ذخایر ارزی ترکیه ۴ میلیارد دلار کاهش یافت

کدخبر: ۲۸۱۰۶۲
اقتصادنیوز: حجم ذخایر ارزی ترکیه در ماه مارس حدود ۴ میلیارد دلار کاهش یافت.
ذخایر ارزی ترکیه ۴ میلیارد دلار کاهش یافت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری آناتولی، طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، حجم ذخایر طلا و ارز این کشور تا پایان ماه مارس به ۹۶.۳ میلیارد دلار کاهش یافته است که از این بین، ۷۴ میلیارد دلار به شکل ارز، ۲۰.۸ میلیارد دلار به شکل طلا و مابقی به اشکال مختلف بوده است. حجم این ذخایر در مقایسه با ۱۰۰.۱ میلیارد دلار ماه فوریه ۳.۸ درصد کاهش پیدا کرده است. 

طبق اعلام این بانک، ذخایر ارزی در مقایسه با ماه قبل ۴.۸ درصد و ذخایر طلا ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرده اند. در مقایسه با مدت مشابه سال قبل میزان ذخایر طلا و ارز ترکیه ۱۲.۷ درصد ریزش داشته است. حجم این ذخایر در دسامبر سال ۲۰۱۳ و رسیدن به رقم ۱۳۶ میلیارد دلار رکوردشکنی کرده بود.

حجم سپرده‌ها و ذخایر ارزی ترکیه با ۲۲.۷ درصد افزایش به ۴۴.۶ میلیارد دلار رسیده است. طبق بیانیه صادر شده توسط وزارت خزانه داری ترکیه، بدهی خالص دولت ترکیه تا پایان ژانویه سال ۲۰۱۹ به ۱.۱ تریلیون لیر (۲۱۲ میلیارد دلار) رسیده است که از این میزان ۵۸۶.۲ میلیارد لیر باید بر حسب لیر و ۵۱۱.۹ میلیارد لیر دیگر باید بر حسب دیگر ارزها به وام دهندگان پرداخت شود.

بدهی خالص مجموع بدهی عمومی، بخش خصوصی، بانک مرکزی و مؤسسات مالی است. اقتصاد ترکیه که شامل دولت، مؤسسات مالی و خانوارها است تا پایان سه ماهه نخست سال گذشته ۴۵۰ میلیارد دلار بدهی خالص ایجاد کرده بود.

از سوی دیگر اما بدهی دولت و بانک مرکزی ترکیه در مقایسه با سال گذشته با افزایش چشمگیر ۷۰ درصدی به ۲۵.۲ میلیارد دلار رسیده است. از این میزان، ۱۲.۱ میلیارد دلار مربوط به وام های ارزی، اوراق بهادار و سپرده بانک های خارجی بوده است. ۴.۷ میلیارد دلار نیز مربوط به بهره وام های پرداختی دلاری به ترکیه است.  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید