جزئیات سفر نخست وزیر عراق به دوحه

کدخبر: ۲۸۶۵۳۳
اقتصاد نیوز: نخست وزیر عراق در سفری که به دوحه داشت، تاکید کرد: بغداد به دنبال برقراری بهترین روابط با همسایگان عربی و اسلامی خود است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، دفتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه‌ای از دیدار عبدالمهدی و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دفتر او در دوحه و گفت‌وگوی دو طرف درباره تقویت روابط عرق و قطر و بررسی همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذارها و نیز تحولات منطقه‌ای و نقش دو کشور در تقویت امنیت و ثبات منطقه و پایان دادن به بحران‌ها خبر داد.

طبق این بیانیه عبدالمهدی در دیدار با امیر قطر، اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم عراق نقش و جایگاه تاریخی خود را در میان کشورهای عربی و اسلامی بازیابد و بغداد خاستگاهی برای صلح باشد.

نخست وزیر عراق افزود: ما به دنبال برقراری بهترین روابط با کشورهای عربی و اسلامی منطقه و همسایگان خود هستیم که مرزهای ما با آنها به مناطقی ایمن و با ثبات تبدیل شده‌اند. ما می‌خواهیم شهرهای صنعتی ایجاد کنیم. مردم عراق سال‌های طولانی از جنگ خارجی که حاکمیت سابق در آن نقش داشت رنج بردند و این رنج و مشکلات تا به امروز ادامه دارند و ما پیامدهای آن را تحمل کرده و بدهی‌ها را به کشور کویت می‌پردازیم.

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز در این دیدار تاکید کرد: عراق جایگاه ویژه‌ای در میان کشورهای عربی و اسلامی دارد. ما میزان آسیب وارده به این کشور و نتایج جنگ‌های طولانی و شرایط دشواری که بر عراق گذشته و آخرین آنها مبارزه با داعش را درک می‌کنیم و بابت تغییر شرایط در عراق و برقرار شدن ثبات در این کشور خدا را شاکر هستیم.

امیر قطر خطاب به عبدالمهدی، خاطر نشان کرد: حضور شما برای تقویت روابط دو جانبه، افزایش همکاری‌های اقتصادی و تقویت سرمایه‌گذاری‌ها اهمیت بسیاری دارد و ما به همکاری‌های هر چه بیشتر امید داریم و برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها آماده‌ایم و حاضر هستیم برای ارائه امکانات و خدمات بیشتر به شهروندان و تاجران دو کشور همکاری کنیم.

کمیته مشترک عراق و قطر روز چهارشنبه نشستی را با حضور اعضای دو هیئت برگزار کرد که در آن راه‌های همکاری اقتصادی، فرهنگی، علمی، تربیتی، ورزشی و نیز همکاری‌ها در زمینه ساخت و ساز، نفت، برق و تسهیل صدور ویزا برای شهروندان دو کشور مورد بررسی قرار گرفتند.

عبدالمهدی عصر روز چهارشنبه وارد دوحه، پایتخت قطر شد و در دیدار با امیر قطر دو یادداشت تفاهم در سه زمینه مختلف را به امضا رساند. او پس از این دیدار به بغداد بازگشت.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید