک به سیصد نفر را گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز، راجیت سناراتن سخنگوی دولت و یکی از وزرای کابینه این کشور گفت دولت مشغول تحقیق در این باره است که آیا این گروه از حمایت یک شبکه «بین‌المللی» برخوردار بوده یا نه. پیش‌تر نیز وزیر بهداشت سریلانکا گفته بود یک گروه اسلام‌گرا عامل این حملات بوده است. روزیکشنبه ۱ اردیبهشت شش انفجار انتحاری همزمان و بعد دو انفجار دیگر در چند کلیسا و هتل لوکس در کلمبو پایتخت باعث کشته شدن بیش از ٢٩٠ نفر و زخمی شدن حدود پانصد نفر شد. یک بمب هم در فرودگاه بین‌المللی کلمبو خنثی شد. پلیس همچنین اعلام کرد که در روزهای یکشنبه و دوشنبه در کلمبو ۸۷ چاشنی بمب به‌دست آورده است.

 پلیس ٢٤ نفر مظنون به عضویت در یک گروه «افراطی» را دستگیر کرده است. غافلگیری دولت از عملیاتی چنین وسیع و هماهنگ سبب شده تا پلیس در تحقیقات خود به دنبال جواب این سوال باشد که چطور دستگاه امنیتی کشور در شناسایی چنین تهدیدی ناکام بوده است. یکی از وزرای کابینه گفت رئیس جمهور سری‌لانکا هشدار درباره چنین عملیاتی را دریافت کرده بود اما اقدامی نکرده بود. خبرگزاری فرانسه می‌گوید مدارکی را دیده است که نشان می‌دهد پلیس سریلانکا ده روز پیش از حملات هشدار داده بود که جماعت ملی توحید برای حمله به کلیساها و سفارت هند برنامه ریزی می‌کند. منبع این اطلاعات پلیس، سازمان امنیت یک کشور خارجی عنوان شده بود. اگرچه برخی از مقامات دولتی چنین ادعایی را رد می‌کنند. راجیتها سناراتنه، وزیر بهداشت و سخنگوی دولت سریلانکا از وجود تنش میان نخست‌وزیر و رئیس جمهور این کشور خبر داد. نیروهای امنیتی تحت فرماندهی رئیس جمهور سیریسنا هستند. شاید به همین دلیل نامه معاون پلیس به دست نخست‌وزیر کشور نرسیده است. سناراتنه در جمع خبرنگاران تصریح کرد: «این (سریلانکا) تنها کشوری است که وقتی نخست‌وزیر شورای امنیت را به تشکیل جلسه فرا می‌خواند، اعضای شورای امنیت در جلسه حاضر نمی‌شوند».

 در باره این گروه تندروی اسلامی شناخت زیادی وجود ندارد و بیشتر به تخریب مجمسه‌های بودایی مرتبط دانسته می‌شد. در همین حال دولت سریلانکا حکومت نظامی را روز دوشنبه تمدید کرد. سریلانکا چند دهه درگیر جنگ داخلی خونین بین ببرهای تامیل و دولت بود که سرانجام در سال ٢٠٠٩ با شکست سنگین چریک‌های تامیل به پایان رسید. در سالهای اخیر بین اکثریت سینهالی بودایی و اقلیت مسلمان درگیری‌های جدی بوده و تقریبا یک سال پیش دولت مجبور شد دوازده روز وضعیت اضطراری اعلام کند تا بتواند جلوی شورش علیه مسلمانان را بگیرد. مسیحیان سری لانکا نیز از آزارهای بودایی های تندرو شکایت دارند. بودایی ها سه چهارم جمعیت بیست میلیونی سریلانکا را تشکیل می‌دهند. مسلمانان آن کشور، از اقلیت تامیل زبان هستند، حدود ٩ درصد جمعیت هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید