امیر قطر، به رغم دعوت رسمی پادشاه سعودی، به مکه نمی‌رود

کدخبر: ۲۸۶۵۲۸
اقتصاد نیوز: وزارت خارجه قطر، روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد، نخست‌وزیر قطر در سه گردهمایی، که روزهای پنجشنبه و جمعه در مکه برگزار می‌شود، مشارکت خواهد کرد. این اولین حضور قطر در سطحی بلندپایه در نشست‌هایی در عربستان، از زمان تحریم دوحه از سوی ائتلاف چهارگانه عربی محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ اجلاس سازمان همکاری اسلامی، که فردا برگزار می‌شود، از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود. ریاض، هقته گذشته برگزاری دو نشست فوق‌العاده شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب در مکه را برای بررسی تنش‌های منطقه‌ای خواستار شد.

«لولوه راشد الخاطر» سخنگوی وزارت خارجه قطر تصریح کرد که دولت قطر تصمیم گرفت سطح مشارکت در نشست‌های مکه افزایش یابد و «عبدالله بن ناصر آل‌ثانی» نخست‌وزیر در هر سه نشست حاضر شود.

انتظار می‌رود در این نشست‌ها، تنش موجود میان واشنگتن و ایران، حوادث اخیر علیه تأسیسات نفتی عربستان سعودی و انفجارهای بندر «الفجیره» امارات و پیامدهای این حوادث بر منطقه، مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر نیز به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که دیدارهای مستقیمی میان شیخ عبدالله و مسئولانی ارشد از عربستان سعودی، امارات، بحرین و برخی کشورهای حاضر در مکه، در روز پنجشنبه انجام می‌شود.

الجزیره در عین حال، احتمال مشارکت «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در «نشست‌های مکه که سه روز ادامه می‌یابد» را منتفی دانسته است.

واشنگتن از حضور قطر در سطح بلندپایه در عربستان سعودی استقبال و ابراز امیدواری کرده است این گام به تنش‌ها در روابط شورای همکاری خلیج‌فارس پایان دهد.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا قطر از اتهامات سابق ائتلاف تحت رهبری سعودی علیه خود، تبرئه شده است؟ یا سعودی‌ها از شروط 13 گانه خود علیه قطر عقب‌نشینی کرده‌اند؟ دعوت رسمی پادشاه سعودی از امیر قطر برای حضور در نشست‌های مکه چه ارتباطی با تحولات اخیر و تنش با ایران دارد؟

چهار کشور عربی عربستان سعودی ، امارات ، بحرین و مصر از اوایل ژوئیه سال 2017 پس از وارد کردن اتهام‌هایی علیه قطر از جمله حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی، روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با قطر قطع کردند. دوحه این اتهام را رد کرده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید