هزاران نفر در خیابان‌های تل‌آویو علیه نتانیاهو تظاهرات کردند

کدخبر: ۲۸۵۸۹۱
اقتصادنیوز: بنیامین نتانیاهو سه روز وقت دارد تا کابینه خود را معرفی کند. اما هزاران نفر در تل‌آویو علیه او به خیابان‌ها ریختند. معترضان نگران‌اند که نتانیاهو بتواند در دولت ائتلافی جدید قوه قضاییه این کشور را تضعیف کند.
هزاران نفر در خیابان‌های تل‌آویو علیه نتانیاهو تظاهرات کردند

به گزارش اقتصادنیوز، به نقل از دویچه وله؛ عصر شنبه چهار خرداد (۲۵ مه) هزاران نفر در تل‌‌آویو دست به تظاهرات علیه نخست وزیر این کشور زدند. مخالفان نتانیاهو بیم آن را دارند که او بتواند با حمایت احزاب راستگرا در دولت ائتلافی جدید اسرائیل، استقلال  قوه قضاییه  این کشور و همراه با آن پایه‌های دمکراسی را در اسرائیل تضعیف کند.

تظاهرکنندگان با پرچم اسرائیل و پلاکادهایی به خیابان آمدند که روی آنها نتانیاهو را با رجب‌طیب اردوغان مقایسه شده بود. اشاره معترضان به تغییر نظام سیاسی ترکیه از "پارلمانی" به "ریاست جمهوری" است. منتقدان اردوغان می‌گویند او سیستم سیاسی و حقوقی ترکیه را به نفع افزایش اختیارات شخصی خود دستکاری کرده است.

تظاهرکنندگان در تل‌آویو روی پلاکادهای خود نوشتند: "اردوغان همینجاست". بنی گانتس، رهبر مخالفان گفته است: «ما اجازه نمی‌دهیم که دمکراسی اسرائیل بازیچه دادگاه‌های خصوصی خاندان‌های سلطنتی یا حکومت‌های سلطانی شود».

سازمان‌دهنگان این تظاهرات از شرکت ده‌ها هزار نفر سخن گفته‌اند. پلیس از حضور ۱۰ هزار نفر خبر داده است. بنیامین نتانیاهو تا روز چهارشنبه آینده فرصت دارد تا یک کابینه ائتلافی جدید تشکیل دهد. در غیر اینصورت رئوون ریولین، رئیس جمهور اسرائیل می‌تواند یک نماینده دیگر را مسئول تشکیل کابینه کند.

نتانیاهو تلاش می‌کند کابینه‌ای از احزاب به شدت راست و مذهبی تشکیل دهد. علیرغم آنکه هنوز هیچ خبری از توافق‌های احتمالی به بیرون درز نکرده، اما گمانه‌زنی‌هایی می‌شود مبنی بر این که حزب موئتلف با حزب نتانیاهو (لیکود) باید با تغییراتی در قوانین موافقت کند که دستگاه قضایی اسرائیل را تضعیف می‌کند.

نخست وزیر اسرائیل در دور جدید ریاست خود بر دولت مشکلات جدی دارد: دادستان کل اسرائیل اعلام کرده است که قصد دارد علیه او به خاطر اختلاس، رشوه‌ و تقلب اعلام جرم کند. به نتانیاهو فرصت داده می‌شود که قبل از اقامه دعوا در یک جلسه به منظور بررسی اتهامات خود شرکت کند و درباره آنها توضیح دهد. رسیدگی به پرونده نتانیاهو اخیرا به اوائل اکتبر سال جاری میلادی موکول شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید