احداث پایگاه نظامی امارات در نیجر

کدخبر: ۲۸۹۳۱۰
اقتصاد نیوز: یک پایگاه خبری فرانسوی فاش کرد، امارات گام‌های نهایی برای احداث پایگاه نظامی در نیجر در مجاورت لیبی و الجزایر را برداشته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم، تارنمای «موند آفریک» فرانسه فاش کرد که مذاکرات دشواری میان دولت‌های امارات متحده عربی و نیجر درباره احداث پایگاه نظامی در این کشور آفریقایی، وارد فاز نهایی خود شده است.

این وبگاه، که متخصص در امور آفریقا است، افزود مذاکرات میان امارات و نیجر طولانی و دشوار است ولی در حال حاضر در آستانه نهایی شدن جهت دستیابی طرفین به توافقی نهایی درباره آن است. تنها چند مورد اندک باقی مانده که حل و فصل آنها انجام می‌شود تا ارتش امارات طی ماه‌های آینده یک پایگاه نظامی در مرزهای شمالی نیجر مجاور با الجزایر و لیبی احداث کند.

این پایگاه خبری فرانسه تصریح کرد، «محمدو یوسفو» رئیس‌جمهور نیجر در ابتدا توافق با اماراتی‌ها را رد کرد؛ چرا که معتقد بود کشورش، که بلافاصله احداث پایگاه نظامی در شمال نیجر را، که رم به ویژه با هدف مبارزه با مهاجرت غیرقانونی به اروپا، خواستار آن شده است، رد کرده است. با این حال، اماراتی‌ها در نهایت موفق شدند مسئولان نیجر را از طریق مشوق‌های ملی و فشار دیپلماتیک، از جمله کمک به همپیمان سعودی‌شان در نیجر نیز بسیار موثر است، متقاعد کنند.

موند آفریک در ادامه تأکید کرد، نه نیجر و نه تهدید تروریستی در منطقه ساحل دغدغه دولت امارات نیست بلکه نگرانی واقعی این کشور در منطقه، لیبی است؛ به گونه‌ای که احداث این پایگاه نظامی در شمال نیجر، که در مجاورت لیبی است، به اماراتی‌ها امکان خواهد داد تا از ژنرال شورشی «خلیفه حفتر» در لیبی به آسانی پشتیبانی کنند.

این منبع فرانسوی در عین حال، درباره پیامدهای پایگاه نظامی اماراتی هشدار داد و تصریح کرد که احداث آن عملیاتی خطرناک برای نیجر و «محمدو یوسفو» رئیس‌جمهوری آن است که از طریق ائتلافش با امارات، که «پدرخوانده» اصلی حمله حفتر علیه دولت وفاق ملی لیبی به ریاست «فایز السراج» است، قدم در باتلاق لیبی می‌گذارد.

افزون بر این، این اقدام می‌توان وضعیت امنیتی در نیجر، که در حال حاضر شکننده است را تضعیف کند؛ چرا که برخی اتباع نیجر در دام جنگ لیبی افتاده‌اند و هزینه جانبداری کشورشان از طرف‌های درگیر در لیبی را پرداخت می‌کنند.

این پایگاه خبری در ادامه متذکر شد، این توافق میان نیجر و امارات تأکید می‌کند که تصمیم حفتر برای دست یافتن به قدرت با زود در لیبی، تا چه اندازه می‌تواند آتش در منطقه را شعله‌ور و بازگشت داعش را فراهم کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید