۳۷ نفر در عربستان سعودی اعدام شدند

کدخبر: ۲۷۹۴۷۶
اقتصادنیوز: حکم ۳۷ نفر که در عربستان سعودی به اتهام "تفکر تروریستی" به اعدام محکوم شده بودند اجرا شد. در آمار جهانی اعدام، عربستان پس از ایران در رده دوم قرار دارد.
۳۷ نفر در عربستان سعودی اعدام شدند

به گزارش اقتصادنیوز، روز سه‌شنبه، سوم اردیبهشت (۲۳ آوریل) وزارت کشور عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای خبر اعدام ۳۷ نفر را در الشرقیه، القصیم، ریاض، عسیر، مدینه و مکه اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است که این افراد "تفکر تروریستی و افراطی" داشته‌اند.

وزارت کشور عربستان در رابطه با این اعدام‌ها جزئیات بیشتری منتشر نکرده، اما تاکید ورزیده است که تمامی این افراد شهروند عربستان سعودی بوده‌اند.

یکی از اعدامیان به صلیب کشیده شده است. عربستان این گونه اعدام را تنها در مواردی اجرا می‌کند که متهم جرم بسیار سنگینی مرتکب شده باشد.

رایج‌ترین شیوه اعدام در این کشور گردن‌ زدن با شمشیر است.

بر اساس آمار سازمان عفو بین‌الملل، قوه قضائیه عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ حکم اعدام ۱۴۹ نفر را اجرا کرده است. به این ترتیب این کشور پس از ایران (با ۲۵۳ اعدام) بیشترین میزان اعدام در سطح جهانی را داشته است. تنها کشوری که از اعلام آمار اعدام‌ها خودداری می‌کند، چین است.

اوایل آوریل فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای به اعدام‌هایی که در عربستان سعودی صورت می‌گیرد واکنش نشان داد. در این بیانیه که به مناسبت اعدام چهار نفر در این کشور عربی منتشر شده بود آمده است که اتحادیه اروپا مجازات اعدام را اقدامی سنگدلانه و غیرانسانی می‌داند و قاطعانه با آن مخالف است.

پاسخ به "حمله تروریستی"؟

برخی ناظران احتمال داده‌اند که اعدام‌های روز سه‌شنبه واکنشی به اقدام مسلحانه در روز اول اردیبهشت (۲۱ آوریل) باشد. رسانه‌های دولتی عربستان در این روز از حمله مسلحانه به یک ساختمان امنیتی در استان ریاض و کشته شدن چهار مهاجم و زخمی شدن سه تن از نیروهای امنیتی خبر دادند.

این حمله در زلفی، شهرکی در ۲۵۰ کیلومتری شمال غربی پایتخت عربستان، ریاض، صورت گرفت.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

تلویزیون العربیه گزارش داد که مهاجمان تیربار و بمب و کوکتل مولوتف با خود داشتها‌ند.

چند ساعت پس از این حادثه گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) مسئولیت این حمله را به عهده گرف

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید